×
فرهنگی
شناسه خبر : 263508
تاریخ انتشار :

نورنیوز در روز حدت حوزه و دانشگاه از یک بازاندیشی ضروری گزارش می‌دهد

وحدت را فراموش کن، نجات در گفت‌وگوست

در مناسبات حوزه و دانشگاه، مفهوم «گفت‌وگو» جایگزینی معقول‌تر و واقع‌بینانه‌تر از «وحدت» به نظر می‌رسد. گفت‌وگو، برخلاف وحدت، مستلزم ادغام یا همسان‌سازی نیست؛ بلکه بر پذیرش طرف مقابل به‌عنوان «دیگریِ معتبر و برابر» استوار است.

نورنیوز- گروه فرهنگی: ایده «وحدت حوزه و دانشگاه» یکی از دیرپاترین و پربسامدترین مفاهیم در تاریخ گفتمان فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ مفهومی که از سال‌های نخست انقلاب به‌عنوان پاسخی به گسست تاریخی میان سنت علوم حوزوی و دانش مدرن طرح شد و در مقاطع مختلف، با تأکیدات سیاسی، فرهنگی و نهادی همراه بود. این ایده بر این پیش‌فرض استوار بود که شکاف میان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، نه صرفاً یک تفاوت روشی، بلکه نشانه‌ای از نوعی دوگانگی خطرناک در نظام دانایی کشور است که باید ترمیم شود. به بیان دیگر، تصور بر این بود که این دو نهاد تعلیمی کشور، نه دو روایت متفاوت از علم، بلکه دو قطب متضاد و خنثی‌کننده‌اند که مدام یکدیگر را به طور خودآگاه و ناخودآگاه تهدید می‌کنند. از همین رو، وحدت به‌عنوان یک هدف کلان، هم در سطح شعار و هم در سطح سیاست‌گذاری، به یکی از دال‌های مرکزی نظام فرهنگی بدل شد. در این سیاست فرهنگی، راهکار منحصر به فرد، ایجاد وحدت میان آنهاست نه چیز دیگر.

یک آرمان و چهاردهه تلاش ناکام

با این حال، گذشت بیش از چهار دهه نشان می‌دهد که این پروژه، دست‌کم در معنای عملی و معرفتی خود، به توفیق چشمگیری نرسیده و وحدتی که مدنظر طرفداران این ایده بوده محقق نشده است. نه حوزه با دانشگاه وحدت یافته و نه دانشگاه توانسته با منطق دانایی و سازمانی حوزه متحد شود. بلکه در بسیاری موارد، تلاش برای تحقق «وحدت» به تولید نهادهای حد واسطی انجامیده که نه از عمق سنت حوزوی برخوردارند و نه از استانداردهای دانشگاهی. این تجربه تاریخی ما را ناگزیر می‌کند که به‌جای تکرار یک آرمان ناکام، درباره مفروضات نظری آن بازاندیشی کنیم.

نقطه عزیمت این بازاندیشی، پذیرش این واقعیت است که حوزه و دانشگاه، دو نهاد هم‌سنخ و هم‌جنس نیستند که بتوان آن‌ها را با سیاست‌های دستوری یا مهندسی فرهنگی به وحدت رساند. این دو، نماینده دو نظام‌واره متمایز دانایی‌اند؛ هر یک با تاریخ، زبان، روش، غایت و نظام اعتباردهی خاص خود. حوزه علمیه بر سنتی متن‌محور، تفسیری و هنجاری استوار است که در آن، برقراری نسبت با میراث، اجتهاد و تداوم تاریخی نقش محوری دارد. در مقابل، دانشگاه مدرن بر منطق مسئله‌محوری، روش تجربی، رویکردی انتقادی و مرجعیت‌گریز، داوری همتایان و تولید دانش انباشتی بنا شده است. این تفاوت‌ها نه امری عرضی، بلکه بخشی از هویت معرفتی این دو نهاد است.

