×
اجتماعی
شناسه خبر : 249764
تاریخ انتشار :

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: مسیر دانشگاه آزاد تغییر نمی‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: سیاست‌های دانشگاه تغییر نخواهد کرد و همان مسیر ترسیم‌شده در سند تحول پنج‌ساله با قوت ادامه می‌یابد.

نورنیوز - اجتماعی:‌ بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، امروز در سی و دومین شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و به‌ویژه شهید دکتر محمدمهدی تهرانچی، رئیس فقید این دانشگاه، گفت: پس از حادثه تلخ شهادت استاد فقید دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولیت اداره دانشگاه به‌طور موقت به بنده واگذار شد تا روند فعالیت‌های این مجموعه علمی در سراسر کشور بدون وقفه ادامه یابد.

وی در ادامه با آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری و درود بر ارواح مطهر امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: درود می‌فرستیم به روح پاک همه شهیدان، از شهدای جنگ تحمیلی تا سرداران سرافراز جمهوری اسلامی، دانشمندان برجسته کشور و به‌ویژه ۱۲۰ شهید دانشگاه آزاد اسلامی. در رأس آنان شهید والامقام دکتر محمدمهدی تهرانچی، رئیس فقید دانشگاه آزاد اسلامی، همسر گرانقدر و محافظان فداکار ایشان هستند که در راه خدمت به علم و کشور به شهادت رسیدند.

تداوم فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی بدون توقف

رنجبر با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تداوم امور کشور در هر شرایطی، تصریح کرد: پس از حادثه شهادت دکتر تهرانچی، بر اساس تدبیر هیئت امنای دانشگاه و تأکید حضرت آقا مبنی بر این‌که هیچ کاری در کشور نباید متوقف شود، مسئولیت اداره دانشگاه آزاد اسلامی به‌طور موقت به بنده سپرده شد تا امور جاری و برنامه‌های کلان دانشگاه بدون خلل ادامه یابد.

این مقام دانشگاهی با اشاره به جلسات مکرر برگزار شده پس از حادثه گفت: از بیست‌وسوم خردادماه تا امروز، جلسات متعددی با استادان فرهیخته دانشگاه، اعضای هیئت امنا و دکتر علی‌اکبر ولایتی ـ رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ـ برگزار کرده‌ایم. این جلسات چه در دفتر ایشان و چه در منزلشان، با دقت و پیگیری کامل در خصوص وضعیت دانشگاه و تصمیمات کلیدی برگزار شده است.

سیاست دانشگاه بر پایه «سند تحول و تعالی پنج‌ساله» است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با تأکید بر لزوم توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری گفت: وظیفه همه ما در دانشگاه آزاد اسلامی این است که دغدغه‌های مقام معظم رهبری را در همه زمینه‌ها، به‌ویژه در حوزه علم، فناوری و فرهنگ، برطرف کنیم و ان‌شاءالله بتوانیم سربازان مؤثر و مفیدی برای ایشان و نظام اسلامی باشیم.

وی با اشاره به جایگاه این دانشگاه در نظام آموزش عالی افزود: هیچ‌کس در کشور به اندازه مقام معظم رهبری نسبت به آینده ایران دغدغه ندارد. تمام دستگاه‌هایی که در زمینه علم و فناوری مأموریت دارند، باید برای تحقق منویات معظم‌له تلاش کنند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌عنوان نهادی که حدود ۴۰ تا ۴۱ درصد آموزش عالی کشور را برعهده دارد، نقش مهمی در این مسیر ایفا می‌کند.

سه مأموریت اصلی دانشگاه آزاد در فرمان رهبر معظم انقلاب

رنجبر با اشاره به فرمان صریح رهبر معظم انقلاب درباره دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در نامه حضرت آقا سه محور اصلی برای فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی تعیین شده است؛ نخست ارتقای فناوری دانشگاه، دوم گسترش فضای انقلابی در محیط‌های دانشگاهی، و سوم حفظ و صیانت از کیان دانشگاه. این سه مأموریت، اساس حرکت ما در سال‌های اخیر بوده و همچنان مسیر اصلی فعالیت دانشگاه محسوب می‌شود.

