نورنیوز-گروه فرهنگی: روز نهم سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با یکی از پرحاشیهترین اتفاقات خود همراه بود. حضور نرگس آبیار، کارگردان سینما، در غرفه انتشارات خوارزمی برای امضای رمان «سووشون» نوشته زندهیاد سیمین دانشور، موجی از انتقاد و واکنش منفی را در فضای فرهنگی و رسانهای کشور به همراه داشت.
ماجرا از آنجا آغاز شد که پوستری در فضای مجازی منتشر شد که روی آن عنوان «جشن امضای کتاب سووشون» با حضور نرگس آبیار و بهنوش طباطبایی درج شده بود. همین پوستر باعث شد بسیاری از اهالی فرهنگ، نویسندگان و مخاطبان جدی کتاب، به این اقدام واکنش نشان دهند و آن را بدعتی خطرناک در زمینه ترویج سلبریتیمحوری در حوزه ادبیات قلمداد کنند.
پس از این ماجرا، نشست «ادبیات در قاب تصویر» با حضور نرگس آبیار، بهنوش طباطبایی، شیوا مقانلو، علیاصغر عزتیپاک و محمدرضا مقدسیان در سرای اهل قلم برگزار شد و سپس آبیار و طباطبایی به غرفه خوارزمی رفتند؛ جایی که صف طولانی مخاطبان برای گرفتن امضا دیده شد.
انتشار تصاویر این حضور، واکنش شدید اسدالله امرایی، مترجم و روزنامهنگار سرشناس را در پی داشت. او با کنایهای تند در فضای مجازی نوشت: «شعردزد شنیده بودم، اما شاعردزد ندیده بودم. حیف که سیمین دانشور نیست این هنگامه را ببیند.»
پس از افزایش فشار رسانهای، محمدرضا معروفی، مدیرعامل انتشارات خوارزمی، در یادداشتی توضیح داد که خانم آبیار صرفاً کارتپستالهایی را امضا کرده و نه کتاب را. او همچنین پوستر مذکور را کار عوامل سریال دانست و تأکید کرد که از سوی انتشارات خوارزمی منتشر نشده و پس از تذکر، از صفحات مجازی حذف شده است.
با وجود این توضیحات، برخی مخاطبان همچنان در پیامهایی مدعی شدند که خانم آبیار از امضای کتاب خودداری نمیکرده و در برخی موارد کتاب را نیز امضا کرده است. این موضوع همچنان به عنوان محل بحث باقی مانده است.
گزارشها همچنین حاکی از آن است که چاپ جدیدی از «سووشون» با تصاویری از سریال تلویزیونی آن در انتهای کتاب، با استقبال فراوان مواجه شده و فروش بالایی در نمایشگاه داشته است. این چاپ جدید، دلیل حضور آبیار و طباطبایی در غرفه انتشارات عنوان شده است.