نورنیوز- گروه اقتصادی: دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به جهش ۵۰ درصدی نرخ تسعیر ارز از شهریورماه، اعلام کرد که هزینه عملیاتی ایرلاینها ۳۷ درصد افزایش یافته و همین موضوع اصلاح نرخ بلیت را ضروری کرده است. به گفته او، با وجود تعیین نرخ ۴۸ دلاری برای هر ساعت صندلی توسط شورای عالی هواپیمایی، شرکتها همچنان بلیتها را کمتر از این نرخ میفروشند.
سامانی توضیح داد که انتقال تأمین ارز از سامانه مبادله به تالار دوم—از ۷۰ هزار به ۱۰۵ هزار تومان—هزینههای ارزی ایرلاینها را بهشدت افزایش داده؛ بهویژه آنکه ۷۰ درصد هزینهها به ارز وابسته است. افزایش بیش از ۲۴ برابری قیمت سوخت و فعال شدن «مکانیسم ماشه» نیز ریسک تهیه موتور، قطعات و تعمیرات را بالا برده است.
او تأکید کرد که با وجود رشد شدید هزینهها، افزایش میانگین قیمت بلیت تنها ۲۴ درصد بوده و نرخ اکثر مسیرها هنوز به سقف تعیینشده نمیرسد. برای پروازهای اکونومی در مسیرهای طولانی سقف ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده اما بلیتها اغلب پایینتر از این نرخ عرضه میشوند.
سامانی همچنین درباره کلاس بیزنس گفت: بلیت این کلاس حداکثر میتواند ۷۵ درصد بالاتر از سقف نرخ اکونومی تعیین شود.