نورنیوز-گروه ورزشی: سندی درباره حادثه مرگبار پیست آزادی منتشر شده، که بیانگر یک ضعف آشکار در اجرای قوانین مسابقات اتومبیلرانی است. طبق این سند، امیرمسعود تیموری، رانندهای که خودروی او عامل برخورد مرگبار در خط استارت بود، در مرحله تعیین خط موفق به کسب حد نصاب لازم برای حضور در رقابت نشده اما با تصمیم مسئولان برگزارکننده در مسابقه اصلی حضور یافته است.
بر اساس قانون ۱۰۷ فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA)، تنها رانندگانی مجاز به شرکت در رقابت اصلی هستند که در دور تعیین خط، زمانی کمتر از ۱۰۷ درصد زمان نفر اول را ثبت کنند. اما سند منتشر شده نشان میدهد تیموری با زمان یک دقیقه و ۲۵ ثانیه، از این سقف فراتر رفته و اصطلاحاً "کلاسهبندی نشده" (not classified) است.
نکته قابل تأمل آنکه شروین یگانه، راننده دیگری که در این تصادف دخیل بوده و از چهرههای نامآشنای اتومبیلرانی است، اساساً در مسابقه تعیین خط حضور نداشته، اما با تصمیم مسئولان از انتهای خط استارت وارد رقابت شده است.
این تخلف نهتنها خلاف اصول حرفهای و ایمنی رقابتها است، بلکه مستقیماً جان انسانها را تهدید کرده است. در این حادثه، حمیدرضا درجاتی، عکاس باسابقه ورزشی، به دلیل شدت برخورد خودرو به گاردریل جان خود را از دست داد.
انتشار این سند باعث تشدید انتقادها از وضعیت ایمنی و مدیریت برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در ایران شده است. پیشتر نیز مواردی مشابه گزارش شده، اما به نظر میرسد خلأ نظارتی جدی در این عرصه وجود دارد که جان تماشاگران و فعالان ورزشی را تهدید میکند.
ایسنا