نورنیوز- گروه فرهنگی : روح الله حسینی در نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر که در موزه سینما برگزار شد اظهار کرد: از نظر من، رسانه بخشی جداییناپذیر سینماست و در شکلگیری نگاه عمومی به سینما نقشی تعیینکننده دارد. رسانه در واقع سهمی اساسی در ساختن حافظه جمعی ما و در زاویهای که نسبت به سینما اتخاذ میکنیم ایفا میکند. تجربه تماشای فیلمها و مواجهه با تحلیلها و بازتابهای رسانهای، ما را از سطح یک تجربه صرفاً شخصی فراتر میبرد و در فرآیند یادگیری سینما، مقایسه آثار و شکلگیری توانایی «دیدن»، نقش بنیادین دارد.
وی افزود: از این جهت، برای من رسانه نه یک همراه مقطعی، بلکه شریکی بلندمدت برای سینماست و حضور در جمع شما را سبب خوشحالی و افتخار میدانم. امیدوارم گفتوگوهای امروز، نقدها و پیشنهادهای شما، در پیشبرد مسیری که بهتازگی در حوزه بینالملل و جشنواره جهانی آغاز کردهایم، مؤثر و سازنده باشد و بتوانیم با همراهی یکدیگر این مسیر را به بهترین شکل ادامه دهیم.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد: در فراخوانی که در شهریورماه منتشر کردیم، چهار بخش رقابتی معرفی شد؛ شامل مسابقه بینالملل، جلوهگاه شرق، چشمانداز و زیتون شکسته. این چهار بخش، بخشهای اصلی رقابتی جشنواره را تشکیل میدهند. علاوه بر این، سه بخش غیررقابتی نیز در نظر گرفته شده است که شامل نمایش فیلمهای مرمتشده (عمدتاً آثار شاعرانه سینمای ایران) مرور سینمای ترکیه و بخش جشنواره جشنوارهها است.
حسینی گفت: اکنون جشنواره جهانی فیلم فجر جامه نویی میپوشد و ضمن احترام برای همه دوستانم از جمله رضا میرکریمی، محمدمهدی عسگرپور و رضا داد که پیش از من عهدهدار این مسئولیت بودند، درباره جشنواره گفته شد که شیک و پیک برگزار میشده و مهمانان خوب داشته، همه را باید تعریف کرد، این تعاریف یک مقدمه دارد. یادمان نرود در چه دورهای به سر میبریم، اولین دوره جشنواره جهانی سال ۹۴ بود، اگر اشتباه نکنم برجام هم امضا شده بود، حتما یادتان هست فضای اجتماعی، فضای عمومی، فضای فرهنگی، فضای اقتصادی سال ۹۴ اصلا قابل مقایسه با سال ۱۴۰۴ نیست. از روزهایی که چند میلیون نفر برای اینکه جنگ شده بود، فقط از تهران خارج شدند و چیزی نمانده بود به اینکه واقعهای به نام اسنپ بک رخ دهد.
وی افزود: همکاران ما استادان علوم سیاسی دانشگاه تهران در تلویزیون میگفتند هفته بعد دوباره جنگ خواهد شد، در این فضا ما داریم سعی میکنیم، بنده و همکارانم در سازمان سینمایی و در استانداری شیراز که یک جشنواره شایسته و درخور نام ایران را برگزار کنیم، امیدوارم بتوانیم از عهده این کار بر بیاییم، فقط خواستم این فضا رو فراموش نکنید، کجا هستیم و چه کار میکنیم، من تمام تلاشم را میکنم.