وی در ادامه ضمن قدردانی از نقش مؤسسان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جا دارد از بزرگان و بنیان‌گذاران این نهاد علمی از جمله مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سایر مؤسسین گران‌قدر که دانشگاه را به این نقطه از رشد رساندند، صمیمانه تشکر کنیم. امروز وظیفه ما حفظ و صیانت از همین مسیر و پاسداشت آرمان‌های آنان است.

سند تحول و تعالی پنج‌ساله، نقشه راه دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تداوم سیاست‌های شهید دکتر تهرانچی خاطرنشان کرد: شهید بزرگوار دکتر تهرانچی برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری، برنامه‌های تحولی عمیقی را در دانشگاه آغاز کردند که در نهایت منجر به تدوین سند تحول و تعالی پنج‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی شد. این سند، سند بالادستی دانشگاه است و به تأیید دفتر مقام معظم رهبری نیز رسیده است.

سیاست جدیدی اعلام نخواهم کرد؛ مسیر روشن است

رنجبر با تأکید بر ثبات در سیاست‌های دانشگاه تصریح کرد: سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی مشخص است و بنده خود را ادامه‌دهنده راه شهید تهرانچی می‌دانم. این سند اکنون در سال چهارم اجراست و تا پایان دوره پنج‌ساله باید دقیقاً مطابق با مفاد آن عمل کنیم. بنابراین ضرورتی برای اعلام سیاست جدید وجود ندارد، بلکه هدف ما اجرای کامل همان برنامه تحولی است.

دستاوردهای تازه دانشگاه در حوزه پزشکی

وی با اشاره به موفقیت‌های اخیر دانشگاه در عرصه بین‌المللی گفت: در ماه‌های گذشته، دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم پزشکی موفق به کسب شش مدال طلا، یک مدال نقره، سه مدال برنز و دو دیپلم افتخار شد. همچنین در جایزه بزرگ پیامبر اعظم (ص) نیز افتخارات ارزشمندی برای کشور و دانشگاه به‌دست آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موفقیت‌های علمی اخیر دانشگاه گفت: خوشبختانه مسیر تحولی که در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده، در حوزه‌های مختلف به ثمر نشسته است. نمونه روشن آن، موفقیت یکی از اعضای هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات در کسب جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) است که از آن به‌عنوان نوبل جهان اسلام یاد می‌شود.

درخشش عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در جایزه مصطفی(ص)

وی افزود: در دوره امسال این جایزه، بخش ویژه دانشمندان جوان زیر ۴۰ سال نیز افزوده شد و در رقابت میان نخبگان علمی سراسر جهان اسلام، تنها یک برگزیده موفق به دریافت جایزه شد که از اعضای هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است. این موفقیت نشان می‌دهد مسیر تحولی دانشگاه، مسیری صحیح، آزموده و نتیجه‌بخش است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد:این مسیر با افتخار ادامه خواهد یافت و سیاست ما همان سیاستی است که در سند تحول و تعالی پنج‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی تدوین و تبیین شده است. هر جا نیاز به اصلاح یا بازنگری باشد، آن را انجام می‌دهیم، اما چارچوب اصلی همان است که در سند آمده و مورد تأیید دفتر مقام معظم رهبری است.

تأکید بر ارتقای فناوری و مرجعیت علمی ایران

رنجبر با تأکید بر اهمیت محور «ارتقای فناوری» در سند تحول دانشگاه اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم سند پنج‌ساله ما، بحث ارتقای فناوری است. امروز رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور باید این محور را با جدیت دنبال کنند. همچنین در این سند به‌صورت ویژه به دو مقوله مهم مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران و خیزش جدید علمی اشاره شده که مسیر راهبردی ما را تعیین می‌کند.

ارائه گزارش عملکرد سه‌ماهه دانشگاه‌ها

وی با اشاره به لزوم ارزیابی مستمر اقدامات دانشگاه‌ها گفت: در بازه‌های زمانی سه‌ماهه، گزارشی از عملکرد واحدهای دانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری تهیه و ارائه می‌شود تا روند پیشرفت و تحقق اهداف سند تحول به‌صورت دقیق رصد شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تبیین مفهوم مرجعیت علمی تصریح کرد: امروز، قدرت و اقتدار واقعی کشورها در علم و دانش نهفته است. مرجعیت علمی در اسناد بالادستی کشور، از جمله سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی، مورد تأکید قرار گرفته است. برای بازگشت ایران به جایگاه تاریخی خود در علم، باید جایگاه گذشته‌مان را بشناسیم و از آن الهام بگیریم.

