×
اقتصادی
شناسه خبر : 221126
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی می کند؛

30 سال وعده، 30 سال ترافیک؛ تکمیل آزادراه تهران-شمال بازهم متوقف شد!

آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است.

نورنیوز-گروه اقتصادی: آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است. وقتی در میانه دهه ۷۰ شمسی نخستین نقشه‌های آزادراه تهران-شمال طراحی شد، کمتر کسی گمان می‌کرد که این پروژه تا دهه ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند. آرزوی رسیدن به شمال کشور از دل کوه‌های البرز، در قالب یک مسیر ۱۲۱ کیلومتری، قرار بود نماد توسعه و اقتدار ملی باشد؛ اما امروز، پس از گذشت بیش از ۳۰ سال، این مسیر هنوز نیمه‌کاره است. وزیر راه و شهرسازی اخیراً در اظهار نظری صریح، اعتراف کرده که پروژه با مشکل جدی تأمین منابع مالی مواجه است.

او همچنین به دشواری‌های توپوگرافی و ملاحظات زیست‌محیطی اشاره کرده؛ دلایلی که بارها تکرار شده‌اند اما برای افکار عمومی، بیشتر بهانه‌هایی آشنا می‌مانند تا دلایلی قانع‌کننده. در این میان، بنیاد مستضعفان و معاون اول رئیس‌جمهور نیز به‌عنوان بازیگران مالی پروژه معرفی شده‌اند، هرچند «جلسات اثربخش» تاکنون به نتیجه ملموسی نینجامیده است. اما آزادراه تهران-شمال فقط یک پروژه عمرانی نیست. این مسیر، سازنده‌ی تصوری جمعی درباره توانمندی مدیریتی در ایران است. برای خانواده‌ای که هر نوروز ساعت‌ها در جاده چالوس گرفتار ترافیک می‌شود، این آزادراه یک وعده تاریخی است. برای مردمی که در بحران‌های معیشتی، به دنبال نشانه‌هایی از کارآمدی هستند، پروژه‌هایی مانند این آزادراه، آزمونی است که نتایج آن به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم پیدا می‌کند. چه شد که پروژه‌ای با این سطح از اهمیت، به چنین سرنوشتی دچار شد؟ پاسخ را باید در ضعف برنامه‌ریزی، بی‌ثباتی در تأمین مالی، ناهماهنگی نهادی، و تغییرات مدیریتی مداوم جست‌وجو کرد. هر دولتی که آمده، قول داده «به‌زودی» پروژه را تکمیل کند؛ هر وزیری که رفته، آن را به گردن دولت قبل انداخته؛ و مردم، تنها نظاره‌گر این چرخه فرساینده مانده‌اند.

هزینه‌های سرسام‌آور ساخت در دل کوه، پیچیدگی‌های مهندسی تونل‌ها، و ضرورت رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، واقعیت‌هایی انکارناپذیرند؛ اما در کنار این واقعیات، سوءمدیریت و ناپایداری تأمین منابع هم به‌وضوح در عملکرد پروژه نقش داشته‌اند. نتیجه آن است که بخشی از مسیر افتتاح شده، بخش دیگر همچنان در بن‌بست مناقصه مانده، و هیچ چشم‌انداز روشنی از اتمام کامل پروژه وجود ندارد. فراتر از بُعد فنی و مالی، آزادراه تهران-شمال اکنون به نمادی از اعتماد آسیب‌دیده تبدیل شده است. مردم وقتی می‌بینند یک پروژه با این سطح از اهمیت ملی دهه‌ها به درازا کشیده، در ارزیابی‌شان از کارآمدی کل سیستم تجدیدنظر می‌کنند. همین امر، سرمایه اجتماعی را فرسایش می‌دهد و به کاهش مشارکت و امید عمومی منجر می‌شود. اکنون بیش از هر زمان، نیاز به بازنگری در راهبردهای اجرایی پروژه احساس می‌شود. تأمین منابع مالی نباید تنها به «امیدواری» وزیر راه گره بخورد، بلکه نیازمند برنامه‌ای عملی، شفاف و پاسخ‌گوست. اگر این پروژه هم با وعده‌های تکراری و نهادگرایی فرسوده دفن شود، باید منتظر آن باشیم که نه تنها جاده، بلکه اعتماد عمومی نیز در پیچ‌وخم‌های البرز گم شود.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