وی افزود: سعیم را میکنم که جشنوارهای که آبروی ما را حفظ کند به شهر شیراز و هنر شیرازی ها هم بیاید برگزار کنیم. ما زمان زیادی هم نداشتیم، این جشنواره همیشه حداقل ۶ الی ۹ ماه وقت داشتند برای فراهم کردن مقدمات و در واقع دعوت از میهمانها که با همین زمان کم؛ البته این به لطف خدا بوده و کمک همکارانم فکر میکنم اتفاق خوبی افتاد، یعنی با همین زمان کم دیگر فرصت اطلاع رسانی برای ما فراهم نبود که البته آن هم باز دلایل و ملاحظاتی داشت که میشود درباره آن حرف زد، فکر میکنم آنچه دعوت شد و آنچه پذیرفته شد قابل پذیرش باشد.
نوری بیگله جیلان به جشنواره جهانی می آید
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران اظهار کرد: نوری بیگله جیلان سرمایه سینمای آسیا و جهان است و صاحب نخل طلای کن است. از ایشان دعوت کردیم در هیات داوران حضور داشته باشد و امیدوارم از افتتاحیه شاهد حضور این فیلمساز در شیراز باشیم.
حسینی گفت: فیلم هایی که در جشنواره انتخاب و بازبینی شدند مسیری را طی کردند که همه فیلم ها در جشنواره ها طی می کنند و ملاحظه ای در کار نبوده است. رویکرد ما در انتخاب فیلم ها موثر بوده و رویکرد ما شاعرانه است. این خود به خود برخی موانع را از پیش پای ما برداشت. هیچ فیلمی به دلیل ممیزی منع حضور در جشنواره نداشته است. یک فیلم متعلق به سال ۲۰۲۲ بود و وقتی فهرست فیلم ها را بسته بودیم برای حضور تماس گرفتند که امکان حضور این اثر را نداشتیم.
دلیل نرسیدن فیلم «صدای هند رجب» به جشنواره
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: مذاکرات بسیار خوبی با پخشکننده فیلم «صدای هند رجب» داشتیم و روند همکاری بهخوبی پیش میرفت و تنها چند درصدی از مسیر باقی مانده بود. اما متأسفانه خبری که نباید منتشر شد، زودتر از موعد رسانهای شد؛ با اینکه میدانم انتشار آن از سر خیرخواهی بوده است. دوستی که این خبر را منتشر کرد، روز قبل با من صحبت کرده بود و از ایشان خواهش کرده بودم اندکی صبر کند، اما این اقدام زودهنگام ما را در وضعیت دشواری قرار داد. نتیجه این شد که تهیهکننده فیلم که طرف اروپایی و آمریکایی پروژه بود با ادامه روند موافقت نکرد.
وی افزود: این دقیقاً همان نکتهای است که پیشتر هم گفته بودم: امسال کار ما در پذیرش مهمانان و فیلمها بهطور ویژه سختتر و حساستر شده است و نیاز دارد که همچنان با دقت و مراقبت بیشتری پیش برویم.
[حضور ۲۰۰ مهمان از کشورهای مختلف در جشنواره جهانی فیلم فجر/ هیچ فیلمی به دلیل ممیزی حذف نشد]
۲۰۰ مهمان از کشورهای مختلف به جشنواره جهانی می آیند
دبیر جشنواره جهانی در ادامه گفت: میهمانان ما که نزدیک به ۲۰۰ نفر هستند و قرار است به ایران بیایند از اروپا، آمریکا، شرق دور و منطقه، گام بزرگی در خروج انزوای فرهنگی ایران خواهد بود. تحریم های فرهنگی و جشنواره ای ایران جدی است و خیلی ها دوست ندارند پای فیلمسازان خارجی به ایران و پای فیلم های مجوزدار ایرانی به جشنواره های خارجی باز شود و این اقدام به بی اثر کردن چنین تلاش هایی منجر خواهد شد.
مرور سینمای ترکیه در جشنواره جهانی فیلم فجر
حسینی توضیح داد: ما در سال فرهنگی ایران و ترکیه به سر می بریم و در جشنواره مرور سینمای ترکیه را خواهیم داشت و میهمانان ترکیه نسبت به سایر کشورها بیشتر هستند و از فیلمسازان تا عوامل حضور دارند و نشستی را درباره سینمای ترکیه خواهیم داشت. برای ما همکاری با ترکیه مهم است و تفاهم نامه ای سال ها پیش بین وزارت فرهنگ دو کشور منعقد شده که دنبال احیای آن هستیم و در تولیدات مشترک همکاری داشته باشیم.