ایران؛ مهد علم و تفکر در تاریخ تمدن بشری

وی در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی ایران در عرصه دانش و فلسفه گفت: ایران از دوران باستان، چه پیش از اسلام و چه پس از آن، همواره یکی از مراکز اصلی علم و تفکر در جهان بوده است. پیش از اسلام، کهن‌ترین پایگاه‌های تفکر و فلسفه در ایران شکل گرفت. گزارش‌های تاریخی نشان می‌دهد که بسیاری از فیلسوفان و اندیشمندان یونانی از سرچشمه‌های دانش ایرانی بهره برده‌اند و فلسفه غرب در ابعاد گوناگون وام‌دار جهان‌بینی ایرانی است.

رنجبر با اشاره به پیشینه علمی ایران در حوزه‌های مختلف افزود: در ایران باستان، آموزش در رشته‌هایی همچون پزشکی، تعلیم و تربیت، دادرسی، معماری و ستاره‌شناسی رواج داشته است. نخستین دانشکده‌های ایرانی در همین زمینه‌ها تشکیل شدند و بسیاری از علوم و دستاوردهای آن دوران، پس از تدریس و پژوهش در ایران، به مغرب زمین انتقال یافت.

نظامیه‌های ایران الگوی دانشگاه‌های اروپایی شدند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سابقه تاریخی ایران در گسترش علم و دانش در جهان گفت: ایران از کهن‌ترین خاستگاه‌های تفکر و دانش در تاریخ بشریت است و انتقال علم از شرق به غرب، بخش مهمی از نقش تمدنی ملت ایران را نشان می‌دهد.

وی افزود: در گذشته، انتقال علم از ایران به غرب صورت گرفته است. نمونه‌هایی از آن را می‌توان در تأسیس مدرسه علمیه اسکندریه در مصر و نیز مدارس علمی در حران، نصیبین و سایر مراکز علمی جهان باستان دید که بسیاری از آن‌ها توسط دانشمندان ایرانی پایه‌گذاری شدند. در آن دوران، ایران نه‌تنها از لحاظ علمی بلکه از نظر فرهنگی نیز مرجعیت داشت و حتی پوشش و سبک زندگی بسیاری از دانشمندان مناطق دیگر، از ایرانیان تأثیر می‌گرفت.

دانشگاه جندی‌شاپور؛ نخستین مرکز علمی جامع جهان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه جندی‌شاپور در خوزستان کنونی، یکی از برجسته‌ترین مراکز علمی جهان در دوران باستان بود. در این دانشگاه، رشته‌های گوناگونی همچون پزشکی، داروسازی، ستاره‌شناسی و فلسفه تدریس می‌شد و ایران در آن دوران به‌عنوان مرکز علم و سلامت در جهان شناخته می‌شد.

رنجبر با بیان اینکه ایران پس از پذیرش دین اسلام نیز مسیر علمی خود را با قدرت ادامه داد، اظهار کرد: پس از ورود اسلام، سنت آموزش و پژوهش که در ایران باستان پایه‌گذاری شده بود، با بهره‌گیری از تعالیم اسلامی و تلفیق فرهنگ‌های ایران، هند، یونان و اسکندریه ادامه یافت. در این دوره، دانشگاه‌های متعددی مانند بیهقیه، سعیدیه، اسماعیلیه، حسن‌آبادیه و نظامیه تأسیس شدند که ایران را به‌عنوان مرجع علمی جهان اسلام تثبیت کردند.

ایران پس از اسلام؛ مرکز مرجعیت علمی جهان

وی افزود: در دوران پس از اسلام، ایران در حوزه‌های مختلفی چون پزشکی، فیزیک، زمین‌شناسی، شهرسازی، شیمی، زیست‌شناسی، جغرافیا، هیدرولوژی و ستاره‌شناسی مرجعیت علمی داشت. اوج این شکوفایی در سده پنجم هجری و هم‌زمان با تأسیس دانشگاه‌های نظامیه به‌دست خواجه نظام‌الملک طوسی، وزیر دانشمند دودمان سلجوقیان، رقم خورد.

