×
فرهنگی
شناسه خبر : 212647
تاریخ انتشار :

نورنیوز، چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر را ارزیابی می‌کند؛

جشنواره را زیبا صدا کن

جشنواره فیلم فجر امسال، هرچند خالی از مناقشات و تلاطم‌ها نبود اما مزیتش در آن بود که این مناقشات، نه میان مدیران و هنرمندان، بلکه میان منتقدان و هنرمندان، یا بین خود هنرمندان بود. این واقعیت شوق‌انگیز به خودی خود حکایت از آن دارد که زمین بازی در اختیار صاحبخانه است و کسی از جانب ساختار حاکمیتی، تصرفی در این زمین نداشته است.

نورنیوز- گروه فرهنگی: چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، هرچند با افتتاحیه‌ای حاشیه‌ساز شروع شد و با اختتامیه‌ای جنجالی به آخر رسید اما در مجموع و در یک تحلیل نهایی، در ردیف ادواری از این رویداد هنری می‌نشیند که نقاط روشن و امیدبخش آن بیش از ابعاد منفی و ملال‌انگیز است. این داوری، برحسب تعداد فیلم‌های حاضر در رقابت، ترکیب هیأت‌های انتخاب و داوری، بازخورد مردمی، و ارزیابی کلی منتقدان است. به خلاف، تحلیل برخی از منتقدان که نتایج داوری فیلم‌ها را نشانه‌ی ناکامی یا شکست جشنواره به شمار می‌آورند باید گفت که برترین رویداد سینمایی ایران، امسال ویژگی‌هایی داشت که به اعتبار آنها می توان مزایایش را بر مضارّش برتر دانست.

ظهور استعدادهای جدید در سینمای ایران و ساخت برخی از درخشان‌ترین آثار این دوره توسط طیف نوپای مشهور به نسل فیلم اولی، چیزی است که پویایی سینمای ایران را حتی در شرایط سخت و تنگنا گواهی می‌دهد. احیای سینمای اجتماعی و حرکت به سمت ساخت فیلم‌های روایت‌گر چالش‌های زندگی جمعی، نزدیک‌شدن به قواعد باورپذیر در ژانر پرتره، فاصله‌گرفتن از کلیشه‌های رایج و شابلون‌های ثابت روایت در فیلم‌های دفاع مقدس، ارتقای چشمگیر سطح بازیگری هنرمندان، تقویت جنبه‌های فنی و تکنولوژیک ‌فیلم‌ها، عرض اندام موفق سینمای مستقل در برابر سینمای گلخانه‌ای ، مداخله‌ی حداقلی وزارت فرهنگ و مدیران آن در فرایند برگزاری و داوری‌ها، بخشی از ویژگی‌های قابل اعتنای این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.  

اگر دست مدیران سیاست‌گذار جشنواره باز بود و می‌توانستند آثارخوش‌ساخت و خوش‌استقبالی مثل «پیرپسر» و «قاتل و وحشی» را نه در بخش‌های حاشیه‌ای بلکه در بخش رقابتی بگنجانند قطعا شاهد جشنواره‌ای در تراز دوره‌های درخشان پیشین می‌بودیم. با اینهمه در همین مقدار هم کمتر کسی از کارشناسان و منتقدان بود که به خود جشنواره ایراد آشکاری وارد کند. چیزی که بعضا محل نقد واقع شد عمدتا نتیجه‌ی برخی داوری‌ها بود که به نظر می‌رسد روالی تقریبا همیشگی است. شاید کمتر رقابتی از این جنس را بتوان یافت که مشمول نگاه‌های انتقادی نسبت به داوری‌ها نباشد. ناگفته پیداست که معنای این سخن، جانبداری از نوع داوری هیأت داوران این دوره، یا ناموجه‌دانستن ارزیابی‌های منتقدان نیست. نکته آنجاست که با تمام اوصاف، اولا ترکیب هیأت داوران این دوره، شائبه‌ها درباب مداخله‌ها و تأثیرگذاری‌های فرامتنی را به حداقل می‌رساند؛ و ثانیا میزان غرابت برخی نتایج تا آن حد نیست که مخاطب گمان ببرد که با جشنواره‌ای مخدوش یا جهت‌دار یا سیاست‌زده مواجه بوده است.