وی گفت: پیشنهاداتمان را به سفیر ترکیه در ایران منتقل کردیم و امیدوارم از مقامات وزارت فرهنگ ترکیه حضور داشته باشند و مذاکراتمان را با آنان پیش ببریم.
تمرکز زدایی؛ دلیل برگزاری جشنواره جهانی فجر در شیراز
حسینی در ادامه اظهار کرد: وزیر فرهنگ از همه ما خواستند تمرکز زدایی کنیم و ایران تنها تهران نیست و محور رویدادهای فرهنگی به دیگر شهرها منتقل شود، این فرصت خوبی بود که جشنواره جهانی را به شهر دیگری که امکانات لازم را از منظر زیرساختی و فرهنگی دارد یعنی شیراز منتقل کنیم. رویکردی که ما در این جشنواره در نظر داریم یعنی فیلم شاعرانه ما را بیشتر ترغیب کرد که جشنواره را به شهری ببریم که نامش به شعر و ادب گره خورده است و استدلال های قوی داشتیم که جشنواره به شیراز برویم.
وی افزود: نمی شد یکسال صبر کرد تا سال بعد این اتفاق رخ دهد. هر زمانی که بشود کار خوب و پسندیده ای را انجام داد باید اقدام کرد. شیراز استقبال خوبی از جشنواره داشت البته که سال اول است و نواقصی هم هست. سعی می کنیم جشنواره آبرومند باشد اما سال اول تجربه اول است و البته با همکاران کارکشته و مجربمان تلاش می کنیم کمترین ایراد را داشته باشیم.
شعر بخشی از هویت ما است
حسینی در ادامه درباره جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به خبرنگاران یادآور شد: ما در سرزمینی زندگی می کنیم شعر در آن فقط هنر نیست شیوه ای از بودن و نگریستن است. یک نوع جهانبینی است و فیلسوفان درگذشته ما نیز به این مهم اشاره داشتند و آثار آقای شایگان را همه می شناسیم و وی می گوید: ایرانیان شاعرانه می اندیشند و شعر مولفه تمدن ایرانی است و بخشی از فرهنگ و هویت ما شعر است و حضورش بر زیست فکری و فرهنگی و اجتماعی ما اثر دارد. کمترین کشوری داریم که چهارراه هایی مانند نوروز یا شب یلدا با فال حافظ داشته باشد.
وی ادامه داد: شعر در ایران قرن ۲۱ همچنان حاضر است. مولانا، سعدی، حافظ و...، در فرانسه که بروید کمتر کسی را می بینید که از شاعران قبلی این کشور بخواند و این زیست یعنی شعر مزیت فرهنگی و تمدنی ما است. می توان آنرا به سایر پدیده ها و هنرها از جمله سینما گره زد. بزرگترین دستاورد ما از دوره کلاسیک شعر است. ما در جهان شهره به واسطه مولانا، خیام، و شعر پارسی هستیم و حافظ امروز هویت ما است و سر سفره ها حضور دارد. این بزرگترین دستاورد را می توان به بزرگترین دستاورد مدرن ما یعنی سینما گره زد.
حسینی گفت: رویکرد شاعرانه از این جهت برای من و دوستانم در سازمان خوشایند بود و هست که در واقع ارج نهادن این رویکرد به یک شیوه زیستن است که بخشی از هویت ماست، این نگاه را خیلی دوست داریم که در سینما ببینیم، مثل فیلم هایی که داشتیم و دیدیم، مثل سهراب شهید ثالث، نادری تا کیارستمی و مجید مجیدی که در جهان شهره شده اند؛ اینها فیلم های شاعرانه ما بوده که در جهان جاری است و بازگشت به یک رویکرد و مزیت است که می تواند مزیت ما در سینمای ایران و جهان باشد و در ایران هم در کنار تمام سرگرمی ها می تواند جای خود را دوباره باز کند. انتقال آثار مطابق با این رویکرد بوده یعنی این فیلم های خیلی سرگرم کننده نیستند و باید به عنوان مخاطب کمی حوصله بیشتری برای دیدن آنها داشته باشیم مثل برخورد با شعر با صبر، سکوت و ایهام و استعاره در مواجهه با آنها برخورد کنیم.
