×
اقتصادی
شناسه خبر : 215979
تاریخ انتشار :

نورنیوز اثرات واردات خودرو بر بازار را بررسی می کند؛

چرا خودروهای وارداتی به معیار گرانی در بازار تبدیل شدند؟

در حالی که کشور با چالش‌های جدی ارزی مواجه است، میلیاردها یورو صرف واردات خودرو شده، اما نه قیمت‌ها کاهش یافته و نه بازار متعادل شده است. با سقف ارزی دو میلیارد یورویی، افزایش تعرفه‌ها و واردات محدود، این سیاست بیش از آنکه به نفع مصرف‌کننده باشد، به عاملی برای افزایش قیمت‌ها و سودآوری واسطه‌ها تبدیل شده است.

نورنیوز-گروه‌اقتصادی-قرار بود واردات خودرو بازار را تنظیم کند، قیمت‌ها را کاهش دهد و رقابت را به صنعت خودرو بیاورد. اما حالا، با گذشت دو سال از اجرای این سیاست، نه‌تنها قیمت‌ها پایین نیامده، بلکه در بسیاری از موارد، خودروهای وارداتی به عاملی برای افزایش قیمت سایر مدل‌ها تبدیل شده‌اند. با سقف دو میلیارد یورویی واردات در سال ۱۴۰۴، افزایش تعرفه‌ها و محدودیت‌های ارزی، آیا می‌توان امیدی به اصلاح این روند داشت؟

سرنوشت سقف واردات؛ بازی با اعداد

ابتدا قرار بود ۳.۳ میلیارد یورو صرف واردات خودرو شود، اما در نهایت این رقم به دو میلیارد یورو کاهش یافت. با این میزان ارز، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد؛ البته به شرطی که همگی مدل‌هایی با قیمت ۲۰ هزار یورو باشند. اما اگر خودروهای گران‌تری وارد شوند، تعداد کمتری به دست مشتریان خواهد رسید. این در حالی است که در هر مرحله از ثبت‌نام در سامانه یکپارچه، بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی صف می‌کشند. آمارهای گمرک هم نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تنها ۵۰ هزار دستگاه وارد کشور شده است. با این شرایط، نمی‌توان انتظار داشت که واردات خودرو تأثیری بر عرضه و تقاضای بازار داشته باشد.

افزایش تعرفه‌ها؛ ضربه‌ای دیگر به واردات

در سال ۱۴۰۳، تعرفه واردات خودرو ۶۰ درصد بود، اما در سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. هنوز تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی مشخص نشده، اما به نظر می‌رسد سیاست کلی، افزایش هزینه ورود خودروهای خارجی باشد. این افزایش تعرفه، اختلاف قیمت خودروهای وارداتی با بازارهای جهانی و کشورهای همسایه را بیشتر خواهد کرد. در حال حاضر، بسیاری از مدل‌های وارداتی در ایران با قیمتی دو تا سه برابر گران‌تر از بازار امارات و ترکیه به فروش می‌رسند. حالا با تعرفه‌های جدید، این اختلاف بیشتر هم خواهد شد و عملاً واردات خودرو برای مصرف‌کننده داخلی به گزینه‌ای گران و غیرمنطقی تبدیل می‌شود.

واردات خودرو و سراب کنترل قیمت‌ها

یکی از توجیهات اصلی واردات خودرو، کاهش قیمت‌ها و متعادل‌سازی بازار بود، اما آمارها خلاف این را نشان می‌دهند. چانگان CS۳۵ پلاس نمونه خوبی است؛ خودرویی که در ابتدا با قیمت ۸۵۰ تا ۹۴۵ میلیون تومان عرضه شد، اما در بازار آزاد به یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. حالا بعد از دو سال، این مدل در جمع خودروهای دو میلیاردی قرار گرفته است. در واقع، نه‌تنها واردات باعث کاهش قیمت نشد، بلکه به مبنای جدیدی برای افزایش قیمت سایر خودروها، حتی مدل‌های داخلی تبدیل شد. فروشندگان خودروهای داخلی حالا به گرانی خودروهای وارداتی استناد می‌کنند تا نرخ‌های پیشنهادی‌شان را بالا ببرند.

اختصاص ۲ میلیارد یورو به واردات خودرو؛ آیا منابع ارزی هدر می‌رود؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه بوده است. دولت در شرایطی که صنایع و تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه با مشکل ارزی مواجه هستند، حدود ۲ میلیارد یورو را به واردات خودرو اختصاص داده است. اما این هزینه‌کرد نه‌تنها گره‌ای از مشکلات صنعت خودرو باز نکرده، بلکه به افزایش قیمت‌ها در بازار نیز دامن زده است. در واقع، منابع ارزی کشور صرف واردات خودروهایی شده که تأثیری در بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی، کاهش هزینه‌های خانوار یا توسعه صنعت خودرو نداشته‌اند.

انتقادها به واردات؛ از مدل‌های خاص تا مونتاژ چینی

واردات خودروهای لوآپشن یکی از مهم‌ترین انتقادهایی است که به سیاست‌های فعلی واردات خودرو وارد شده است. سقف قیمتی ۲۰ هزار یورویی باعث شده تا واردکنندگان سراغ مدل‌های لوآپشن بروند و خودروهایی با امکانات اضافی و قیمت بالاتر وارد کنند. این اتفاق در مورد برندهایی مثل تویوتا، هوندا و حتی بی‌ام‌و رخ داده است. از سوی دیگر، محل مونتاژ خودروهای وارداتی هم محل بحث است. بسیاری از خودروهای وارد شده به ایران، نه از خط تولید اصلی، بلکه از مونتاژکاران چینی به کشور آمده‌اند. این مسئله باعث شده که کیفیت برخی از مدل‌ها زیر سؤال برود و نگرانی‌هایی درباره دوام و خدمات پس از فروش آن‌ها ایجاد شود.

