نورنیوز - گروه اقتصادی : احمد قیومی دوشنبه ۱۲ آبان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه این شرکت در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری نزدیک به هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس داشت که نزدیک هزار دستگاه در خطوط فعال بودند، اظهار کرد: بر اساس آماری که در اختیار ما قرار دارد، از سال ۱۳۹۲ به بعد اتوبوس جدیدی وارد شهر نشده بود و آمار نزدیک به صفر بود. همین باعث شد که میراثی از اتوبوس های فرسوده و دور از شأن شهروندان را تحویل بگیریم.
وی افزود: در دوره ششم مدیریت شهری با نگاه ویژه شهردار تهران به حمل و نقل عمومی، کاستیها تقریباً جبران شد. در ماده پنجم برنامه چهارم توسعه تکالیفی در حوزه حمل و نقل شهری به ویژه شرکت واحد اتوبوسرانی مشخص شده و امروز به آن سمت حرکت می کنیم و اتفاقات بسیار خوبی نسبت به دوره قبل در این حوزه رخ داده است.
قیومی با اشاره به عقد قراردادهایی در شرکت واحد اتوبوسرانی در دوره ششم، یادآور شد: تعدادی از این اتوبوس ها در سطح شهر مزین به شعار «این اتوبوس با پول عوارض شما خریداری شده است» در حال فعالیت هستند. این روند همچنان ادامه دارد و قراردادها با شرکت های داخلی نیز همچنان منعقد میشود و اتوبوس ها را به تدریج تحویل می گیریم.
وی با بیان اینکه یکی از ضرورت های شهر تهران رفتن به سمت برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی بود، تصریح کرد: این روند در دوره ششم تسریع و تسهیل شد و علیرغم مسائل و مشکلات، تصمیمات مدبرانه باعث شد در شهر تهران ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی در اختیار داشته باشیم.
فعالیت نیمی از ناوگان مرکز شهر با اتوبوس های برقی
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اعلام اینکه در گذشته اتوبوس های نیمه برقی در پایتخت وجود داشت که این روند ادامه پیدا نکرد و به تدریج از مدار خارج شدند، خاطرنشان کرد: حل مسائل و مشکلات به دلایلی انجام نشد و اتوبوس های نیمه برقی از مدار خارج شدند تا امروز که اتوبوس های تمام برقی با انجام مطالعات وارد شهر شدند. مفتخریم که بگوییم نزدیک به ۵۰ درصد ناوگان هسته مرکزی شهر تهران را با اتوبوس های برقی پوشش دادیم.
وی ادامه داد: هسته مرکزی شهر از آلودگی هوا و ترافیک بیشتری رنج می برد؛ در این دوره مدیریت شهری با تدابیر شهردار تهران به سمت برقی سازی رفتیم و تأمین اتوبوس های برقی به صورت عملیاتی انجام شد. قیومی با بیان اینکه تا پایان سال با تأمین ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در ۱۰ خط دیگر به دنبال رسیدن به عدد ۱۰۰ درصدی استفاده از اتوبوس های برقی با اولویت هسته مرکزی شهر هستیم، خاطرنشان کرد: تمام اتوبوس های ناوگان ملکی به غیر از خطوط بی.آر.تی نوسازی شده اند.
وی افزود: خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته تا پایان سال نوسازی ۱۰۰ درصد اتوبوس ها را در تمام دستگاه های خطوط بی.آر.تی خواهیم داشت. ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین دیزلی خریداری شده نیز تا پایان سال وارد شهر خواهند شد. میانگین عمر اتوبوس های بی.آر.تی بیش از ۱۰ سال است.