×
فرهنگی
شناسه خبر : 211319
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

«آبستن»؛ مرز واقعیت و کابوس

آبستن یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره چهل و سوم فیلم فجر است که با استفاده از تکنیک پلان-سکانس، داستانی پرتعلیق و نفس‌گیر را روایت می‌کند. این فیلم که در یک فضای بسته می‌گذرد، مخاطب را در مرز میان واقعیت و کابوس قرار می‌دهد و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد را رقم می‌زند. اما آیا این سبک خاص توانسته ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کند؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: آبستن، ساخته‌ی مصطفی و محمد تنابنده، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که در محدوده‌ای تنگ و پرتنش، دست به آزمونی جسورانه می‌زند. روایت فیلم، سرنوشت چند شخصیت را به هم گره می‌زند که هر یک در تلاطم تصمیمی سرنوشت‌ساز گرفتار شده‌اند. مرز آستارا، کلبه‌ای متروک و شخصیت‌هایی که به دنبال راه گریزی از وضعیت خود هستند، همگی در خدمت فضایی پرتعلیق قرار می‌گیرند که لحظه‌به‌لحظه، مخاطب را درگیر اضطراب و بلاتکلیفی می‌کند. فرم روایی فیلم، مخاطب را به همراه شخصیت‌ها در این برزخ ذهنی نگه می‌دارد و او را وادار می‌کند تا در میان دیالوگ‌ها و سکوت‌های سنگین، نشانه‌های حقیقت را جستجو کند.

پلان-سکانس؛ جسارت یا خودتحمیلی؟

فیلمبرداری پلان-سکانس از همان ابتدا، امضای فرمی فیلم را مشخص می‌کند. این تکنیک، که پیش‌تر در آثاری مانند ماهی و گربه و قاعده تصادف اجرا شده بود، نه‌تنها در آبستن دستمایه‌ی تجربه‌ای سینمایی قرار گرفته، بلکه عنصری دراماتیک در روایت نیز محسوب می‌شود. پلان-سکانس این امکان را فراهم می‌کند که ریتم تعلیق بدون وقفه ادامه یابد، اما در عین حال، چالشی برای حفظ تنوع بصری و میزانسن نیز هست. تنابنده‌ها با طراحی حرکات دوربین و هدایت بازیگران، موفق شده‌اند انسجام این تکنیک را حفظ کنند، اما گاهی در لحظاتی، نبود برش‌های سینمایی باعث افت انرژی در برخی سکانس‌ها می‌شود. بااین‌حال، انتخاب این فرم جسورانه نشان از تمایل فیلمسازان به خروج از جریان سینمای متعارف دارد.

تعادل میان کنترل و رهایی

آبستن برای بازیگرانش یک آزمون واقعی است؛ چرا که پلان-سکانس، فضای تمرین‌شده‌ی تئاتر را در بطن سینما قرار می‌دهد. عباس غزالی، توماج دانش بهزادی و سوگل خلیق، همگی در خدمت فضاسازی اثر قرار گرفته‌اند و با کنترل بالا بر دیالوگ و حرکت، تنش را درونی کرده‌اند. غزالی، که همواره در نقش‌های پراضطراب خوش درخشیده، در اینجا نیز حضوری محکم دارد و استیصال درونی شخصیتش را بدون افراط و اغراق نمایش می‌دهد. دانش بهزادی نیز که بیشتر در نقش‌های مکمل دیده شده، فرصت عرض‌اندام بیشتری پیدا کرده و حضوری موثر و ملموس دارد. هماهنگی بین اجراها یکی از نقاط قوت فیلم است که به انسجام روایی اثر کمک کرده است.

محدودیت‌های فرمی و واکنش مخاطب

سوال اساسی اینجاست که آیا فرم انتخابی فیلم، با محتوای آن همخوانی دارد یا نه؟ پلان-سکانس به‌طور ذاتی، انتخابی است که بیننده را به درون موقعیت‌ها پرتاب می‌کند و او را از فاصله‌ی امن تماشاگرانه بیرون می‌کشد. اما در آبستن، گاهی این نزدیکی بیش از حد می‌شود و عدم امکان تنفس در میان نماها، می‌تواند برخی مخاطبان را از فیلم دور کند. با این حال، سینمادوستانی که به تجربه‌های متفاوت بصری علاقه دارند، از این فرم استقبال خواهند کرد، چرا که فیلم نه‌تنها در روایت، بلکه در ساختار نیز به دنبال شکستن قواعد آشنای سینمایی است.

