×
فرهنگی
شناسه خبر : 211319
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

«آبستن»؛ مرز واقعیت و کابوس

آبستن یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره چهل و سوم فیلم فجر است که با استفاده از تکنیک پلان-سکانس، داستانی پرتعلیق و نفس‌گیر را روایت می‌کند. این فیلم که در یک فضای بسته می‌گذرد، مخاطب را در مرز میان واقعیت و کابوس قرار می‌دهد و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد را رقم می‌زند. اما آیا این سبک خاص توانسته ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کند؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: آبستن، ساخته‌ی مصطفی و محمد تنابنده، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که در محدوده‌ای تنگ و پرتنش، دست به آزمونی جسورانه می‌زند. روایت فیلم، سرنوشت چند شخصیت را به هم گره می‌زند که هر یک در تلاطم تصمیمی سرنوشت‌ساز گرفتار شده‌اند. مرز آستارا، کلبه‌ای متروک و شخصیت‌هایی که به دنبال راه گریزی از وضعیت خود هستند، همگی در خدمت فضایی پرتعلیق قرار می‌گیرند که لحظه‌به‌لحظه، مخاطب را درگیر اضطراب و بلاتکلیفی می‌کند. فرم روایی فیلم، مخاطب را به همراه شخصیت‌ها در این برزخ ذهنی نگه می‌دارد و او را وادار می‌کند تا در میان دیالوگ‌ها و سکوت‌های سنگین، نشانه‌های حقیقت را جستجو کند.

پلان-سکانس؛ جسارت یا خودتحمیلی؟

فیلمبرداری پلان-سکانس از همان ابتدا، امضای فرمی فیلم را مشخص می‌کند. این تکنیک، که پیش‌تر در آثاری مانند ماهی و گربه و قاعده تصادف اجرا شده بود، نه‌تنها در آبستن دستمایه‌ی تجربه‌ای سینمایی قرار گرفته، بلکه عنصری دراماتیک در روایت نیز محسوب می‌شود. پلان-سکانس این امکان را فراهم می‌کند که ریتم تعلیق بدون وقفه ادامه یابد، اما در عین حال، چالشی برای حفظ تنوع بصری و میزانسن نیز هست. تنابنده‌ها با طراحی حرکات دوربین و هدایت بازیگران، موفق شده‌اند انسجام این تکنیک را حفظ کنند، اما گاهی در لحظاتی، نبود برش‌های سینمایی باعث افت انرژی در برخی سکانس‌ها می‌شود. بااین‌حال، انتخاب این فرم جسورانه نشان از تمایل فیلمسازان به خروج از جریان سینمای متعارف دارد.

تعادل میان کنترل و رهایی

آبستن برای بازیگرانش یک آزمون واقعی است؛ چرا که پلان-سکانس، فضای تمرین‌شده‌ی تئاتر را در بطن سینما قرار می‌دهد. عباس غزالی، توماج دانش بهزادی و سوگل خلیق، همگی در خدمت فضاسازی اثر قرار گرفته‌اند و با کنترل بالا بر دیالوگ و حرکت، تنش را درونی کرده‌اند. غزالی، که همواره در نقش‌های پراضطراب خوش درخشیده، در اینجا نیز حضوری محکم دارد و استیصال درونی شخصیتش را بدون افراط و اغراق نمایش می‌دهد. دانش بهزادی نیز که بیشتر در نقش‌های مکمل دیده شده، فرصت عرض‌اندام بیشتری پیدا کرده و حضوری موثر و ملموس دارد. هماهنگی بین اجراها یکی از نقاط قوت فیلم است که به انسجام روایی اثر کمک کرده است.

محدودیت‌های فرمی و واکنش مخاطب

سوال اساسی اینجاست که آیا فرم انتخابی فیلم، با محتوای آن همخوانی دارد یا نه؟ پلان-سکانس به‌طور ذاتی، انتخابی است که بیننده را به درون موقعیت‌ها پرتاب می‌کند و او را از فاصله‌ی امن تماشاگرانه بیرون می‌کشد. اما در آبستن، گاهی این نزدیکی بیش از حد می‌شود و عدم امکان تنفس در میان نماها، می‌تواند برخی مخاطبان را از فیلم دور کند. با این حال، سینمادوستانی که به تجربه‌های متفاوت بصری علاقه دارند، از این فرم استقبال خواهند کرد، چرا که فیلم نه‌تنها در روایت، بلکه در ساختار نیز به دنبال شکستن قواعد آشنای سینمایی است.