چیزی که در جمع‌بندی کیفیت این دوره از جشنواره فیلم فجر (هم در برگزاری و هم در داوری‌ها) می‌توان گفت، مجموعا یک ارزیابی مثبت اما جنجالی و سئوال‌برانگیز است. تردیدها و پرسش‌هایی که خصوصا از سوی برخی فعالان سلیم سینمایی در نقد جشنواره وارد شد قطعا باید از سوی بانیان و مسئولان مستقیم این رویداد بزرگ هنری پاسخ داده شود. اکنون که پرونده جشنواره بسته شده و سیمرغ‌ها، آشیانه‌ی خود را درست یا غلط پیدا کرده‌اند نوبت دبیر جشنواره و اعضای هیأت داوران، و نیز مسئولان ارشد سازمان سینمایی است که شفاف و صادقانه به رفع ابهامات و شبهات بپردازند و در مواجهه‌ای رودررو و مستقیم، نقدهای منتقدان صادق و کارشناس را بشنوند و پاسخ گویند. این پاسخگویی، هم باید ناظر بر نتیجه داوری‌ها باشد و هم ناظر بر سرنوشت آثاری که از چرخه رقابت بیرون نهاده شدند اما وجدان سینمایی کشور، آنها را فیلم‌هایی درخشان و اصیل ارزیابی کرد.

جشنواره فیلم فجر، هرچند خالی از مناقشات و تلاطم‌ها نبود اما مزیتش در آن بود که این مناقشات، نه میان مدیران و هنرمندان، بلکه میان منتقدان و هنرمندان، یا بین خود هنرمندان بود. این واقعیت شوق‌انگیز به خودی خود حکایت از آن دارد که زمین بازی در اختیار صاحبخانه است و کسی از جانب ساختار حاکمیتی، تصرفی در این زمین نداشته است. به این اعتبار از جشنواره‌ای که توانسته سیاست و نهاد بوروکراسی فرهنگی را بیرون مرزهای خود نگاه دارد و حتی برای یک سخنرانی کوتاه هم به آنها وقت ندهد، باید استقبال کرد. درست است که بگومگوهای هنرمندان و منتقدان یا مناقشات درونی خود هنرمندان هم مهم و البته دل‌آزار است اما هرچه هست ماهیتی درون صنفی دارد و قابل تحمل است. از این جهت جشنواره چهل و سوم با همه‌ی فراز و فرودها و نقص و قوت‌هایش، مدلی مقدماتی از مدیریت جشنواره به دست اهالی سینما بود.

ویترین سینمای ایران، شک نیست که بارها بزرگ‌تر از هر جشنواره‌ای است. هیچ رویداد هنری را نمی‌توان سراغ گرفت که تمام بضاعت و بنیه‌ی هنر هفتم ایران را در خود منعکس کند. سینما فربه‌تر از جشنواره است. با اینهمه به نظر می‌رسد جشنواره‌ی امسال در مقام برگزاری، نشانه‌های روشنی از وفاق به عنوان رویکرد اصلی دولت چهاردهم را داشت. به خلاف برخی ادوار و برخی مدیران و سیاستگذاران جشنواره که هنرمندان را با ریل‌گذاری‌های آشکار و پنهان، به مسیرهای دلخواه خود هدایت می‌کردند، جشنواره امسال و مدیران و سیاستگذارانش، کوشید پرده‌ی نقره‌ای را به صحنه‌ای برای یک رقابت جمعی و همگانی تبدیل کند و خود به عنوان یک خادم بی‌منت، برای شکوه کلی این ضیافت سالانه‌ی سینمایی تلاش کند. وفاق در سینما با چنین رفتاری معنا می‌شود.  