صعود پاری سن ژرمن به فینال لیگ قهرمانان اروپا! 1-0 | دوناروما دیواری بتنی در برابر آرسنال
قیمت شیر خام بالا می‌رود؛ آیا نرخ جدید برای تولیدکنندگان منطقی است؟
شاهین در پارکینگ یا در صف انتظار؟ وضعیت خریداران همچنان مبهم
الهلال 1 - 3 الاهلی | سبزها راهی فینال شدند + خلاصه بازی
غیرحضوری شدن مدارس در خوزستان:تصمیم اضطراری برای سلامت دانش‌آموزان
با اعمال قانون همسان سازی، حقوق بازنشستگان واریز شد
چرایی سونامی خودکشی مردان میانسال در کره جنوبی
هشدار به پایتخت نشینان؛ طوفان تندری عظیم در راه تهران
طوفان تهران، مدیریت بحران را به باد داد
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ دیه جان باختگان ظرف 48 ساعت پرداخت می شود
پرتاب اولین ماهواره های اینترنتی آمازون به فضا
اعلام برنامه مسابقات مرحله نیمه نهایی جام حذفی ایران
خالی ماندن این صندلی،‌ گران درمی‌آید
نورویدیو | آتش بازی معاندان در میان دود و درد؛ روایت یک جنگ ادراکی دیگرعلیه ایران
حضور مشاور و دستیار رهبری در گروه صنعتی و پژوهشی" زر"
احتمال وزش باد شدید در تهران تا ساعات آینده
علت مرگ توله‌پلنگ‌ها در کرمان مشخص شد
صدرنشینی ویکتور گیوکرس در رقابت کفش طلای اروپا
همسایگی هوشمندانه؛ تهران و باکو علیه خط تفرقه
چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای
بازدارندگی از طریق دیپلماسی
آتش‌سوزی گسترده در رستوران چینی
حاشیه های عجیب در فوتبال ایران؛فدراسیون زیر تیغ انتقاد!
واکنش‌های جهانی به انفجار در بندر شهید رجایی همچنان ادامه دارد/ رئیس جمهور چین تسلیت گفت
جزییات طرح ضربتی پلیس پایتخت برای دستگیری سارقان و مالخران
پرونده بیرانوند روز میز فدراسیون؛ حکم صادره عادلانه خواهد بود؟
جذب نیروی انسانی جدید در آموزش و پرورش
آخرین مهلت برای صرافی‌های رمز ارز؛ 20 اردیبهشت!
قیمت سکه و دلار و سایر ارزها امروز 9 اردیبهشت 1404
جلوگیری از فاجعه ای دیگر پس از انفجار در بندر شهید رجایی
هشدار نارنجی گرد و خاک در خوزستان؛ مدارس 12 شهر مجازی شدند
رشد ملایم شاخص بورس در معاملات امروز سه شنبه 9 اردیبهشت 1404
فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو در اردیبهشت ماه+جزییات و لینک ثبت نام
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (20)«ارسک»
جزییات جدید از تفکیک یارانه گروه‌های خاص
آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور+ جزئیات
انفجار مرگبار در کارخانه تولید لوازم آتش بازی در میمه
فروش ویژه خودروهای کارشناسی ایران خودرو از فردا+ جزئیات
برای 50 هزار منقاضی مسکن در شهر پرند زمین برای ساخت نیست!
نورنما | 5 تا از بهترین مکان های گردشگری اصفهان
قیمت خودرو امروز 9 اردیبهشت + جدول قیمت ها
جنگ بر سر توافق
تنش در روابط دولت و شورای شهر تهران؛ انتقاد تند چمران به مصوبه هیئت وزیران
مارک کارنی نخست وزیر جدید کانادا شد
دختر رزمی کار حریف زورگیر حرفه ای نشد!
نیش زنبورها نتیجه بازی فوتبال را مشخص کرد + فیلم
نورنما | ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر مبارک باد
شرط گروسی برای توافق با ایران
فردا درِ کنکور به روی این داوطلبان بسته می‌شود!
جدیدترین فیلم از لحظه انفجار بندر شهید رجایی