تأثیر دانشگاه‌های ایرانی بر نظام آموزش اروپا

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اثرگذاری تمدن ایرانی بر آموزش غرب گفت: تأسیس نظامیه‌ها در شهرهایی مانند اصفهان، نیشابور، هرات، بصره و بغداد سبب شد که اروپا به‌تدریج به ایجاد دانشگاه‌هایی به سبک نظامیه در قرون ششم و هفتم هجری روی آورد. نظام آموزشی ایران در آن دوران، الهام‌بخش دانشگاه‌هایی چون بولونیا، پاریس و آکسفورد شد و اثر عمیقی بر شکل‌گیری ساختار آموزش عالی در اروپا گذاشت.

رنجبر در ادامه سخنانش با اشاره به دوران افول علمی ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه با حمله مغولان به ایران، بسیاری از مراکز علمی و کتابخانه‌ها از میان رفت و بخش زیادی از آثار علمی و فرهنگی کشور نابود شد. با این حال، در دوره ایلخانی تلاش‌هایی برای احیای دوباره علم و فرهنگ در ایران آغاز شد که بعدها زمینه‌ساز بازگشت تدریجی ایران به عرصه علم و تمدن شد.

دوران صفویه نقطه بازگشت مرجعیت علمی ایران پس از قرن‌ها بود

دکتر رنجبر با اشاره به سیر تاریخی آموزش و مرجعیت علمی ایران، گفت: در دوره‌های مختلف تاریخی، ایران همواره مهد علم و دانش بوده است. پس از فراز و فرودهایی که در دوره‌های مختلف داشتیم، از جمله پس از حمله مغول، کشورمان توانست بار دیگر در دوران صفویه به جایگاه علمی و فرهنگی خود بازگردد.

وی افزود: در آن دوران، مدارس سیار، رصدخانه مراغه و مجموعه‌های علمی بزرگی وجود داشت که بار دیگر مرجعیت علمی ایران را تثبیت کرد. به تعبیر دکتر ولایتی، دولت صفوی پس از نه قرن فروپاشی هویت ملی و سلطه بیگانگان، توانست مجدداً هویت ایرانی را زنده کند و کشوری مستقل در عرصه‌های مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پدید آورد؛ دستاوردهایی که آثارشان تا امروز نیز باقی مانده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در دوره صفویه، ایران در حوزه‌های مختلفی مانند هنر، معماری، علوم قرآنی، ستاره‌شناسی، فلسفه، حکمت، تفسیر، منطق، شعر و ادب رشد قابل‌توجهی داشت. اما متأسفانه در دوره‌های بعدی، این روند دچار افول شد. از دوران قاجار به بعد، کشور به سمت تقلید از غرب در عرصه علم و آموزش رفت و توجهی به پیشینه مرجعیت علمی خود نداشت.

به گفته‌ رنجبر، هرچند در دوران قاجار اقداماتی مانند اعزام دانشجو به خارج از کشور، تأسیس مدارس ملی، ایجاد دارالفنون و راه‌اندازی مدارس وابسته به نهادهای مذهبی و خارجی انجام شد، اما این فعالیت‌ها مرجعیت‌ساز نبودند و تنها تقلیدی از نظام‌های آموزشی غربی محسوب می‌شدند.

وی با انتقاد از وضعیت آموزش در دوران پهلوی اظهار کرد: نظام آموزشی پهلوی اول و دوم نیز بر پایه تقلید از غرب بنا شده بود. در ظاهر اقداماتی مانند تأسیس دانشکده‌های معقول و منقول، حمایت از مدارس ایرانی در بین‌النهرین و ایجاد رشته‌های جدید صورت گرفت، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به تولید علم بومی و مرجعیت علمی منجر نشد.

رنجبر تأکید کرد؛در آن دوران، دانشگاه‌های کشور فقط تا مقطع کارشناسی دانشجو تربیت می‌کردند و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، دانشجویان ناچار به خروج از کشور بودند. حتی در دوره پهلوی دوم، با وجود افزایش بودجه آموزش و درآمد نفتی، سطح سواد عمومی کشور پایین بود؛ به‌گونه‌ای که تا سال ۱۳۵۷، حدود ۶۵ درصد از کل جمعیت و ۸۰ درصد از جمعیت روستایی بالای شش سال بی‌سواد بودند.