عضو رسمی سازمان فیاپ هستیم
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: ما عضو رسمی سازمان فیاپ هستیم و اگر به سایت این نهاد مراجعه کنید، «جشنواره بینالمللی فیلم فجر» که معادل فارسی ثبتشده آن «جهانی فیلم فجر» است با تمام اطلاعات لازم در آنجا درج شده است. واقعیت این است که برای من هم عجیب بود وقتی در برخی رسانهها مطرح شد که جشنواره در فیاپ پذیرفته نشده یا ثبت نشده است؛ چون با یک مراجعه ساده به بخش جشنوارههای سایت فیاپ میشد دید که نام ما رسماً ثبت شده است. فیاپ قواعد و استانداردهای مشخصی برای جشنوارههای ردهالف دارد و یکی از مهمترین معیارهای آن، عدم همپوشانی و همزمانی با جشنوارههای مشابه است.
حسینی افزود: در مذاکرات اولیه که پیش از حضور من انجام شده بود تاریخ پیشنهادی منطبق بر این قواعد تعیین شده بود: ۵ تا ۱۲ آذر، برابر با ۲۶ نوامبر تا ۲ دسامبر. ما نیز بر همین اساس برنامهریزی را پیش بردیم. طبیعتاً برگزاری جشنواره در اردیبهشتماه و در شیراز از نظر آبوهوا بسیار دلپذیرتر و جذابتر بود و خود ما هم علاقهمند بودیم، اما وقتی وارد لیگ جهانی جشنوارهها میشوید، ناگزیر باید قواعد جهانی را بپذیرید و مطابق آن عمل کنید.
جشنواره ها با شهرها در جهان شناخته می شوند
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به اصحاب رسانه اظهار کرد: در همه جای دنیا جشنواره ها به اسم شهرها شناخته می شود. کن شهر کوچکی در جنوب فرانسه است که ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که به دلیل جشنواره فیلم کن شهره است. برگزاری جشنواره در شیراز یک مزیت است. شیراز از تهران در دنیا مشهورتر است. خیلی از مهمانان که به دلیل کاری و حرفه ای به جشنواره نیامدند با تاسف خواستند برای سال بعد در این جشنواره باشند زیرا سیاحت شیراز معنادار است.
حسینی اظهار کرد: می توانستیم در بخش اطلاع رسانی، بهتر عمل کنیم اما زمان کم، شرایط خاص، حوزه های بین الملل، دعوت از چهره های بین المللی شرایط خاص خود را دارد و امیدواریم در دوره های بعد اگر بودیم در حوزه اطلاع رسانی بهتر عمل کنیم. دوست داشتیم اخبار خیلی از فیلم ها را زودتر اعلام کنیم اما در فاصله چهار روز این را اعلام کردیم.
باید مجموعهای از قواعد را رعایت کنیم
وی ادامه داد: وقتی شما میخواهید عضو یک سازمان بینالمللی شوید و در رده جشنوارههای «الف» یا «A» جهان قرار بگیرید و میان ۱۵ جشنواره برتر دنیا باشید، طبیعی است که باید مجموعهای از قواعد را رعایت کنید. نمیشود عضو یک ساختار بینالمللی بود و در عین حال گفت «هر طور که خودمان خواستیم عمل میکنیم». ورود به عرصه بینالملل یعنی پذیرش استانداردها و الزامات آن.
