×
اجتماعی
شناسه خبر : 226461
تاریخ انتشار :

کیومرث اشتریان

مسئله حمل‌ونقل، اعتصاب و معماری نظام سیاست‌گذاری

مسئله حمل‌ونقل و اعتصاب در ایران چیست؟ آیا پایین‌بودن نرخ کرایه‌ها است؟ آیا گرانی لوازم یدکی و لاستیک یا افزایش هزینه‌های بیمه و سوخت است یا ساختار «راننده-مالکیتی»؟ آیا مشکل از شرکت‌های حمل‌ونقل و دلالان است یا نبود توازن حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی؟

نورنیوز _ گروه اجتماعی: مسئله حمل‌ونقل و اعتصاب در ایران چیست؟ آیا پایین‌بودن نرخ کرایه‌ها است؟ آیا گرانی لوازم یدکی و لاستیک یا افزایش هزینه‌های بیمه و سوخت است یا ساختار «راننده-مالکیتی»؟ آیا مشکل از شرکت‌های حمل‌ونقل و دلالان است یا نبود توازن حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی؟ تا نتوانیم مسئله اصلی را شناسایی کنیم، گرفتاری حل نمی‌شود. آنچه در این مقاله تأکید می‌شود، «ساختار اداره توده‌ای» حوزه حمل‌ونقل است. گاهی مشکل به «نحوه مواجهه با مشکل» بازمی‌گردد و نه آنچه در اعتصاب نمودار می‌شود.

در شماری از کشورها امور حمل‌ونقل به شرکت‌های بزرگ (حداکثر تا 10 شرکت) سپرده می‌شود. رابطه مالکیتی راننده با کامیون قطع شده و بارِ پیدا‌‌کردن بار از دوش او برداشته می‌شود و به‌این‌صورت دست واسطه‌ها کوتاه می‌شود.‌ اما در ایران، بار منفعت به جیب واسطه می‌رود و بار گرانِ غم بر دل راننده‌ای که «بار‌کشیده» جفاست، تحمیل می‌شود. از‌این‌رو همواره در انتظار است تا با فریاد اعتصاب، بگسلد این رشته ز هم. ناقه‌اش به زیر محمل نمی‌رود و جنگ اعصاب و اعتصاب بر‌می‌آورد.

در سال ۱۴۰۴، تعداد کامیون‌های فعال در ایران حدود 400 هزار تا 600 هزار دستگاه، شمار رانندگان کامیون حدود 900 هزار نفر و ظرفیت حمل بار سالانه در ایران چند برابر بیشتر از بار موجود برآورد شده است. حدود ۸۰ درصد کامیون‌ها در مالکیت شخصی است؛ برخلاف ترکیه، برزیل و کره جنوبی که این نسبت‌ها تقریبا برعکس است و در آنها شرکت‌های بزرگ درگیر انتظام بار، مالیات، بیمه، هزینه‌های سوخت و... هستند؛ راننده یا صاحب کامیون درگیر نیست. همین آمار نشان‌دهنده بی‌نظمی ساختاری این حوزه است که مشکلات دیگر را سبب می‌شود. به بیان دیگر، «اداره توده‌ای» در حکمرانی حمل‌ونقل یکی از معضلات اساسی است؛ یعنی فقدان تشکیلات اقتصادی بزرگ و ضعف در معماری کلان سیاست‌گذاری. اداره توده‌ای حمل‌ونقل عمومی سبب شده است تا انبوهی از رانندگان که رابطه مالکیتی با کامیون دارند، گرفتار پیداکردن بار در پایانه‌ها شوند و عملا بخش مهمی از سود و دسترنج آنان نصیب شبکه دلالی و واسطه‌گری شود. آنان در‌عین‌حال درگیر تبانی نانوشته و سودجویی افسارگسیخته تولیدکنندگان خودرو‌های سنگین و بانک‌ها هستند.

