×
بین الملل
شناسه خبر : 238174
تاریخ انتشار :

هلسینکی تنها پایتخت جهان، بدون کشتۀ تصادف

در هلسینکی، پایتخت فنلاند، یک سال است که هیچ انسانی در حوادث رانندگی و سوانح خیابانی جان خود را از دست نداده است. هلسینکی حدود 690 هزار نفر جمعیت دارد و از بزرگ‌ترین شهرهایی محسوب می‌شود که به این موفقیت دست یافته است.اکنون بیش از نیمی از خیابان‌های پایتخت فنلاند به مناطق با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت محدود شده‌اند.

نورنیوز - گروه بین الملل:  پایتخت فنلاند یک سال را بدون سانحه مرگبار رانندگی سپری کرد.

در هلسینکی، پایتخت فنلاند، یک سال است که هیچ انسانی در حوادث رانندگی و سوانح خیابانی جان خود را از دست نداده است. هلسینکی حدود ۶۹۰ هزار نفر جمعیت دارد و از بزرگ‌ترین شهرهایی محسوب می‌شود که به این موفقیت دست یافته است.

در هلسینکی، پایتخت فنلاند بیش از یک سال است که هیچ کشته‌ای در سوانح ترافیکی گزارش نشده است. این خبر را چند رسانه، از جمله سازمان رسانه عمومی فنلاند با استناد به داده‌های منتشر شده از سوی پلیس و شهرداری هلسینکی گزارش کردند.

بر این اساس، آخرین تصادف مرگبار ترافیکی در این شهر تاکنون، اوایل ژوئیه ۲۰۲۴ در محله کنتولا رخ داده است.

برای شهری با این اندازه، این موضوع غیرمعمول محسوب می‌شود: پایتخت فنلاند حدود ۶۹۰ هزار نفر جمعیت دارد. بنابراین، هلسینکی از بزرگ‌ترین شهرهایی محسوب می‌شود که به این موفقیت دست یافته است.

اینکه کدام شهرها نیز قبلا یک یا چند سال بدون تلفات ترافیکی سپری کرده‌اند، در آمارهای منتشر شده "چشم‌انداز صفر" (Vision Zero) شرکت بازرسی آلمانی "دکرا" نشان داده شده است. اصطلاح "چشم‌انداز صفر" در واقع به هدفی اشاره دارد که در آن، دیگر هیچ انسانی در حوادث ترافیک خیابانی جان خود را از دست ندهد.

بزرگ‌ترین شهری که تاکنون در این گزارش ثبت شده، اسپو در کلان‌شهر هلسینکی با حدود ۳۲۴ هزار نفر جمعیت است. همچنین منطقه واندرث لندن نیز در این نقشه دیده می‌شود.

از بزرگ‌ترین شهرهای آلمان که طبق این مجموعه داده، یک یا چند سال بدون تلفات ترافیکی را پشت سر گذاشته‌اند، می‌توان به آخن، مونشن‌گلادباخ و گلزنکیرشن اشاره کرد.

با این حال، نقشه دکرا شهرهایی را نشان می‌دهد که طی یک سال تقویمی، هیچ تلفات ترافیکی نداشتند. در هلسینکی، سال بدون سانحه مرگبار ترافیکی اما به دوره ۱۲ماهه از ژوئیه ۲۰۲۴ تا ژوئیه ۲۰۲۵ مربوط می‌شود.

ایمنی بیشتر با محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتری 

یک برنامه‌ریز ترافیک در شهرداری هلسینکی می‌گوید: «بسیاری از عوامل، به این موفقیت در هلسینکی کمک کردند، اما محدودیت‌های سرعت از مهم‌ترین عوامل هستند.»

به گفته او، اکنون بیش از نیمی از خیابان‌های پایتخت فنلاند به مناطق با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده‌اند. ۵۰ سال پیش، در بیش از نیمی از خیابان‌ها هنوز می‌شد با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کرد.

علاوه بر این، پلیس، قوانین ترافیکی را به شکل سخت‌گیرانه‌تری اعمال می‌کند. همچنین، حمل‌ونقل عمومی در این شهر عالی است، که این موضوع، "استفاده از خودرو و در نتیجه تعداد تصادفات شدید را کاهش می‌دهد."

افزایش مناطقی که در آن‌ها محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت وجود دارد، نه تنها در هلسینکی، بلکه در سراسر اروپا یک روند است. پاریس، بروکسل یا بولونیا درایتالیا تقریبا در کل محدوده شهری خود سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت را اجرا کرده‌اند. شهرهای دیگر مانند لیون، آمستردام یا ادینبرا در حداقل ۸۰ درصد خیابان‌ها این محدودیت را اعمال کرده‌اند.

در اسپانیا از سال ۲۰۲۱ سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت، در همه خیابان‌های دوطرفه تمامی شهرها اعمال می‌شود. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۴ که اثرات این سیاست را در همه این شهرها بررسی کرد، سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت به طور متوسط تعداد تصادفات را ۲۳ درصد و تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها را به ترتیب ۳۷ و ۳۸ درصد کاهش داده است.

