نورنیوز-گروه اقتصادی: فرزانه صادق پنجشنبه سوم مهر در بازدید از پروژه راه آهن رشت - آستارا، با بیان اینکه دولت چهاردهم به ویژه رئیس جمهور بر احیای کریدوری تاکید دارد، اظهار کرد: دکتر پزشکیان شخصاً پیگیر پروژههای ریلی هستند.
وی با اشاره به اهمیت کریدورهای ایران با وجود موقعیت جغرافیایی استراتژیک کشور، افزود: علیرغم مشکلات اعتباری و تحریمهای ادامه دار، پروژههای مهم اتصال مرز به مرز را دنبال میکنیم و در حال حاضر چند پروژه فعال داریم که راه آهن رشت - آستارا یکی از مهمترین هاست، زیرا بمبئی را به هلسینکی متصل می کند.
وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه هندیها بسیار پیگیر کریدور شمال به جنوب هستند، گفت: مسیر جادهای جلفا به کلاله - آغبند نیز دارای سرعت پیشرفت چشمگیری است. در جنوب کشور نیز خط ریلی زاهدان - چابهار را در دست احداث داریم.
صادق با اشاره به اتصال ریل رشت - آستارا به خط ریلی روسیه و آذربایجان، خاطرنشان کرد: تنها گپ مسیر در گیلان بوده و باید هرچه سریع تر تکمیل شود لذا با کمک سازمان برنامه و بودجه، تامین منابع را با اولویت در دستور کار داریم و تا پایان سال جاری، تملک را به اتمام می رسانیم.
وی با بیان اینکه خط ریلی از سمت رشت ۱۰ کیلومتر احداث شده است، تاکید کرد: ماه آینده نشست سه جانبه با روسیه و آذربایجان برگزار می شود و باکو به دنبال تضمین بار پنج میلیون تنی است. امیدواریم قراردادهای اجرایی نیز عملیاتی شود و اراضی تملک شده را تحویل دهیم.
فرزانه صادق در جمع خبرنگاران در محل کارگاه راهآهن رشت – آستارا با بیان اهمیت این پروژه اظهار داشت: این طرح علاوه بر اثرگذاری مستقیم در جابهجایی بار و مسافر استان گیلان، نقش محوری در اتصال کریدور شمال – جنوب دارد و تنها قطعه باقیمانده آن مسیر ۱۶۰ کیلومتری رشت تا آستاراست.
وی افزود: این مسیر امکان حمل بار از بمبئی به خلیج فارس و از طریق ریل به آذربایجان، روسیه و اروپا را فراهم میکند و حتی در کریدورهای شرق – غرب نیز تأثیرگذار خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تأکید دولت چهاردهم و رئیسجمهور بر تکمیل کریدورهای بینالمللی گفت: این پروژه که طی دهههای گذشته همواره مورد توجه بوده، در یک سال اخیر پیشرفتی چشمگیر داشته است. تاکنون حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر تملک و تثبیت شده و بیش از ۳۰ کیلومتر آن به طرف روسی تحویل داده شده است.
وی افزود: آمادگی داریم تا چند هفته آینده نیمی از مسیر را برای آغاز عملیات فنی به طرف روسی واگذار کنیم.
صادق خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی پیشرفت پروژه، تعامل نزدیک مسئولان استانی با مجریان و پیگیریهای مستمر در سطح ملی بوده است.
وی تصریح کرد: تا پایان امسال تملک اراضی به طور کامل به پایان میرسد و مسیر آماده اجرای عملیات اجرایی خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه از برگزاری نشست سهجانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو ظرف کمتر از یک ماه آینده خبر داد و گفت: در این نشست، موضوع تضمین بار و حمل سالانه میلیونها تن کالا از مسیر رشت – آستارا بررسی و تفاهمنامههای مهمی امضا خواهد شد.
به گفته وی، این امر موجب میشود تصمیمات ترانزیتی منطقه با محوریت ایران و همسایگان اتخاذ شود.
صادق همچنین با اشاره به ظرفیتهای تکمیلی حملونقل در دریای خزر و بندر کاسپین تأکید کرد: مسیر ریلی و مسیر دریایی مکمل یکدیگر هستند و همافزایی این دو ظرفیت میتواند سهم ترانزیتی ایران را افزایش دهد.
وی افزود: موضوعات مربوط به پایانههای بنادر، لایروبی و کاهش سطح آب خزر نیز همزمان در حال پیگیری است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به بازدید از طرحهای نهضت ملی مسکن در رشت گفت: در این طرحها اشکالاتی از جمله مکانیابی نامناسب و کمبود خدمات پشتیبان وجود داشت که با همکاری استان و دستگاههای مسئول در حال رفع است.
وی بیان کرد: منابع لازم برای تسریع در ساخت فازهای دارای آورده بیشتر مردم و تکمیل خدمات پشتیبان آموزشی، درمانی و تجاری تأمین خواهد شد.