عبور موفق از مرز تجربه؟

آبستن در نهایت، فیلمی است که به جسارت خود در اجرا متکی است. این اثر، شاید در لحظاتی از نظر ریتمی دچار نوسان شود، اما در کلیت خود، به‌عنوان یک تجربه‌ی تازه در سینمای ایران قابل‌توجه است. استفاده‌ی هوشمندانه از میزانسن، هدایت دقیق بازیگران و فرم بصری یکدست، آن را به یکی از آثار شاخص جشنواره چهل و سوم تبدیل می‌کند. در نهایت، آبستن بیش از آنکه یک فیلم داستان‌گو باشد، تجربه‌ای سینمایی است که مخاطب را به چالش می‌کشد و او را در مرز تصمیم‌هایش، معلق نگه می‌دارد.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

هنرمند ایرانی با مدال فرانسوی به پاس ثبت تاریخ قاجار تقدیر شد
نام امیر تتلو در فهرست مشمولان عفو رهبری نیست
قطر در اعتراض به حمله رژیم صهیونیستی به سازمان ملل نامه نوشت
اتحادیه اروپا: توافق ایران و آژانس فوری اجرا شود
فقط صحن علنی مجلس تعطیل است
انتشار آخرین آمار شهدا و مجروحان حمله رژیم اسرائیل به غزه
راه‌اندازی سامانه ملی حمایت؛ بستری امن برای گزارش‌دهی فساد
طوفان و افت دما در راه تهران
کشته شدن 656 نفر در تصادفات فقط در 17 روز ابتدایی شهریور
خط دفاع استقلال دچار شوک شد؛ دو غایب بزرگ در مقابل استقلال خوزستان
ادامه موج محکومیت جهانی؛ اروپا تجاوز رژیم صهیونیستی به قطر را محکوم کرد
نجات در آخرین لحظه؛ دو کوهنورد زن در دماوند پیدا شدند
سایپا از واگذاری عقب نشینی کرد
اعتراضات فرانسه بار دیگر شعله‌ور شد/ 200 بازداشتی/ سقوط بی‌سابقه محبوبیت مکرون
برنامه مرحله مقدماتی والیبال قهرمانی جهان/ روز بازی سرنوشت‌ساز ایران مشخص شد
وجود خلاء قانونی برای صدور گواهینامه موتور برای زنان
هشدار صریح امیر دوحه به رژیم اسرائیل؛ پاسخ لازم به این تجاوز آشکار داده می شود
واکنش نماینده کنگره آمریکا: اسرائیل باید پاسخگو اقدام های خود باشد
تراکتور جانشین بیرانوند را از اروپا آورد!
عراقچی: توافق ایران و آژانس منطبق بر قانون مجلس است/پذیرش نگرانی‌های امنیتی مشروع تهران
ازبکستان تجاوزگری رژیم صهیونستی به قطر را محکوم کرد
سیدحسن خمینی: هشدار 50 سال پیش امام خمینی تعبیر شد
نماینده روسیه در سازمان ملل: موضوع هسته‌ای ایران از مسیر دیپلماسی حل می‌شود
تمجید AFC از جوانان ایران
هشدار اردن به رژیم صهیونیستی؛ دیگر نمی‌توان سکوت کرد
تمدید ثبت‌نام در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی
برگزاری دهمین دور گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و فدراسیون روسیه
قیمت خودرو امروز 19 شهریور 1404 + جدول
ورزشگاه میزبان استقلال و تراکتور در آسیا مشخص شد
تحولی بزرگ در ارتباطات؛ برای اولین بار دستگاه تله پاتی ساخته شد
آغاز بازی درخشان مهاجم تازه وارد استقلال با هت‌تریک
حمله به جنگلبانان تالشی؛ مجرمان تحت پیگرد قرار گرفتند
یارانه نقدی برخی خانوارها برگشت
قالیباف: راه مقابله با رژیم صهیونی، اقدام هماهنگ و متحد جهان اسلام است
غیرحضوری شدن مدارس در مهرماه تکذیب شد
برگزاری مراسم گرامیداشت عید بزرگ ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع) در حسینیه امام خمینی
گروسی:در سند قاهره چارچوب اجرای بازرسی‌ها درباره تأسیسات هسته‌ای ایران مشخص شده است
استقبال چین از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی
محکومیت شدید کشورهای آسیا و اقیانوسیه به جنایت رژیم صهیونیستی در قطر
افشاگری درباره نقش تل‌آویو در اقدامات خصمانه استرالیا علیه ایران
کشف 59 دستگاه ماینر قاچاق و محکومیت 11 میلیارد تومانی قاچاقچی
پشتیبانی هوایی انگلیس از اسرائیل در حمله به قطر
تحریم بی‌سابقه؛ اروپا دروازه‌های خود را به روی دو وزیر نتانیاهو بست
خرید جدید استقلال وارد تهران شد/اولین واکنش الحدادی پس از ورود به ایران
بهمن رجبی هنرمند باسابقه تنبک‌نوازی ایران درگذشت
در حمایت از غزه؛ رئیس‌جمهور کرواسی از دیدار با صهیونیست‌ها سر باز زد
اظهارنظر مشاور رهبری درباره حمله تروریستی اسرائیل به قطر
نورنما | یکی از راهرو‌های عابر پیاده با سقف پوشیده در چین
واکنش تند کانادا به حمله اسرائیل به قلب دوحه
انسداد جاده چالوس؛ ترافیک شدید در جاده‌های منتهی به شمال