×
فرهنگی
شناسه خبر : 152578
تاریخ انتشار :

شهرام جباری‌زادگان*

کابوس ترافیک تهران

«ترافیک» و «تهران» دو واژه‌ای‌ هستند که دهه‌هاست با هم عجین شده‌اند و این آمیختگی ناخواسته، در نیمه دوم هر سال بیشتر می‌شود و سؤالی که در‌‌این‌میان پیش می‌آید، این است که مگر می‌شود تهرانی باشی و کابوس ترافیک آغاز مهر را درک نکرده باشی؟

 سایر رسانه‌ها: «ترافیک» و «تهران» دو واژه‌ای‌ هستند که دهه‌هاست با هم عجین شده‌اند و این آمیختگی ناخواسته، در نیمه دوم هر سال بیشتر می‌شود و سؤالی که در‌‌این‌میان پیش می‌آید، این است که مگر می‌شود تهرانی باشی و کابوس ترافیک آغاز مهر را درک نکرده باشی؟

درباره ترافیک مهرماه تهران؛ کابوسی که میلیون‌ها تهرانی از ابتدای مهر با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، چند نکته تأمل‌برانگیز است.

۱. با وجود برگزاری جلسات متعدد ستاد استقبال از مهر برای کنترل ترافیک مهرماه و ادعاهای مطروحه مبنی بر مدیریت ترافیک ایام بازگشایی مدارس، بحران ترافیک مهر دوباره تکرار شد و به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌های اعلام‌شده برای روان‌کردن تردد خودروها، در عمل تلاشی نافرجام بوده و گره کور ترافیک تهران و تبدیل آن به کلافی سردرگم در نیمه نخست مهرماه، گواه این درهم‌تنیدگی است.

۲. راه‌بندان‌های شدید حتی در نقاطی که تا پیش از این به‌عنوان گره‌های ترافیکی شناخته نمی‌شدند و در محورهایی که سابق بر این مسیرهای پر‌ترافیک محسوب نمی‌شدند، این روزها به یک چالش بزرگ برای ترافیک تهران تبدیل شده و حجم ترافیک که علاوه بر شریان‌های اصلی، حتی معابر فرعی شهر را نیز درگیر کرده، نشان‌دهنده این است که برگزاری جلسات و انجام برنامه‌ریزی‌های گوناگون و اعداد و ارقامی که درباره ورود ناوگان جدید و افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر از طریق حمل‌ونقل عمومی عنوان شده است، نه‌تنها نتوانسته از حجم ترافیک تهران بکاهد؛ بلکه بر تشدید ترافیک این کلان‌شهر نیز دامن زده است.

۳. وضعیت موجود و تکرار هر‌ساله آن، این انگاره را به ذهن متبادر می‌کند که برای کنترل ترافیک تکراری نیمه دوم سال به‌ویژه ابتدای مهرماه، راهی جز تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز و مدیریت منطقی برای انجام کارهای عملیاتی جسورانه و شجاعانه نداریم. تهران در‌حال‌حاضر، تنها هزار‌و 600 دستگاه اتوبوس فعال در اختیار دارد و این در شرایطی است که تعداد اتوبوس‌های تهران برای جمعیت شهری مانند اهواز با 1.5 میلیون نفر جمعیت کفایت می‌کند، نه تهرانی که جمعیتی شش برابر اهواز را در خود جای داده است. واقعیت این است که تهران حداقل به روزی پنج دستگاه اتوبوس نو نیاز دارد که می‌توانیم امیدوار باشیم تا پنج سال آینده، ناوگان اتوبوس‌رانی تهران تکمیل شود.