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

یارانه نقدی برخی خانوارها برگشت
قالیباف: راه مقابله با رژیم صهیونی، اقدام هماهنگ و متحد جهان اسلام است
غیرحضوری شدن مدارس در مهرماه تکذیب شد
برگزاری مراسم گرامیداشت عید بزرگ ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع) در حسینیه امام خمینی
گروسی:در سند قاهره چارچوب اجرای بازرسی‌ها درباره تأسیسات هسته‌ای ایران مشخص شده است
استقبال چین از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی
محکومیت شدید کشورهای آسیا و اقیانوسیه به جنایت رژیم صهیونیستی در قطر
افشاگری درباره نقش تل‌آویو در اقدامات خصمانه استرالیا علیه ایران
کشف 59 دستگاه ماینر قاچاق و محکومیت 11 میلیارد تومانی قاچاقچی
پشتیبانی هوایی انگلیس از اسرائیل در حمله به قطر
تحریم بی‌سابقه؛ اروپا دروازه‌های خود را به روی دو وزیر نتانیاهو بست
خرید جدید استقلال وارد تهران شد/اولین واکنش الحدادی پس از ورود به ایران
بهمن رجبی هنرمند باسابقه تنبک‌نوازی ایران درگذشت
در حمایت از غزه؛ رئیس‌جمهور کرواسی از دیدار با صهیونیست‌ها سر باز زد
اظهارنظر مشاور رهبری درباره حمله تروریستی اسرائیل به قطر
نورنما | یکی از راهرو‌های عابر پیاده با سقف پوشیده در چین
واکنش تند کانادا به حمله اسرائیل به قلب دوحه
انسداد جاده چالوس؛ ترافیک شدید در جاده‌های منتهی به شمال
توزیع یک میلیون دوز واکسن آنفلوانزا
اسرائیل از خطوط قرمز عبور کرد/ حتی متحدان آمریکا در امان نیستند
پرسپولیس روی میز فروش + جزئیات قیمت و نحوه خرید
توافقی سرنوشت‌ساز در سایه دیپلماسی منافع‌محور
بزرگراه همت درگیر حادثه؛ تانکر سوخت از مسیر خارج شد!
سفیر تل‌آویو در آمریکا: رژیم صهیونیستی به هدف قرار دادن حماس ادامه می‌دهد!
عارف: سازمان اتکا باید نقش کلیدی در امنیت غذایی مردم داشته باشد
هشدار نجباء به اعراب: تسلیم هم شوید، از حملات اسرائیل در امان نیستید!
نگرانی عمیق هند از حمله رژیم صهیونیستی به دوحه
آرمان‌گرایی که خیال‌پرداز نبود
نوسان قیمت جهانی طلا در بازار امروز 19 شهریورماه
گفت وگوی نخست وزیر انگلیس و امیر قطر درباره حمله اسرائیل
آمدوشد برای 2 روز در نپال ممنوع شد
وزیر دفاع پاکستان: کشورهای اسلامی برای مقابله با رژیم اسرائیل باید متحد شوند
لقب بهترین گلزن تاریخ رقابت‌های انتخابی جام جهانی به رونالدو رسید
جنگنده‌های ناتو برای رهگیری پهپادهای روسی به آسمان لهستان رفتند
آمریکا برای جولانی ویزا صادر کرد/احمد الشرع به واشنگتن می رود
ترور نافرجام رهبران حماس و ورود بحران به مرحله منطقه‌ای
فشار جهانی به رژیم صهیونیستی؛ چین خواهان آتش‌بس فوری است
قیمت جهانی نفت امروز 19 شهریور / افزایش پس از حمله اسرائیل به قطر
دومین حمله رژیم اسرائیل به کاروان صمود
ورود یک غول آمریکایی به تیم بسکتبال گرگان
عملیات نجات زن جوان و پسر 5 ساله اش از دست گروگانگیر+فیلم
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول
اظهارنظر لاریجانی از حمله رژیم غاصب به مقامات حماس در دوحه
سینمای ایران در جشنواره فیلم کازان درخشید
هزینه دو ترور نافرجام!
واکنش قاطع مشاور اردوغان به تهدید مقام اسرائیلی علیه ترکیه
اولین تصویر از خلیل الحیه پس از حمله اسرائیل به دوحه منتشر شد
ورودی آزادراه تهران-شمال بسته شد
هشدار تند برنی سندرز: نتانیاهو از کنترل خارج شده است!
اقتصادنگار | قیمت مرغ بال درآورد