وی در ادامه گفت: بخش عمده‌ای از بودجه آموزشی در آن دوران صرف شبکه‌های آموزشی پرهزینه می‌شد، در حالی‌که آموزش واقعی و عمیق در سطح جامعه گسترش پیدا نکرده بود و در نهایت، نظام آموزشی به جای مرجعیت‌سازی، صرفاً نقش تکرار و تقلید را ایفا می‌کرد.

پیشرانی علمی و تمدن جهانی، هدف اصلی دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با تأکید بر اهمیت رسیدن به مرجعیت علمی گفت: اولین بار که واژه مرجعیت علمی به‌صورت جدی مطرح شد، در بیانات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۴ بود. بر اساس فرمایشات ایشان، دستیابی به مرجعیت علمی یعنی حضور در جمع فناوری و حل مسائل کنونی و آینده کشور.

وی افزود: این موضوع در سند تحول پنج‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته و سال‌هاست که بر آن کار می‌کنیم، هرچند هنوز راه طولانی تا رسیدن به هدف داریم.

رنجبر با بیان اینکه مرجعیت علمی چندلایه است، توضیح داد: مرجعیت به معنای دستیابی به بیشترین افزوده دانشی، تجلیگاه شاخص‌ترین رویدادهای علمی و در اختیار داشتن منابع دانش شاخص است. هدف ما رسیدن به بالاترین سطح ممکن فعالیت‌های دانشی و تبدیل شدن به سرچشمه زبان علم است.

وی ادامه داد: حضرت آقا چند سال پیش تأکید کردند که زبان علم باید زبان فارسی شود. این موضوع به‌زور اتفاق نمی‌افتد، بلکه وقتی ما دوباره به جایگاه مرجعیت علمی برسیم، زبان فارسی به‌طور طبیعی به زبان علمی دنیا تبدیل خواهد شد.

رستاخیز علمی ایران آغاز شده است

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اهمیت ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در دانشجویان گفت: ما نباید از دانش بهره‌برداری سوء کنیم؛ بلکه باید چشمه دانش را در میان خود جوشانده و توسعه دهیم. این رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با وجود اهمیت آن، هنوز تنها یک آغاز است و ما هنوز از طلای دانش جهان عقبیم.

میراث تاریخی و تجربه انقلاب اسلامی، سرمایه دانشگاه

رنجبر تصریح کرد: دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه آزاد، دارای میراث تاریخی و تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی هستند که اعتماد به نفس جوانان را تقویت می‌کند. امروز جوانان ما تشویق می‌شوند که خود بسازند و هیچ محدودیتی بر سر راهشان وجود ندارد.

وی در ادامه به پیام نوروزی سال ۱۳۵۹ حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: پس از این پیام بود که دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه‌های دیگر شکل گرفتند تا نسل جوان برای مقاطع ارشد و دکتری، بدون نیاز به خارج از کشور، تربیت شود.

حرکت دانشگاه آزاد به سمت تولید نظریه و مرجعیت علمی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دستاوردهای علمی دانشگاه گفت: بحمدالله ما اکنون در بسیاری از شاخه‌ها به مرجعیت علمی دست یافته‌ایم، هرچند هنوز در برخی زمینه‌ها نیاز به پیشرفت داریم. رستاخیز علمی آغاز شده و نیازمند یک انقلاب نظری است؛ ما باید به جایی برسیم که تولید نظریه و فکر کنیم.

وی افزود: بسیاری از همکاران در دانشگاه با انتشار ۵۰۰ تا ۶۰۰ مقاله علمی فعالیت کرده‌اند. من اعتقاد دارم کیفیت علمی از دل کمیت عبور می‌کند؛ کسی که تجربه کار علمی ندارد، نمی‌تواند نظریه‌پرداز باشد. باید تالیفات، چه به‌صورت مقالات و چه کتاب، داشته باشیم تا بتوانیم به تولید نظریه برسیم.

رنجبر با تأکید بر اهمیت تولید نظریه گفت: پس از این همه مقاله، می‌توانیم به سمت تولید نظریه برویم. لازم نیست سالانه ۱۰ مقاله ارائه کنید؛ کافی است هر دو تا سه سال یک نظریه علمی ارائه شود. این رویکرد باعث افزایش عمق علمی کشور می‌شود، حتی اگر تعداد مقالات کاهش یابد.

وی ادامه داد: در علوم انسانی به تلاش بیشتری نیاز داریم تا تولید نظریه و فکر علمی تحقق یابد و به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم. این مدل راهبردی تحول دانشگاه را بارها ارائه کرده‌ام و معتقدم با تولید نظریه می‌توانیم به مرجعیت علمی برسیم.