عبور موفق از مرز تجربه؟

آبستن در نهایت، فیلمی است که به جسارت خود در اجرا متکی است. این اثر، شاید در لحظاتی از نظر ریتمی دچار نوسان شود، اما در کلیت خود، به‌عنوان یک تجربه‌ی تازه در سینمای ایران قابل‌توجه است. استفاده‌ی هوشمندانه از میزانسن، هدایت دقیق بازیگران و فرم بصری یکدست، آن را به یکی از آثار شاخص جشنواره چهل و سوم تبدیل می‌کند. در نهایت، آبستن بیش از آنکه یک فیلم داستان‌گو باشد، تجربه‌ای سینمایی است که مخاطب را به چالش می‌کشد و او را در مرز تصمیم‌هایش، معلق نگه می‌دارد.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

قرارداد استقلال و مذاکرات پیچیده با ماتزاری و شروطی عجیب
کار دست معلّم نیست
انحصار سلاح یا انکار واقعیت؟ بازخوانی موضع جوزف عون در سایه تهدیدات اسرائیل
اعلام نتایج اولیه کنکور در دهه دوم خرداد ماه+ فیلم
آخرین جزئیات آتش‌سوزی گسترده در اراضی اشغالی/ آتش مهار نشد،نتانیاهو زیر آتش نقدها +فیلم
فیلم های سینمایی امروز تلویزیون
آغاز رقابت نفس‌گیر برای صندلی‌های پزشکی
وضعیت آب و هوا امروز 12 اردیبهشت +وضعیت استانها
فرصت جدید ایران‌خودرو برای مشتریان دارای حساب وکالتی+جزییات و لینک ثبت نام
برنامه مسابقات امروز 12 اردیبهشت + پخش زنده
ساعت کاری ادارات تغییر خواهد کرد / جزئیات جدید از تصمیم دولت +فیلم
یمن: به پایگاه رامات دیوید در شرق حیفا حمله کردیم +فیلم
خلاصه بازی منچستریونایتد و اتلتیک بیلبائو +فیلم
سقوط تیم هوادار پس از 4 فصل + خلاصه بازی
مسکن ارزان‌تر با مشارکت مردمی؛ وقتی مردم بهتر از دولت می‌سازند
جاده چالوس 10 روز بسته می‌شود؛ ایمنی، اولویت راه‌سازی
طوفان خاک در راه است، اما خوزستان غافلگیر نمی‌شود
جدول گروهB جام جهانی فوتبال ساحلی پس از بازی های روز اول | 11 اردیبهشت
دستورات جدید ترامپ برای تحریم نفت ایران
جدول لیگ برتر در هفته بیست و هشتم پس از بازی های امروز 5 شنبه 11 اردیبهشت
خوابیدن کنار موبایل به مغز آسیب می‌رساند؟/ تأثیر گوشی‌های هوشمند بر کیفیت خواب
نورنما | سفر مجازی به پایتخت موسیقی جهان!/سنندج
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ شناسایی 29نفر از جان‌باختگان حادثه بندر شهید رجایی
این‌گونه از هوش مصنوعی بپرسید / 7 اصل طلایی برای گرفتن پاسخ بهتر
صدها تروریست در سیستان و بلوچستان منهدم یا دستگیر شدند
مشکل مطهری با روحانیت چه بود؟
به دنیای نوجوانان نزدیک شویم؛ کلیدهای گفت‌وگو
نتیجه بازی فولاد (1) - چادرملو اردکان (1) | بازی در بارش سخت باران + خلاصه بازی
جنایت فجیع خانوادگی
نورنما | 12 اردیبهشت سالروز شهادت آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد
پیام مدیرعامل فولاد مبارکه به مناسبت روز کارگر؛ تقدیر از دستان خستگی‌ناپذیر
نتیجه نهایی بازی پرسپولیس (3) مس رفسنجان (0) + خلاصه بازی | انتقام قرمز ها در باشگاه مس
هشدار هواشناسی: احتمال باران، باد شدید و صاعقه در تهران
تعویق مذاکرات رم؛ آیا پای اعتراض به دیپلماسی تهدید و تحریم در میان است؟
برد نفس گیر ایران در اولین دیدار؛ ایران(5) - موریتانی(4) + فیلم
برنامه بازی های بعدی تیم ملی ایران در جام جهانی فوتبال ساحلی 2025
ورود پزشکان به سامانه نسخه‌نویسی، دو مرحله‌ای شد
«گرگ پارسی» تاریخ‌ساز شد؛ پرافتخارترین بدنساز ایران در جهان!
بمب بزرگ استقلال؛ ماتزاری آمد؟ / باشگاه واکنش نشان داد
جنایت اسید پاشی در مدرسه
نخستین واکنش از شرکت سینا: "هیچ تقصیری نداریم"+ویدیو
آغاز فروش 2 محصول جدید سایپا دیزل + لینک ثبت نام
هشدار رسمی ایران در واکنش به رفتار های ضد و نقیض آمریکا
دفترچه سوالات کنکور 1404 رشته ریاضی و علوم انسانی منتشر شد
قیمت طلا و سکه امروز 11 اردیبهشت 1404
کارگران؛ طلایه‌داران تولید و افتخارآفرینی در صنعت کشور هستند
نورنما | روزت مبارک ای معلم، ای فراتر از کلام،تو را سپاس
جهنم در سرزمین های اشغالی: وقتی اسرائیل از مهار آتش ناتوان ماند!
رونمایی از تعداد و سهمیه رشته‌ها در بیستمین بازی‌های آسیایی 2026
روایت گروسی از احتمال درگیری نظامی ایران و آمریکا