×
فرهنگی
شناسه خبر : 212647
تاریخ انتشار :

نورنیوز، چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر را ارزیابی می‌کند؛

جشنواره را زیبا صدا کن

جشنواره فیلم فجر امسال، هرچند خالی از مناقشات و تلاطم‌ها نبود اما مزیتش در آن بود که این مناقشات، نه میان مدیران و هنرمندان، بلکه میان منتقدان و هنرمندان، یا بین خود هنرمندان بود. این واقعیت شوق‌انگیز به خودی خود حکایت از آن دارد که زمین بازی در اختیار صاحبخانه است و کسی از جانب ساختار حاکمیتی، تصرفی در این زمین نداشته است.

نورنیوز- گروه فرهنگی: چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، هرچند با افتتاحیه‌ای حاشیه‌ساز شروع شد و با اختتامیه‌ای جنجالی به آخر رسید اما در مجموع و در یک تحلیل نهایی، در ردیف ادواری از این رویداد هنری می‌نشیند که نقاط روشن و امیدبخش آن بیش از ابعاد منفی و ملال‌انگیز است. این داوری، برحسب تعداد فیلم‌های حاضر در رقابت، ترکیب هیأت‌های انتخاب و داوری، بازخورد مردمی، و ارزیابی کلی منتقدان است. به خلاف، تحلیل برخی از منتقدان که نتایج داوری فیلم‌ها را نشانه‌ی ناکامی یا شکست جشنواره به شمار می‌آورند باید گفت که برترین رویداد سینمایی ایران، امسال ویژگی‌هایی داشت که به اعتبار آنها می توان مزایایش را بر مضارّش برتر دانست.

ظهور استعدادهای جدید در سینمای ایران و ساخت برخی از درخشان‌ترین آثار این دوره توسط طیف نوپای مشهور به نسل فیلم اولی، چیزی است که پویایی سینمای ایران را حتی در شرایط سخت و تنگنا گواهی می‌دهد. احیای سینمای اجتماعی و حرکت به سمت ساخت فیلم‌های روایت‌گر چالش‌های زندگی جمعی، نزدیک‌شدن به قواعد باورپذیر در ژانر پرتره، فاصله‌گرفتن از کلیشه‌های رایج و شابلون‌های ثابت روایت در فیلم‌های دفاع مقدس، ارتقای چشمگیر سطح بازیگری هنرمندان، تقویت جنبه‌های فنی و تکنولوژیک ‌فیلم‌ها، عرض اندام موفق سینمای مستقل در برابر سینمای گلخانه‌ای ، مداخله‌ی حداقلی وزارت فرهنگ و مدیران آن در فرایند برگزاری و داوری‌ها، بخشی از ویژگی‌های قابل اعتنای این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.  

اگر دست مدیران سیاست‌گذار جشنواره باز بود و می‌توانستند آثارخوش‌ساخت و خوش‌استقبالی مثل «پیرپسر» و «قاتل و وحشی» را نه در بخش‌های حاشیه‌ای بلکه در بخش رقابتی بگنجانند قطعا شاهد جشنواره‌ای در تراز دوره‌های درخشان پیشین می‌بودیم. با اینهمه در همین مقدار هم کمتر کسی از کارشناسان و منتقدان بود که به خود جشنواره ایراد آشکاری وارد کند. چیزی که بعضا محل نقد واقع شد عمدتا نتیجه‌ی برخی داوری‌ها بود که به نظر می‌رسد روالی تقریبا همیشگی است. شاید کمتر رقابتی از این جنس را بتوان یافت که مشمول نگاه‌های انتقادی نسبت به داوری‌ها نباشد. ناگفته پیداست که معنای این سخن، جانبداری از نوع داوری هیأت داوران این دوره، یا ناموجه‌دانستن ارزیابی‌های منتقدان نیست. نکته آنجاست که با تمام اوصاف، اولا ترکیب هیأت داوران این دوره، شائبه‌ها درباب مداخله‌ها و تأثیرگذاری‌های فرامتنی را به حداقل می‌رساند؛ و ثانیا میزان غرابت برخی نتایج تا آن حد نیست که مخاطب گمان ببرد که با جشنواره‌ای مخدوش یا جهت‌دار یا سیاست‌زده مواجه بوده است.