تحول ساختاری دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد به تغییرات ساختاری دانشگاه اشاره کرد و گفت: تحول و توسعه ساختار دانشگاهی از دوران شهید تهرانچی آغاز شد. ایجاد معاونت‌های موضوعی و ادغام معاونت‌های آموزش و پژوهش، شکل‌گیری حوزه‌های آموزشی-پژوهشی علوم پایه، مهندسی و علوم انسانی و تأسیس معاونت مهارتی و تربیتی، نمونه‌هایی از این تحول است.

وی افزود: این ساختار، امکان بازنگری مستقل در سرفصل‌ها و دروس دانشگاه را فراهم کرده است و وزارت علوم اخیراً مجوز آن را صادر کرده است. این امر توسعه و ارتقای شاخص‌های علمی، فرهنگی و معنوی دانشگاه را تسهیل می‌کند.

تقویت ارزش‌ها و برنامه‌های فرهنگی و تربیتی

رنجبر با تأکید بر اهمیت ارزش‌ها و اخلاق گفت: گسترش معنویت، فرهنگ و اخلاق در سطح دانشگاه بر اساس موازین اسلامی و گفتمان انقلابی بسیار مهم است. به ویژه دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحدهای مختلف باید تقویت شوند. معاونت فرهنگی دانشگاه نیز برنامه‌های خود را برای توسعه فرهنگ و تربیت دانشجویان دنبال می‌کند و لازم است این اقدامات حمایت و تقویت شوند.

دانشگاه آزاد باید موتور اصلی پژوهش‌های مرزی و نوآوری باشد

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اجرای دستورالعمل‌های مقام معظم رهبری درباره گسترش فضای انقلابی در دانشگاه گفت: این گسترش در همین بستر صورت خواهد گرفت و رؤسای استان‌ها و رؤسای واحدها موظفند به‌طور جدی در این زمینه ورود کنند.

وی افزود: در بخش پژوهش و فناوری باید تمرکزمان را بر تحقیقات فوق‌پیشرفته، نوآوری باز، ارتباط با صنعت و فناوری بگذاریم. معاونت‌های موضوعی وظیفه دارند پژوهش‌های آماتوری را ساماندهی و از پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری حمایت کنند.

تخصیص منابع و حمایت مالی از پایان‌نامه‌ها

رنجبر تأکید کرد: خواهش من این است که مبالغ تصویب‌شده برای پایان‌نامه‌های دانشجویان در اختیار آنان قرار گیرد. هرچند شهریه گرفته می‌شود، اما کمک‌های تصویب‌شده باید به‌صورت واقعی به دانشجو پرداخت شود.

وی تصریح کرد: پژوهش‌هایی که منجر به تولید محصول می‌شوند بر عهده معاونت فناوری و نوآوری است و صندوق پژوهش و فناوری در اختیار این معاونت قرار گرفته تا از اجرای این طرح‌ها حمایت کند.
 

احیای پژوهشگاه مرکزی برای حمایت از پروژه‌های مرزی دانش

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به تصمیم احیای پژوهشگاه مرکزی گفت: پژوهشگاه مرکزی دوباره فعال خواهد شد تا از پژوهش‌های مرزی و لبه دانش حمایت کند. این پژوهشگاه باید محور حمایت از این تیپ پژوهش‌ها در دانشگاه باشد.

رنجبر یادآور شد: رویکرد ما حل مسئله و پاسخ به نیازهای جامعه، صنعت، بازار و سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. باید از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی دانشجویی حمایت شده و به پایداری اقتصادی آنها کمک شود.

پایداری اقتصادی دانشگاه در شرایط بحران

وی با اشاره به اقدامات مالی دانشگاه در دوران بحران گفت: در زمان جنگ ۱۲ روزه نگران پرداخت حقوق تیر و مرداد بودیم، اما تیم مالی با راهکارهای مناسب و مذاکراتی که با بانک تجارت انجام شد، توانست وضعیت را مدیریت کند و دانشگاه الحمدلله توانست پرداخت‌ها را پیش از موعد انجام دهد. این تجربه نشان داد برنامه‌های پایداری اقتصادی در دانشگاه عملیاتی شده است.