۴. وقتی از شهروندان می‌خواهیم از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و آنها را ترغیب و تشویق می‌کنیم که وسیله نقلیه شخصی خود را کنار گذاشته و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، باید آن‌قدر توانمندی داشته باشیم که شهروندان مطمئن باشند بعد از دقایقی که در ایستگاه می‌ایستند، اولین اتوبوس یا قطار مترو وارد ایستگاه می‌شود؛ اما با وضعیت اسفناک موجود حمل‌ونقل عمومی و شرایط تأسف‌بار شهروندانی که چاره‌ای جز استفاده از وسایل نقلیه عمومی ندارند، اگر فردی وسیله نقلیه شخصی داشته باشد و از آن استفاده نکند، باید به واسطه ازخودگذشتگی و مسئولیت‌پذیری‌اش به او مدال ایثار داد.

۵. این روزها، ترافیک امان مردم تهران را بریده است و در‌عین‌حال که بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده‌اند، پیدا‌کردن جای پارک در همین خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران به‌مثابه پیدا‌کردن سوزن در انبار کاه است؛ ضمن اینکه تردد انبوهی از خودروهای پلاک شهرهای دیگر با جوانانی که از فرط بی‌کاری در شهر و دیار خود به پایتخت آمده‌ و روزها در قالب تاکسی‌های آنلاین در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند و شب‌ها داخل همان خودرو و در گوشه‌ای از این شهر درندشت، شب را به صبح می‌رسانند، به ترافیک تهران دامن زده است.

۶. اگر واقعا و در عمل، طرح شناورسازی ساعت‌ها اجرا شود و سفرهای درون‌شهری به جای بازه زمانی یک‌ساعته هفت تا هشت صبح در بازه زمانی چهار‌ساعته شش تا 10 صبح انجام شوند، این تصمیم می‌تواند راه‌گشا و کارگشا باشد. 

با وجود این اوضاع و احوال، با تصمیمی غیر‌کارشناسی، چند سال قبل سرویس بسیاری از ادارات حذف شد و به جای آنها، هر‌یک از افرادی که با اتوبوس به محل کارشان مراجعه می‌کردند، با خودروهای شخصی رهسپار محل کار خود شدند.

۷. البته ناگفته نماند که این روزها، جای خالی آموزش در ترافیک تهران کاملا محسوس است و فراموش‌کردن مأموریت‌های اولیه مدیریت شهری در حوزه‌های آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش مفاهیم ترافیکی به افزایش بار ترافیک شهر دامن زده و این در شرایطی است که ما آمار و اطلاعات دقیق و شفافی از وضعیت رو به صعود یا رو به افول ترافیک تهران نداریم و تا وقتی به این داده‌ها دسترسی نداشته باشیم و ندانیم که وضعیت ترافیک تهران نسبت به گذشته خود چقدر بهتر یا بدتر شده است، طبیعی است که نمی‌توانیم با ترافیک مقابله کرده و از آثار و پیامدهای آن پیشگیری کنیم.

۸. تعداد سفرهای شهروندان از طریق حمل‌ونقل عمومی با توجه به زیرساخت‌های موجود در این بخش، امکان افزایش دارد؛ اما کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی و انبوه مسافران منتظر رسیدن اتوبوس و مترو، عملکرد این بخش را تحت تأثیر قرار داده و باعث آشفتگی و اختلال در سیستم عملکرد آن می‌شود. در مجموع اگر بگوییم رسیدگی به وضعیت ترافیک تهران که به‌تازگی سفرهای دانش‌آموزان و دانشجویان و نیز معلمان و مدرسان ایشان نیز به آنها اضافه شده، از نان شب واجب‌تر است، سخنی ناصواب نگفته‌ایم.