پایان بازی یا آغاز چالشی جدید؟

با افزایش تعرفه‌ها، کاهش سقف ارزی و مشکلات اقتصادی کشور، به نظر می‌رسد که واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ هم سرنوشتی مشابه سال‌های گذشته داشته باشد. نه تعداد خودروهای وارداتی پاسخگوی تقاضای بازار خواهد بود، نه قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در این شرایط، منابع ارزی کشور صرف وارداتی شده که بیشتر به نفع دلالان و واسطه‌ها تمام شده تا مصرف‌کننده واقعی. آیا وقت آن نرسیده که سیاست‌های واردات خودرو مورد بازنگری جدی قرار گیرد؟


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

ادعای سنتکام مبنی بر کشته شدن یک عضو ارشد داعش در سوریه
صداهای مشکوک در مشهد ارتباطی با پدافند هوایی ندارد
ترامپ: پنجشنبه آینده میزبان اردوغان خواهم بود
رأی شورای امنیت؛ بحران‌سازی اروپا، تبعات جهانی خطرناک
دومین نشان طلای کشتی فرنگی جهان بر سینه امین میرزازاده
هند در برابر دو راهی واشنگتن و تهران
خورشید درحال بیدارشدن است
بیانیه مشترک چین و روسیه : تحریم‌های جدید علیه ایران غیرقانونی است
مدال طلای فرخی ستاره مسابقات کشتی فرنگی جهان
حمایت قاطعانه اردوغان از قدس و غزه
سخنان نماینده چین در جلسه شورای امنیت
واکنش غریب آبادی به فعال‌سازی مکانیسم ماشه در شورای امنیت
جدول لیگ برتر پس از بازی پرسپولیس - چادرملو در هفته چهارم
درب دیپلماسی باز است، اما ایران قواعد بازی را تعیین می‌کند
دست عبدولی به مدال برنز نرسید
پوتین: تولید صنایع دفاعی روسیه در طول عملیات ویژه نظامی در حداکثر ظرفیت قرار دارد
ترامپ از برنامه سفر به چین در اوایل سال آینده خبر داد
مدال نقره احمدی در آوردگاه کشتی قهرمانی جهان
ستایش حزب‌الله از عملیات «الکرامه» علیه نظامیان اسرائیلی
فولاد(1) -خیبر (0) | طلسم‌شکنی یا تثبیت صدرنشینی؟
واکنش تل‌آویو به شکست شورای امنیت در تمدید قطعنامه لغو تحریم‌های ایران
واکنش مدیر ورزشگاه تختی به شرایط نامطلوب چمن+فیلم
بیانیه وزارت خارجه ایران درباره بازگشت قطعنامه‌های سازمان ملل
دبیرکل حزب موتلفه با خانواده سرلشکر شهید علی شادمانی دیدار کرد
ساروی به فینال راه یافت + فیلم و سایر نتایج
هند در برابر دو راهی واشنگتن و تهران
عراقچی به گروسی: ایران زیر بار فشارهای سیاسی و فشار غیرمنصفانه نمی‌رود
شیخ نعیم قاسم: بعد از حمله به قطر، بازی منطقه‌ای کاملاً تغییر کرد
رئیس دفتر سابق کاخ سفید از وضعیت بایدن در سال‌های آخر ریاست پرده برداشت
نبنزیا: تحریم‌های جدید علیه ایران فاقد مشروعیت است
اطلاعیه جدید تامین اجتماعی در خصوص پرداخت معوقات متناسب‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان
بارش‌های شدید در شمال و شمال‌غرب کشور
اسرائیل به جنوب لبنان مجدد حمله پهپادی کرد+فیلم
0-0 | تساوی بدون گل پرسپولیس مقابل چادرملو؛ گل، آخرین اتفاق قابل انتظار در چمن تختی
عکس های منتخب حیات وحش هفته
عامل بمب‌گذاری در سفارت ایران در لبنان به هلاکت رسید +عکس
قطعنامه تمدید لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران رأی نیاورد
رسیدگی به پرونده «کلثوم اکبری» پایان یافت
کویت هم نتوانست در هندبال جلوی ایران را بگیرد
امضای توافق‌نامه دفاع استراتژیک مشترک بین عربستان و پاکستان
مخبر: تحریم‌های فعلی آمریکا از برجام فراتر رفته‌اند
صادرات غیرنفتی در دولت چهاردهم 12 درصد رشد کرد
راهپیمایی میلیونی مردم یمن در صنعا در حمایت از غزه
آخرین آمار تعداد شهدای جنگ غزه
گفتگوی تلفنی ترامپ و جین‌پینگ درباره تنش‌های تجاری بین واشنگتن و پکن
اولین اظهارنظر وزیر سعودی پس از انعقاد توافقنامه دفاعی با پاکستان
وضعیت عجیب چمن ورزشگاه تختی قبل از بازی چادرملو-پرسپولیس+فیلم
حمله پهپادی به مسجدی در سودان +آمار کشته شدگان
توصیه چین به آمریکا و انگلیس درباره آینده افغانستان
پیشنهاد کواکبیان به پزشکیان: با ترامپ ملاقات کنید