حسینی افزود: البته من هم اشاره کردم که شاید زمان دیگری برای برگزاری جشنواره مناسبتر بود، اما مذاکرات پیشتر انجام شده و تغییر دوباره زمان، هم به صلاح نبود و هم ما را وارد یک روند طولانی و فرسایشی میکرد. در شرایطی که ضرورت برگزاری جشنواره وجود داشت، دیگر امکان اینکه بگوییم «ما این زمان را نمیپسندیم و زمان دیگری میخواهیم» عملاً وجود نداشت.
برگزاری نشست رسانه ای برای فیلم های حاضر در جشنواره جهانی
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه گفت: شاعرانه موضوع نیست، یک رویکرد است. ما در انتخاب فیلم ها به کیفیت توجه داشتیم. تلاش کردیم فیلم هایی که ثبت شدند از بینشان آثاری را انتخاب کنیم و با شرکت های مختلف برای دریافت فیلم های با ارزش نیز مذاکره کردیم و برخی تلاش ها نتیجه داد و ما در «جشنواره جشنواره ها» چهار فیلم بسیار خوب داریم. در بخش رقابتی نیز تلاش کردیم فیلم هایی داشته باشیم که به ارتقای کیفی سینمای ایران کمک کنیم.
حسینی گفت: با توجه به جریان های سینمای ایران تلاش کردم از مسیر جشنواره کمک بگیرم که تنظیم گری سازمان سینمایی را از این مسیر پیگیری کنم؛ یعنی شکل دیگری از سینما دیده شود و مورد توجه قرار گیرد و فیلمسازان ایرانی به آن فکر کنند و به عنوان یک گزینه به عنوان تولیدات پیش روی آنان باشد.
وی تاکید کرد: نشست های رسانه ای یکی از ویژگی های مهم جشنواره است. عوامل فیلم های مختلف، اکثر هستند و برای فیلم ها نشست رسانه ای داریم و این از ویژگی های خوب است و کارگاه هایی نیز در بخش جنبی داریم که درباره سینمای شاعرانه، بازیگری با حس شاعرانه و نور و تصویری که حس شاعرانه به فیلم می دهد در این کارگاه ها مورد بحث قرار می گیرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: اگر فیلمی مشکل مالکیت داشت؛ نمی توانست در جشنواره حضور داشته باشد. درباره شاعرانگی جشنواره نیز نیازی نیست که توضیح دهم، در مجموع فکر می کنم می توانستیم بهتر اطلاع رسانی کنیم.
برگزاری بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر
حسینی در ادامه در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره بخش «دارالفنون» عنوان کرد: این بخش با مدیریت آقای طهماسب برگزار می شود. ۶۰ دانشجوی سینما شامل ۳۸ نفر خارج از ایران و ۲۲ نفر از ایران در این بخش حضور دارند؛ تعدادی از میهمانان خارج از کشور کسانی هستند که تجربه قبلی حضور در دارالفنون و ساخت فیلم را از سر گذرانده اند و آمده اند تجربه خود را به بچه های جدیدالورود منتقل کنند. اساتید نیز از فیلمسازان و داوران ایرانی هستند که به ما در برگزاری کارگاه ها کمک می کنند.
وی درباره نکوداشت و بزرگداشت ها نیز گفت: برخی رویدادها بهتر است در جشنواره های دیگر مانند جشنواره ملی فیلم فجر برگزار شود. اگر نکوداشت سینماگران ایرانی است ترجیح می دهیم در بخش ملی این اتفاق رخ دهد و براساس ویژگی های بین المللی، نکوداشت چهره های بین المللی سینمای ایران را داریم اما پس از نهایی شدن اعلام می کنیم.