همین مسئله اساسی، یعنی «اداره توده‌ای»، در حوزه‌های دیگری مانند سیاست، مسکن، آموزش عمومی، بهداشت و... نیز در ایران وجود دارد. از‌این‌رو می‌توان گفت که اداره توده‌ای سیستم سیاسی یعنی فقدان تشکل‌های بزرگ سیاسی در قالب احزاب جدی سیاسی، اداره توده‌ای سیستم آموزشی یعنی فقدان نهادهای مدنی بزرگ آموزشی برای اجرای سیاست‌های آموزشی، اداره توده‌ای ساخت‌وساز مسکن یعنی ورود انبوهی از توده مردم به ساخت‌وساز و ناتوانی در اعمال کنترل و نظارت حاکمیتی بر استانداردهای ساخت‌وساز و در نتیجه رشد افسارگسیخته بهای مسکن و افزایش ناکارآمدی‌ها.

اداره توده‌ای و تشکل‌زدایی از جامعه، چه تشکل‌زدایی سیاسی-مدنی باشد، چه تشکل‌زدایی سرمایه‌ای و چه تشکل‌زدایی اداری، یک راهکار ضد امنیتی است. درک ما از جامعه و اداره امور عمومی و اینکه آیا جامعه، توده‌ای از انبوه انفرادی مردمان است یا اینکه مجموعه‌ای از تشکل‌های گوناگون، اهمیت بسیاری در نحوه اداره جامعه و حل تنش‌های آن دارد. زندگی اجتماعی به تشکیلات اجتماعی است، زندگی سیاسی به تشکیلات سیاسی است‌ و اداره امور عمومی به تشکیلات عمومی. نمی‌توان جامعه و حکمرانی آن را بدون چنین تشکیلاتی به‌خوبی اداره کرد. نادیده‌انگاشتن ضرورت وجود تشکل‌های گوناگون برای اداره کشور مصائب بسیار پدید آورده است.

آن‌گاه که در سطح ساختار اجرائی، سازمان‌ نیافته باشید، در سطح کارگزاری دچار آشوب می‌شوید. آن‌گاه که در سطح ساختار سیاسی سازمان نیافته باشید، مردمان به آشوب سیاسی و جنبش مدنی می‌گرایند. آن‌گاه که در ساختار حمل‌ونقل سازمان نیافته باشید، راننده و کامیون‌دار را اسیر بی‌عدالتی می‌کنید. آن‌گاه که با تحلیل‌های غلطِ سیاسی همه تلاش خود را به کار بگیرید که از جامعه تشکل‌زدایی کنید، یعنی جامعه را از روح اجتماعی آن تخلیه می‌کنید. به‌این‌صورت ضرباتی از درون تاریکی آشفتگی اجتماعی به شما می‌خورد که نمی‌فهمید از کجا خورده‌اید. راه‌حل این است که به نظم تشکیلاتی اجتماعی بازگردیم که برای ثبات نظام سیاسی و انتظام اجتماعی ضروری است. 

در هر حوزه‌ای (چه حوزه سیاسی یا سیاستی) با چند تشکل بزرگ و اصلی طرف باشید و بار تنظیم‌گری را بر دوش آنها بگذارید و نظام سیاسی را از زیر بار این‌همه فشار تخلیه کنید. تشکل‌های بزرگ نمادی از سرمایه‌داری ملی است. آن‌گاه که تحت نظارت حاکمیت عمومی باشند، یک راه‌حل مهم برای معماری سیاست‌گذاری عمومی است. بازنگری در نحوه تفکر ما از معماری سیاست‌گذاری و گذار از اداره توده‌ای کشور به اداره براساس تشکیلات عمومی ضروری است. معمار حرم سیاست نباید خرقه سیاست‌گذاری را در رهن خرابات «آنومی اجتماعی» بگذارد.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