اصرار بر «وحدت» در چنین زمینه‌ای، ناخواسته به نوعی تقلیل‌گرایی می‌انجامد؛ یا حوزه را به دانشگاهی ناقص فرو می‌کاهد، یا دانشگاه را به نهادی ایدئولوژیک با پوشش علمی بدل می‌کند. در هر دو صورت، نتیجه نه هم‌افزایی معرفتی، بلکه تضعیف استقلال علمی است. از همین‌رو، شاید مسئله اصلی نه تحقق وحدت، بلکه بازتعریف نسبت میان این دو نهاد باشد؛ نسبتی که بر پایه تفاوت، نه انکار آن، شکل بگیرد.

گفت‌وگو بهتر از وحدت

در این چارچوب، مفهوم «گفت‌وگو» جایگزینی معقول‌تر و واقع‌بینانه‌تر از «وحدت» به نظر می‌رسد. گفت‌وگو، برخلاف وحدت، مستلزم ادغام، وحدت یا همسان‌سازی نیست؛ بلکه بر پذیرش دیگری به‌عنوان «دیگریِ معتبر» استوار است. گفت‌وگوی حقیقی تنها زمانی ممکن می‌شود که هر یک از طرفین، دیگری را نه رقیب، نه ابزار و نه شاگرد، بلکه شریک در فهم مسائل پیچیده جامعه بداند.

اما گفت‌وگو نیز بدون پیش‌شرط ممکن نیست. مهم‌ترین شرط آن، به‌رسمیت‌شناختن متقابل و هم‌سطح دیدن دو نهاد به لحاظ ارزشی است. تا زمانی که یکی از این دو، خود را حامل «حقیقت اصیل‌تر» یا «علم واقعی‌تر» بداند، هرگونه تعامل به گفتاری از بالا به پایین فروکاسته می‌شود. این مسئله به‌ویژه در فضای سیاست‌گذاری فرهنگی ایران اهمیت دارد؛ جایی که گاه یکی از دو نهاد، از موضع قدرت نمادین یا سیاسی با دیگری سخن می‌گوید، نه از موضع گفت‌وگو.

شرط دوم، تفکیک میان گفت‌وگوی معرفتی و مداخله نهادی است. تجربه نشان داده است که تحمیل ساختارهای مشترک، برنامه‌های درسی واحد یا عناوین ترکیبی، الزاماً به تعامل فکری منجر نمی‌شود. آنچه می‌تواند زمینه‌ساز گفت‌وگوی واقعی باشد، تعریف مسائل مشترک اجتماعی است؛ مسائلی که نه صرفاً فقهی‌اند و نه صرفاً تجربی، بلکه نیازمند تلفیق نگاه‌های اخلاقی، فلسفی، اجتماعی و علمی‌اند. در چنین میدانی، حوزه می‌تواند افق‌های هنجاری و معنایی را بگشاید و دانشگاه ابزارهای تحلیلی و تجربی را فراهم کند.

با این توصیف، این پیشنهاد می‌تواند قابل بررسی باشد که به جای تمرکز بر وحدت دو نهادی که اساسا وحدت‌ناپذیرند، در فکر ایجاد سازوکارهایی برای تقویت گفت‌وگو و داد و دهش میان آنها باشیم. شاید اکنون به حکم تجربه آموخته باشیم که آرمان «وحدت»، همه جا و از جمله در اینجا، آرمانی دوردست و چه بسا دست نیافتنی باشد. به این اعتبار سزاوارتر این است که به رویکردهای آزموده‌شده تر و عملی‌تر مثل گفت و گو و مفاهمه اکتفا شود.

 شاید زمان آن رسیده باشد که از تکرار مناسکی مفهوم وحدت عبور کنیم و به عقلانیت نهادی گفت‌وگو تن دهیم. گفت‌وگو به‌معنای پذیرش تکثر درون نظام دانایی است؛ تکثری که اگر مدیریت و نهادینه شود، نه تهدید، بلکه فرصت خواهد بود. تجربه تاریخی جوامع مختلف نشان می‌دهد که پیشرفت علمی و فرهنگی، نه از دل یک‌دست‌سازی، بلکه از دل تنش خلاق میان سنت‌ها و پارادایم‌های متفاوت زاده می‌شود. حوزه و دانشگاه در ایران نیز، اگر قرار است نقشی مؤثر در حل مسائل پیچیده جامعه ایفا کنند، بیش از هر چیز به یادگیری شنیدن از یکدیگر نیاز دارند، نه ذوب شدن در یکدیگر.