چیزی که در جمع‌بندی کیفیت این دوره از جشنواره فیلم فجر (هم در برگزاری و هم در داوری‌ها) می‌توان گفت، مجموعا یک ارزیابی مثبت اما جنجالی و سئوال‌برانگیز است. تردیدها و پرسش‌هایی که خصوصا از سوی برخی فعالان سلیم سینمایی در نقد جشنواره وارد شد قطعا باید از سوی بانیان و مسئولان مستقیم این رویداد بزرگ هنری پاسخ داده شود. اکنون که پرونده جشنواره بسته شده و سیمرغ‌ها، آشیانه‌ی خود را درست یا غلط پیدا کرده‌اند نوبت دبیر جشنواره و اعضای هیأت داوران، و نیز مسئولان ارشد سازمان سینمایی است که شفاف و صادقانه به رفع ابهامات و شبهات بپردازند و در مواجهه‌ای رودررو و مستقیم، نقدهای منتقدان صادق و کارشناس را بشنوند و پاسخ گویند. این پاسخگویی، هم باید ناظر بر نتیجه داوری‌ها باشد و هم ناظر بر سرنوشت آثاری که از چرخه رقابت بیرون نهاده شدند اما وجدان سینمایی کشور، آنها را فیلم‌هایی درخشان و اصیل ارزیابی کرد.

جشنواره فیلم فجر، هرچند خالی از مناقشات و تلاطم‌ها نبود اما مزیتش در آن بود که این مناقشات، نه میان مدیران و هنرمندان، بلکه میان منتقدان و هنرمندان، یا بین خود هنرمندان بود. این واقعیت شوق‌انگیز به خودی خود حکایت از آن دارد که زمین بازی در اختیار صاحبخانه است و کسی از جانب ساختار حاکمیتی، تصرفی در این زمین نداشته است. به این اعتبار از جشنواره‌ای که توانسته سیاست و نهاد بوروکراسی فرهنگی را بیرون مرزهای خود نگاه دارد و حتی برای یک سخنرانی کوتاه هم به آنها وقت ندهد، باید استقبال کرد. درست است که بگومگوهای هنرمندان و منتقدان یا مناقشات درونی خود هنرمندان هم مهم و البته دل‌آزار است اما هرچه هست ماهیتی درون صنفی دارد و قابل تحمل است. از این جهت جشنواره چهل و سوم با همه‌ی فراز و فرودها و نقص و قوت‌هایش، مدلی مقدماتی از مدیریت جشنواره به دست اهالی سینما بود.

ویترین سینمای ایران، شک نیست که بارها بزرگ‌تر از هر جشنواره‌ای است. هیچ رویداد هنری را نمی‌توان سراغ گرفت که تمام بضاعت و بنیه‌ی هنر هفتم ایران را در خود منعکس کند. سینما فربه‌تر از جشنواره است. با اینهمه به نظر می‌رسد جشنواره‌ی امسال در مقام برگزاری، نشانه‌های روشنی از وفاق به عنوان رویکرد اصلی دولت چهاردهم را داشت. به خلاف برخی ادوار و برخی مدیران و سیاستگذاران جشنواره که هنرمندان را با ریل‌گذاری‌های آشکار و پنهان، به مسیرهای دلخواه خود هدایت می‌کردند، جشنواره امسال و مدیران و سیاستگذارانش، کوشید پرده‌ی نقره‌ای را به صحنه‌ای برای یک رقابت جمعی و همگانی تبدیل کند و خود به عنوان یک خادم بی‌منت، برای شکوه کلی این ضیافت سالانه‌ی سینمایی تلاش کند. وفاق در سینما با چنین رفتاری معنا می‌شود.  