آتش‌سوزی در جنگل گلستان
تحویل 50 هزار مسکن حمایتی در راه است!
پادکست | ویژه برنامه امام محمد باقر علیه السلام
ابلاغ رسمی ترمیم حقوق کارکنان دولت توسط معاون اول رئیس جمهور
جزئیات تعطیلی موزه ها و اماکن تاریخی
نورنما | شهادت آخرین یادگار معصوم کربلا حضرت باقرالعلوم(ع) تسلیت باد
جزئیاتی تازه از روند تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی
سرمربی تیم ملی: آماده بازی با تیم‌های بزرگ هستیم، بدون ترس از نتیجه + فیلم
هوش مصنوعی، محور تحول صنعت هسته‌ای ایران
فوران آتشفشان در سیسیل و فرار گردشگران+ فیلم
داعش خراسان علیه شورشیان بلوچ اعلام جنگ کرد
مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در دره‌شهر +فیلم
دیدار وزیر امور خارجه و گروسی در مصر
هر دو مسیر تونل نیایش امشب مسدود می‌شود!
برد مقتدرانه دختران هاکی روی یخ ایران مقابل هند در قهرمانی آسیا
پایان سکوت استقلال برای نقل و انتقالات و انتخاب مربی با حضور سیدورف
بیش از یک میلیون پرونده تسهیلات مسکن در بانک‌ها معطل مانده!
واکنش وزارت رفاه به شایعات منتشر شده در مورد اختلال سامانه کالابرگ الکترونیکی
مراکز مجاز هم اجازه استخراج رمز ارز ندارند !
عراقچی: مذاکرات خیلی خوبی بین تهران و قاهره انجام شد
رایزنی مهم عراقچی و السیسی در قاهره
نوراینفو| تلفن همراه چه تأثیراتی بر بدن انسان می‌گذارد؟
مهاجم ایرانی در لیست خروج نراتزوری؛ احتمال خروج طارمی و سه بازیکن دیگر از اینتر
قهرمان الجزایری بوکس المپیک زن است یا مرد؟!
مراکش در مواجهه با خشکسالی: «حق ندارید گوسفند قربانی کنید!»
ممنوعیت سگ‌گردانی در ارومیه؛ حقوق مردم و امنیت عمومی در اولویت است
قوه قضاییه درباره پرونده بابک زنجانی شفاف سازی کند!
حاشیه های فینال جام حذفی ادامه دارد؛ داور VAR محروم می شود؟
رقابت استقلال و پرسپولیس برای جذب عارف آقاسی به کجا رسید؟
قطعی برق اجلاس اکو در تهران +فیلم
نورنما | هنر عشق؛ در پیوند تفاوت‌هاست
وزیر نیرو: تا پایان سال 500 مگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر اضافه می‌کنیم +فیلم
وزیر راه: همکاری‌های کشورهای عضو اکو به افزایش رفاه مردم کمک می‌کند
پسکوف: کرملین با دقت اظهارات ترامپ را زیر نظر دارد
قیمت خودرو امروز دوشنبه 12 خرداد 1404 +جدول
جام جهانی‌ باشگاه‌ها 2025؛ آغاز یک تورنمنت تاریخی با حضور 32 تیم در آمریکا
پیش‌ فروش سه مرحله‌ای وانت نیسان سایپا آغاز شد
سید حسن خمینی: ریشه دعواها «من» است، نه عقیده
اختلاف خانوادگی به درگیری خونین ختم شد
واریز معوقات بازنشستگان کلید خورد؛ زمان دقیق پرداخت اعلام شد
شرکت‌های سرمایه‌پذیر به هر فرد چقدر سود سهام عدالت بدهکارند؟
پیروزی پوپولیسم در لهستان؛ ناوروتسکی رئیس‌جمهور شد
پوتین بی‌پروا هشدار داد: همه خطوط قرمز را پشت‌سر گذاشتیم! + فیلم
پدر 9 کودک شهید غزه به فرزندانش پیوست
ایران نما | معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرهای ایران(45)؛ «باینگان»
بقائی: تحویل گرفتن طرح آمریکا به معنی پذیرش آن نیست/ رویکرد تحریمی واشنگتن تغییری نکرده
جزییات قانون پرداخت فوق‌العاده خاص به کارکنان دستگاه‌های اجرایی
مسی مهار نشدنی و پیروزی پرگل اینتر میامی برابر کلمبوس
موشک‌های یمن 2 فرودگاه رژیم صهیونیستی را تعطیل کرد +فیلم
تکذیب رسمی ادعای چمران؛ حقیقت دفن رایگان روشن شد