در آلمان دولت ائتلافی پیشین در سال گذشته، اصلاح قانون ترافیک جاده‌ای را اجرا کرد که به شهرها اجازه می‌داد با سهولت بیشتری بتوانند قوانین محدوده سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت را اعمال کنند. با این حال، محدودیت سراسری ۳۰ کیلومتر بر ساعت در محدوده شهری در این کشور همچنان به طور معمول و پیش‌فرض، پیش‌بینی نشده است.


ایسنا
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

دیدار سخنگوی دولت با کارگردان مطرح سینما، پوران درخشنده
لاریجانی: مقاومت سرمایه ملی لبنان است/ ما طرحی برای لبنان نیاورده‌ایم
برق مشترکان پرمصرف تهرانی، به طور هوشمند محدود شد
نجات معجزه‌آسا: کودک پاکستانی در مرز شلمچه از گرمای مرگبار در امان ماند
پُرمصرف‌ترین داروها کدامند؟
نیمیتز پس از 5 سال در بحرین؛ واشنگتن بدنبال چیست؟
آمریکا چین را با تراشه هایش زیرنظر گرفت
سنگر ساختن از نام کوروش برای شلیک به روان مردم ایران
تصویرسازی اربعین و رهایی از تلهٔ آینده‌های پیش‌فرض
قیمت خودرو امروز چهارشنبه 22 مرداد 1404 +جدول
تجربهٔ «مشایهٔ» اربعین
قیمت دلار و سایر ارزها امروز چهار‎شنبه 22 مرداد 1404
آغاز دوره‌ای جدید در مدیریت آبی‌ها/چه کسی مدیرعامل جدید استقلال می شود؟
5 کشته و 57 مصدوم در حادثه اتوبوس زائران اربعین + اسامی
رایزنی میانجی‌گرایانه وزیر خارجه مصر با عراقچی و گروسی
جدیدترین حراج شمش طلا هفته آینده برگزار می شود+ جزئیات
قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه 22 مرداد 1404 +جدول
امروز ؛ آخرین روز فروش ارز اربعین/زائران اربعین چقدر دینار خریدند؟ + جزئیات
پاسخ توییتری فرزند پزشکیان به جلیلی درباره مذاکرات
سایپا فروش ویژه خودروهای وارداتی را کلید زد
ارسال نامه تروئیکای اروپایی درباره مکانیسم‌ ماشه به سازمان ملل/خطر اعمال دوباره تحریم‌ها
بورس باز عقب نشینی کرد
ماجرای بسته‌شدن جاده فیروزکوه توسط چند خودروی لاکچری چه بود؟
راز مرگ دختر 7 ساله با اعتراف نامادری فاش شد
پزشکیان: گام‌های اولیه برای رفع ناترازی با انرژی خورشیدی برداشته شد
پادشاه بی‌رقیب پرش با نیزه بار دیگر تاریخ‌ساز شد
مساله‌ تندروها
مدال‌آوران المپیاد هوش مصنوعی و حکمرانی از کنکور معاف شدند
ترافیک سنگین در جاده های شمال
رئیس صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد؛ سقف وام فرزندان بازنشستگان دو برابر شد
رئیس کل گمرک: نفوذ تجهیزات دشمن از گمرک‌ها صحت ندارد
گاوصندوق منزل از شدت انفجار به حیاط همسایه پرتاب شد
اسرائیل؛ اولین گرفتار بحران آب در منطقه
مذاکرات برای اجرای طرح بین‌المللی کنترل سلاح در غزه
اقتصاد سیاسی بازار سرمایه
دلیل افزایش 28 درصدی قیمت آب اعلام شد
دولت به قولش عمل کرد؛ پرداخت 70 درصد مطالبات گندم‌کاران
تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا زیر تیغ انتقاد عراقچی
نقشه قدرت آسیا منتشر شد ؛ تراکتور در کنار غول‌های غرب قاره
اربعین؛ محک صداقت و آینه مسئولیت
نتانیاهو: مردم اسرائیل تصمیم خواهند گرفت که این آخرین دوره نخست‌وزیری من باشد یا خیر
پرونده مبهم اسرای اسرائیلی؛ بن‌بست در مذاکرات با حماس
روایت موشک‌های ایرانی در جنگ 12 روزه؛ خرمشهرها در پیش است!
وضعیت آب و هوا امروز چهار شنبه 22 مرداد 1404 + وضعیت استان‌ها
سیاست‌نامه | ماموریت لاریجانی برای به‌روزرسانی راهبرد امنیت ملی
از جنگ 12 روزه تا احیای دیپلماسی هسته‌ای
پول‌های جدید از چه تاریخی در معاملات استفاده می‌شوند؟
داستان تلخ مرگ شیدا کاردگر 15 ساله در بابل/ چه کسی او را کشت؟
رویارویی آبی‌پوشان با رونالدو تحقق می یابد؟
مرکز آمار: با افزایش تورم، نرخ زاد و ولد هم کاهشی شد