 


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

خاک سرخ، نیلگون خلیج‌فارس؛ جلوه‌های هرمز در رسانه‌های جهان
بارش برف در محورهای کشور؛ ممنوعیت تردد بدون زنجیر چرخ در جاده‌های کوهستانی
برف شدید عامل لغو بازی دوستانه آلومینیوم و تیم امید شد
دستیار ترامپ: نبوغ و زحمت آمریکایی‌ها صنعت نفت ونزوئلا را ایجاد کرد
کشف 600 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای آبی بوشهر
کارت سوخت با انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی حذف نمی‌شود
ونزوئلا گردان‌های رزمی کارگری را برای مقابله با تهدیدهای آمریکا تشکیل داد
بن‌بست دیپلماسی ترامپ؛ درگیری مرزی تایلند و کامبوج ادامه دارد
فرآیند انتخابات شورای اسلامی شهرها با دستور وزیر کشور از امروز آغاز شد
اعطای درجه سپهبدی شهید محمد باقری به خانواده ایشان
پزشکیان: اختیارات به‌تدریج به سطوح مدیریتی و استان‌ها واگذار خواهد شد
کنگره آمریکا تحریم‌های سوریه را به‌طور دائم لغو کرد
افتتاح واحد استحصال و فرآوری شمش طلا در خراسان جنوبی با حضور رئیس‌جمهور
حزب‌الله: صبر مقاومت لبریز شده و از سلاح دست نمی‌کشیم
پزشکیان: ایران اکنون در قوی ترین جایگاه ممکن قرار دارد
زلزله 4.2 ریشتری در هجدک ثبت شد؛ خسارت گزارش نشده است
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران‌(140) «جونقان»
هوای تهران با شاخص کیفیت 59 در وضعیت قابل قبول
اسکان اضطراری 240 مسافر در محور بردسکن-سبزوار
آیا سیاست سد راه فوتبال می‌شود؟
جنگ اوکراین؛ آیا افق پایان قابل رؤیت است؟
قیمت گوشت قرمز امروز 27 آذر 1404 + جدول
تذکر مجلس به پزشکیان بابت عدم تحقق مصوبات پرستاری
تراکتور و پرسپولیس؛ جدال 6 ساله در جام حذفی
سرمای شدید در غزه جان 17 فلسطینی را گرفت
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز پنجشنبه 27 آذر 1404+ جدول
سرقت میلیاردی خانوادگی؛ پسر جوان در کیش به خوشگذرانی پرداخت
هشدار پلیس راهور: رانندگان در معابر خلوت پایتخت عجله نکنند
پاری‌سن‌ژرمن فاتح جام بین قاره‌ای شد
مهلت ثبت‌نام آزمون ارشد 1405 فردا به پایان می‌رسد
موج دوم بارش‌های شدید در نیمه جنوبی کشور
پیام‌های سفر عراقچی به مسکو
نقش کریدورها در صلح
بازتعریف قدرت در نظم پسالیبرال
فروکاستن خویشتن
حمله دوباره آمریکا به یک قایق در آب‌های آزاد
تصویب فروش تسلیحات 11 میلیارد دلاری آمریکا به تایوان
وحدت را فراموش کن، نجات در گفت‌وگوست
قطعنامه محدودکننده حمله به ونزوئلا در کنگره شکست خورد
شارژ کالابرگ دهک‌های چهارم تا هفتم از شنبه آغاز می‌شود+ مبلغ کالابرگ
امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم از امروز آغاز شد
برنامه مسابقات ورزشی امروز 27 آذر 1404+ جدول پخش
وزیر خارجه روسیه: توافق ایران و آژانس دست‌یافتنی است
حذف کامل یارانه نقدی سه دهک پردرآمد/چه کسانی دیگر یارانه نقدی نمی‌گیرند؟
ترامپ دوباره مدعی «نابودی تهدید هسته‌ای ایران» و پایان 8 جنگ شد
جدول فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون |پنجشنبه 27 آذر
چین: با زورگویی در روابط بین‌الملل مخالفیم
وضعیت آب و هوا امروز پنجشنبه 27 آذر + وضعیت استان ها
سیاست جدید ترامپ علیه غول‌های فناوری
فناوری جدید؛ کنترل ویلچر و رایانه تنها با حرکات صورت