رنجبر افزود: تمام سیاست‌گذاری‌های کلی در بخش فناوری و اسناد ابلاغی مقام معظم رهبری در سند تحولی دانشگاه دیده شده است؛ سندی که بر اساس این اسناد تهیه شده و نقشه راه ما برای حرکت به سوی رستاخیز علمی و انقلاب نظری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد؛ هدف ما رسیدن به تولید نظریه و مرجعیت علمی است تا بتوانیم رهبری علمی جهان را به‌دست آوریم؛ با این حال باید مراقب باشیم که علم به‌عنوان ابزاری برای کشتار یا سلطه مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. ما دنبال علمی هستیم که منجر به حیات طیبه و پیشرفت انسانی شود، نه تخریب.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

اعضای تیم ملی فوتبال وارد روسیه شدند
توقیف خودروی خارجی با سرعت 220 کیلومتر در قم
آغاز واردات و عرضه گوشت تازه با استفاده از ارز مبادله ای
افزایش تحرکات مشکوک در مرز لبنان و سوریه
پایان فیلمبرداری «شاخ» با بازیگری مهدی هاشمی
عارف: تصمیمی برای انحلال سازمان امور عشایر گرفته نشده است
امضای سند همکاری بین نیروی دریایی چهار کشور ساحلی خزر
پای سردار آزمون با موفقیت جراحی شد
اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌ها
فیش حقوقی شهریور ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی صادر شد+لینک سامانه
جاده چالوس از ساعت 18 یک طرفه می‌شود
محکومیت یورش به مسجدالاقصی از سوی عربستان
اجلاس دریایی خزر و آغاز عصری نو در امنیت منطقه‌ای
باگ امنیتی در فرودگاه بن‌گوریون
تیم ملی ایران به روسیه سفر کرد
روایت وال‌استریت‌ژورنال از خواسته‌های حماس در مذاکرات شرم‌الشیخ
تذکر قائم‌پناه به مجلس در زمینه طرح استیضاح وزرا
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: مسیر دانشگاه آزاد تغییر نمی‌کند
برنده نوبل پزشکی در دل جنگل و میان خرس‌های گریزلی پیدا شد
گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و ترکمنستان
اصناف تنها مجاز به دریافت 7 درصد سود از فروش موبایل هستند
آغاز عملیات ویژه قضایی برای پایش 13 شکارچی غیرمجاز
جاده چالوس از ساعت 16 یکطرفه می‌شود
بورس کاهشی شد
ورود قانون کشتی در فوتبال
شناسایی 530 هزار کارت سوخت غیرمجاز
زمان اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری 1404
کاهش دمای تهران از شنبه
اسامی برندگان جایزه نوبل شیمی 2025 اعلام شد + جزییات
جزئیات آتش‌سوزی گسترده در کارخانه لبنیات میهن
بی‌ریشه‌ها در سرزمین فلسطین؛ شجره‌نامه اشغال و نسل‌کشی
حضور سرزدۀ پزشکیان در ستاد فراجا برای تقدیر از حافظان امنیت
تحقیر نتانیاهو در پارلمان اسرائیل
عراقچی: تماسی با ویتکاف نداشتم
مشترکان پرمصرف تهرانی با قبض های میلیونی نقره داغ می شوند
افزایش قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه 16 مهر + جدول
رانش مرگبار زمین در هند؛ 18 کشته و چندین مفقود
قیمت دلار و سایر ارزها امروز چهارشنبه 16 مهر 1404
طرح ترامپ و پنهان‌سازی جنایات اسرائیل
هنوز علت سقوط بالگرد هلال احمر در اشترانکوه مشخص نیست
برخورد قاطع قضایی با قاچاق 2.3 میلیون لیتر سوخت
نورنما | ماجرای قبول شدن هادی حجازی‌فر در کنکور
ورود گارد ملی تگزاس به شیکاگو
نرخ بیکاری 7.4 درصد اعلام شد
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز چهارشنبه 16 مهر1404+ جدول
حماس خواستار دریافت پیکرهای برادران السنوار شد
راهپیمایی «بشارت نصر» در روز جمعه
نبرد مدال‌ها از پنجشنبه آغاز می‌شود
وقتی ساعت کار بالا می‌رود، چرا پیشرفت نمی‌آید؟
نفوذ هکرهای چینی به مؤسسات حقوقی آمریکایی