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

برد نفس گیر ایران در اولین دیدار؛ ایران(5) - موریتانی(4) + فیلم
برنامه بازی های بعدی تیم ملی ایران در جام جهانی فوتبال ساحلی 2025
ورود پزشکان به سامانه نسخه‌نویسی، دو مرحله‌ای شد
«گرگ پارسی» تاریخ‌ساز شد؛ پرافتخارترین بدنساز ایران در جهان!
بمب بزرگ استقلال؛ ماتزاری آمد؟ / باشگاه واکنش نشان داد
جنایت اسید پاشی در مدرسه
نخستین واکنش از شرکت سینا: "هیچ تقصیری نداریم"+ویدیو
آغاز فروش 2 محصول جدید سایپا دیزل + لینک ثبت نام
هشدار رسمی ایران در واکنش به رفتار های ضد و نقیض آمریکا
دفترچه سوالات کنکور 1404 رشته ریاضی و علوم انسانی منتشر شد
قیمت طلا و سکه امروز 11 اردیبهشت 1404
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ کاهش تعداد مصدومین بستری حادثه بندرعباس
ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل مس رفسنجان| قرمزها آماده انتقام در بازی برگشت
کارگران؛ طلایه‌داران تولید و افتخارآفرینی در صنعت کشور هستند
نورنما | روزت مبارک ای معلم، ای فراتر از کلام،تو را سپاس
آخرین جزئیات آتش‌سوزی گسترده در اراضی اشغالی/گسترش آتش ادامه دارد+فیلم
جهنم در سرزمین های اشغالی: وقتی اسرائیل از مهار آتش ناتوان ماند!
رونمایی از تعداد و سهمیه رشته‌ها در بیستمین بازی‌های آسیایی 2026
روایت گروسی از احتمال درگیری نظامی ایران و آمریکا
ابطال کارت سوخت خودرو های فاقد بیمه شخص ثالث
حرکت زیبای مهدی طارمی برای هموطنان عزادارش + فیلم
فرجام سارقانی مسلحی که شبح مرگ بودند
برنامه مسابقات فوتبال و ورزش امروز 11 اردیبهشت + پخش زنده
فیلم کریستیانو رونالدو و عجیب‌ترین 3 دقیقه دوران فوتبالش
فروش سم به جای چلوکباب!
مدیوم شات | خداحافظی با شکوه هنرمند دوران ساز از صحنه و دوربین
نورنما | ضربه دیدنی کنده به رئال از دیدگاه دوربین بارسلونایی ها
مشاهده دو قلاده پلنگ در پارک ملی بمو استان فارس + فیلم
چرایی افزایش تهدیدات آمریکا در آستانه دور چهارم مذاکره با ایران
حمایت شما یک دنیا ارزش دارد؛ واکنش رونالدو بعد از حذف النصر
فاز دوم آزادراه تهران-شمال چه زمانی افتتاح می شود؟
پلیس بدنبال رمز گشایی از قتل زن جوان آرایشگر
پوستر جذاب اولین بازی ایران در جام جهانی فوتبال ساحلی
ظرفیت اروپا در مذاکرات؛ سازنده یا تخریبی؟!
چگونه حوثی ها جنگنده آمریکایی را ساقط کردند؟ + فیلم
منافع ملی، خط قرمز است
آیا تکاپوی دولت‌های اروپایی، حاکی از نزدیک بودن توافق ایران و آمریکاست؟
متناسب سازی حقوق بازنشستگان و چند سئوال کلیدی
رمز گشایی از ادبیات تهدید آمیز وزیر دفاع آمریکا در آستانه دور چهارم مذاکرات با ایران
توصیه پلیس فتا به حجاج برای سفر ایمن
«طرحی نو» لازم است
سازمان هواپیمایی با شرکت های متخلف برخورد خواهد کرد
مأمور مخفی موساد در ایران به آخر خط رسید؛ از اعترافات تا اجرای حکم اعدام
خسارت های ناشی از زمین لرزه در رشتخوار
زمان و شیوه تغییر ساعت کاری ادارات اعلام شد +فیلم
بهمن صالح نیا، پیشکسوت نامدار ملوان بندر انزلی درگذشت + فیلم
رقابت نابرابر دود سیگار و بورس برای تولید ثروت!
مرثیه سرایی دیدنی "جناب خان" برای قربانیان حادثه بندر شهیدرجایی + فیلم
کالابرگ 1404؛ تداوم یا توقف؛اعتبار جدید چه زمانی شارژ می شود؟
پیش‌فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو در اردیبهشت +جزییات و لینک ثبت نام