[حضور ۲۰۰ مهمان از کشورهای مختلف در جشنواره جهانی فیلم فجر/ هیچ فیلمی به دلیل ممیزی حذف نشد]
درباره فیلم های ایرانی شاعرانگی را مد نظر داشتیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا نیز گفت: در انتخاب فیلم های ایرانی مطابقت با رویکرد شاعرانه و کیفیت تولید را در نظر داشتیم با شناختی که اکنون از سینمای ایران، جشنوارههای مختلف ملی و دیگر انواع آن دارم، سطح کیفی آثار را قابل قبول می دانم. بسیاری از آثار فیلم اولی هستند زیرا جشنواره جهانی باید از این جهت هم به سینمای ایران ادای دین کند و استعدادهای خود را بروز دهد. ما این ملاحظه را داشتیم که شرکت های خارجی جشنواره فیلم های تازه را ببینند و مشتری آن باشند که فیلمها پخش شود.
کارکرد گردشگری میهمانان خارجی برای ارائه تصویر درست از ایران
حسینی در ادامه نشست با اصحاب رسانه تاکید کرد: در شیراز برنامه ریزی داریم بخشی از فیلم ها مانند «جشنواره جشنواره ها» در خارج از جشنواره به طور خاص در «مجموعه تارخ» دیده شود. برای عموم، نمایش هایی تدارک دیده شده است. بخشی از روز میهمانان خارجی به بازدید از اماکن تاریخی شیراز اختصاص دارد چون این ۲۰۰ میهمان، عادی نیستند و یک رسانه هستند و می توانند چهره شیراز و ایران را به تصویر بکشند که این ظرفیت است.
وی افزود: حسن معجونی، ایرج طهماسب، علیرضا شجاع نوری، همایون اسعدیان، منوچهر شاهسواری کنار ما و مشاوران قابل و حرفه ای ما هستند که در جشنواره ها تجربه دارند و ترکیب اینها می تواند به برگزاری جشنواره کمک کند. دعوت هایی که انجام شده از چهره های شاخص سینمایی و هنرمندان. بسیاری از هنرمندان برای حضور در این رویداد اظهار تمایل داشتند و تیمی که انتخاب شده، شبانه روز کار کردند تا به این نقطه برسیم.
حسینی درباره بودجه جشنواره جهانی فیلم فجر و مشارکت استان فارس گفت: مشارکت استان فارس و شهر شیراز قابل تقدیر بوده است، بخش عمده ای از هزینه ها را متقبل شدند، همه چیز بر اساس تفاهم نامه است، بخش های دیگر را هم که کمتر است سازمان سینمایی بر عهده دارد، می توانید خودتان جمع بزنید. جوایز، اسکان و پروازهای خارجی و پذیرایی بر عهده استانداری فارس است، تیزری که خواهید دید بر عهده سازمان سینمایی بوده، اکنون نمی توانم عددی را به شما بگویم.
رونمایی از تیزر و پوسترها
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تصریح کرد: هنرمندان ویژگی های خاصی دارند و ما نمی توانیم برای آنان برنامه ریزی کنیم. وقتی هنرمندی به عنوان هیات داوری دعوت می شود باید قواعد ما را بپذیرد و در نشست شرکت کند. از همکاران بنیاد سینمایی فارابی، استانداری فارس، شهرداری فارس و شخص رئیس سازمان سینمایی برای برپایی این رویداد تقدیر می کنم و از دوستان موزه سینما نیز ممنونم که شرایط برگزاری این نشست را فراهم کردند.
در ادامه روابط عمومی جشنواره به ارائه اطلاعاتی از این رویداد پرداخت که در ادامه می آید:
«زیتون شکسته» از بخشهایی است که از سالهای گذشته در تقویم جشنواره جهانی حضور داشته و دوستان رسانهای حتماً آن را به خاطر دارند. این بخش به گونهای از سینما اختصاص دارد که ما آن را سینمای مقاومت، صلح و پایداری میدانیم و چنین نامگذاری کردهایم. فیلمهایی که در این بخش ارائه میشوند، معمولاً آثاری هستند که به موضوعاتی همچون جنگ غزه، مسائل فلسطین و لبنان و همچنین جنگ ۱۲ روزهای که در ایران رخ داده و جنگی تحمیلی از سوی رژیم صهیونیستی بوده است، میپردازند.