*کارشناس ارشد حوزه ترافیک


شرق
کلید واژگان
تهرانترافیک
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

پوستر باشگاه چادرملو برای بازی فردا مقابل پرسپولیس منتشر شد
زمین‌لرزه بزرگ در روسیه+جزییات
صحبت های پیام احمدی پس از شکست قهرمان جهان
بلاتکلیفی سرویس مدارس با نزدیکی به شروع سال تحصیلی+فیلم
پایان هفته چهارم لیگ آزادگان؛ هوادار در صدر + جدول
جزییات انفجار گاز در تبریز
سیدورف به تهران می آید
نورنما | آتش‌سوزی در پایتخت فیلیپین
نخستین ضربه به طرح «استارمر» برای اخراج مهاجران از انگلیس
سیتی (0) - ناپولی (0) | ناپولی و رویای شکستن طلسم مقابل سیتی+اخراج دی لورنزو
بارسلونا (0)- نیوکسل(0) نبردی جذاب در لیگ قهرمانان اروپا
اولیانوف: حملات به ایران بزرگترین ضربه به سیستم پادمان‌های آژانس اتمی بود
حمله انتحاری در پاکستان +تعداد کشته شدگان
صعود دختران ایران به فینال کاپ آسیا 2025 مالزی
امضای قرارداد تجاری بی‌سابقه میان انگلیس و آمریکا
دستور رئیس پلیس راهور برای تسریع شماره‌گذاری خودروهای جانبازان
تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان+فیلم
خوشحالی علیرضا دبیر پس از فینالیست شدن پیام احمدی+فیلم
ماجرای دیده‌شدن شی نورانی در آسمان برخی استان‌ها چه بود؟+فیلم
بازگشت آقای خاص به فوتبال پرتغال بعد از 25 سال
پزشکیان: بزرگداشت شهریار، بزرگداشت سرآمدان فرهنگ ایرانی و ادب فارسی است
زمان رای گیری درباره فعال سازی اسنپ‌بک مشخص شد
تیم کشتی آزاد قهرمان جهان امشب به ایران می‌رسد
ترامپ: پوتین ناامیدم کرد
اجتماع بزرگ کودکان پاکستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی+فیلم
بیانیه مهم شاخه نظامی حماس در خصوص اسرای صهیونیست در غزه
افزایش 2 برابری ترانزیت ریلی در 6 ماه گذشته+فیلم
دور تازه تبادل اجساد نظامیان کشته شده در جنگ روسیه و اوکراین صورت گرفت
زمان آخرین حراج تابستانه شمش طلا اعلام شد
پیام، فرخی و امین میرزازاده 3 فینالیست ایران در روز اول + فیلم
پزشکی در ایران: تناقضی میان مازاد و کمبود
احتمال توافق امنیتی میان سوریه و اسرائیل وجود دارد
رهبر انصارالله: اسرائیل با بمب‌های آمریکا، انگلیس و آلمان در غزه نسل‌کشی می‌کند
برنامه مرحله نیمه نهایی چهار وزن نخست رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان
تشکیل کارگروها‌ی تخصصی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی
تصمیم‌گیری درباره زباله‌سوز تهران تا 2 هفته آینده نهایی می‌شود
اسامی معرفی‌شدگان چندبرابر ظرفیت رشته‌های بورسیه و شرایط خاص کنکور اعلام شد+لینک
گزارش تصویری | بازدیدکنندگان به استقبال محصولات گروه زر آمدند+فیلم
شهادت یک بسیجی در ایرانشهر
عبدولی چهارمین فرنگی‌کار ایران در نیمه نهایی+فیلم
بن‌فرحان، عراقچی را در جریان توافق دفاعی عربستان و پاکستان قرار داد
واکنش معاون استاندار تهران به احداث آرامستان جدید تهران
پیام با آتش بازی راهی نیمه نهایی شد+فیلم
واکنش روسیه به تمایل پاکستان برای پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا
نگرانی وحید هاشمیان از وضعیت زمین ورزشگاه
تیم ملی فوتبال ایران به مصاف تانزانیا می‌رود
وزیر خارجه دولت جولانی وارد واشنگتن شد
هشدار رسمی سازمان هواپیمایی به یک ایرلاین داخلی
وزیر خارجه سوریه برای مذاکره درباره لغو تحریم‌ها به واشنگتن می‌رود
ساختمان سیمان سبزوار آتش گرفت