در جشنواره جهانی فیلم فجر امسال نیز بخشی با عنوان «زیتون شکسته» در نظر گرفتهایم که شامل بخش ویژه ویدئو و عکس است. این بخش بهطور خاص به مجموعه عکسها و ویدئوهایی درباره جنگ های منطقه و جنگ ۱۲ روزه اختصاص یافته است که در خانه جشنواره در شیراز شاهد برگزاری آن خواهیم بود.
رقابت ۱۶ فیلم از ۲۱ کشور در بخش مسابقه بینالملل
در بخش «مسابقه بینالملل» جشنواره جهانی فیلم فجر، ۱۶ فیلم از ۲۱ کشور حضور دارند. کشورهایی همچون یونان، مجارستان، ژاپن، کره جنوبی، رومانی، ایتالیا، عربستان سعودی، قطر، فرانسه، نروژ و سوئد از جمله مشارکتکنندگان این بخش هستند.
در بخش «جلوهگاه شرق»، ۱۲ فیلم از ۱۸ کشور انتخاب شدهاند. در این بخش، هفت فیلم نیز حضور دارند که ایران و هند هر کدام با دو فیلم و کشورهایی مانند آمریکا، چین، اندونزی، تایوان، ترکیه، مالزی، هنگکنگ، ژاپن، مصر، فرانسه، آلمان و برخی کشورهای دیگر هر کدام با یک فیلم در این بخش شرکت کردهاند.
در بخش «چشمانداز»، که همان مسابقه فیلمهای اول و دوم است، ۱۱ فیلم از ۱۰ کشور حضور دارند. ایران در این بخش با دو فیلم حضور دارد و کشورهای ترکیه، تونس، چین، کره جنوبی، ازبکستان، روسیه، سریلانکا، صربستان و ایتالیا نیز هرکدام با یک فیلم در این بخش شرکت کردهاند.
در بخش «زیتون شکسته» نیز شش فیلم از ۱۵ کشور حضور دارند. از جمله، کانادا، فلسطین، عربستان سعودی، اردن و قطر هر کدام با دو فیلم در این بخش شرکت کردهاند و کشورهایی مانند لبنان، ایران، چین، انگلستان، فرانسه، دانمارک، نروژ، آلمان، قبرس و یونان نیز هر کدام یک فیلم در این بخش ارائه کردهاند.
هشت فیلم ایرانی در بخش رقابتی جشنواره
در بخش «جشنواره جشنوارهها» که به نمایش آثار تحسینشده جشنوارههای معتبر بینالمللی اختصاص دارد، پنج فیلم از ۱۰ کشور حضور دارند. این آثار از کشورهای پرتغال، کلمبیا، سوئد، سوئیس، آرژانتین، اروگوئه، ایران، آلمان و اسپانیا انتخاب شدهاند. به جز فیلم ایرانی حاضر در این بخش، سایر فیلمها تولیدات مشترک بینالمللی هستند.
همچنین امسال هشت فیلم ایرانی در بخش رقابتی جشنواره حضور دارند: «او نمیخوابد» به کارگردانی رضا جمالی/ «زمانی در ابدیت» به کارگردانی مهدی نوروزیان/ «پل» به کارگردانی محمد عسگری/ «مرد آرام» به کارگردانی بهنوش صادقی/ «ماهی در قلاب» به کارگردانی محیالدین مظفر (محصول مشترک ایران و تاجیکستان)
در بخش «جلوهگاه شرق» نیز دو فیلم ایرانی نمایش داده میشود: «دو روی پاییز» به کارگردانی روناک طاهر/ «فرشتهها نمیمیرند» به کارگردانی محمدرضا ابوالحسنی.
همچنین روابط عمومی اعلام کرد که پوسترها توسط مهدی دوایی رونمایی شد و تیزر جشنواره هم پخش خواهد شد.