×
اقتصادی
شناسه خبر : 243228
تاریخ انتشار :

سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر به عنوان نقشه‌راه ترانزیتی ایران تصویب شد؛ هدف‌گذاری عبور 40 میلیون تن کالا تا پایان برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفته است. اما بهره‌وری پایین شبکه ریلی و چالش‌های مدیریتی، موانع اصلی تحقق این هدف هستند.

نورنیوز - گروه اقتصادی: ایران به عنوان یک کشور با موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز در تلاقی مسیرهای تجاری شرق و غرب و شمال و جنوب، قابلیت تبدیل به هاب ترانزیت اوراسیا را دارد. با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی، ایران می‌تواند نقش محوری در تسهیل جابه‌جایی کالاها و مسافران ایفا کند. اما این پتانسیل با موانع و چالش‌های جدی مواجه است که باید برطرف شوند.به گفته کارشناسان، تحقق این هدف استراتژیک نیازمند اصلاحات مدیریتی و تدوین یک برنامه جامع حمل‌ونقل است.

در حال حاضر، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و بهره‌وری پایین خطوط ریلی، مانع از بهره‌مندی کامل از این ظرفیت‌ها شده است. در همین راستا، حضور ایران در همایش و جشنواره‌های بین‌المللی ترانزیتی، فرصتی برای معرفی توانمندی‌ها و جلب همکاری‌های بین‌المللی فراهم کردخ. اما این تلاش‌ها زمانی مؤثر خواهد بود که پشتوانه‌ای از برنامه‌ریزی دقیق داخلی وجود داشته باشد.

کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل، بر این باور است که شرکت در اجلاس‌ها و رویدادهای بین‌المللی بدون داشتن یک برنامه جامع، به توافق‌های پراکنده و بی‌ثمر منجر خواهد شد. وی عنوان کرد که به عنوان نمونه، تفاهم‌نامه اخیر ایران با ازبکستان و ترکمنستان برای ایجاد نقشه‌راه و تعرفه گمرکی واحد، اگرچه یک گام مثبت است، اما فقدان یک نقشه راه مشخص است و مانع از استفاده بهینه از این فرصت‌ها می‌شود.

یکی از چالش‌های کلیدی ترانزیت ایران، بهره‌وری پایین خطوط ریلی است. فعالان اقتصادی به شدت از سرعت پایین حرکت قطارها (سرعت بازرگانی که شامل سیر و تخلیه‌وبارگیری در مبدا و مقصد می‌شود) گلایه دارند و آن را به «حرکت شتر» تشبیه می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، انتقال بار از سرخس به بندرعباس ممکن است بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول بکشد، در حالی که این زمان برای کامیون‌ها بین ۳ تا ۵ روز است. این وضعیت، جذابیت مسیر ایران را برای بازرگانان به شدت کاهش می‌دهد.همچنین، تعدد دستگاه‌های دخیل در فرآیند ترانزیت، روند عبور کالا از مرزها را به پروسه‌ای پرهزینه و زمان‌بر تبدیل کرده است.

در حالی که سیر فیزیکی بار تنها چهار تا پنج روز طول می‌کشد، فرایندهای گمرکی و اداری می‌تواند بین هفت تا ۲۰ روز به طول بینجامد. این اتلاف زمان و هزینه، رقابت‌پذیری مسیر ایران را در برابر کریدورهای رقیب کاهش می‌دهد.به گفته دبیرکل انجمن کشتیرانی مسعود پل‌مه، در ایام جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی زمان ترخیص کالا در بنادر کشور از ۳۰ روز متداول به حدود ۱۰ روز رسید و این نشان می‌دهد که با اصلاحاتی می‌توان چابکی را به مبادی ورودی و خروجی کشور بازگرداند.

با توجه به موقعیت راهبردی ایران و تقاطع مسیرهای شمال-جنوب و شرق-غرب، سند ملی گذر به عنوان نقشه راه ایران برای افزایش سهم ترانزیت در منطقه به تصویب رسیده است. این سند به دنبال افزایش بهره‌وری و سهم ایران در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و هدف‌گذاری حداقل چهل میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله (تا پایان برنامه هفتم توسعه) را در نظر دارد.

در مجموع، اگرچه ایران ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در زمینه ترانزیت دارد، اما برای تبدیل این ظرفیت‌ها به مزیت‌های بالفعل، نیاز به اصلاحات مدیریتی، تسهیل فرآیندهای مرزی و افزایش بهره‌وری خطوط ریلی است. تنها در این صورت است که ایران می‌تواند به هاب ترانزیتی اوراسیا تبدیل شود و از مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن بهره‌مند گردد.
 


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

زمان واریز مرحله دوم معوقات فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد
اختصاص سهمیه کنکوری‌های 1404 ساکن مناطق بلایای طبیعی تایید شد
عذرخواهی معاون وزیرارشاد بابت لغو کنسرت خیابانی همایون شجریان
هشدار قرمز /شیوع سرخک در ایران+استانهای درگیر
اهدای خون در شهریور ماه کاهش یافت/ کمبود شدید گروه خونی O منفی
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران(77) «بنجار»
مهدی کامیار با تصمیم هیات مدیره، سرپرست ایرانول شد
شهریه سه رشته‌ علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام شد
صدها نیروی ذخیره اسرائیل از شرکت در عملیات اشغال غزه امتناع کردند
ایران و اروپا برای ادامه گفتگوها در روزهای آینده توافق کردند
تیم ملی ایران برای دیدار نهایی راهی ازبکستان شد
رژه جنگنده‌های ونزوئلا بر فراز ناوشکن های آمریکا
روز جهانی خیریه؛ نماد همدلی و مسئولیت اجتماعی
سقوط اتوبوس به دره‌ای در سریلانکا کشته داد+تعداد جانباختگان
ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای عمان پهلو گرفت
تحریم سه سازمان فلسطینی توسط دولت آمریکا
ضیاف شام ویژه ترامپ برای مدیران فناوری در کاخ سفید/علت غیبت ایلان ماسک چه بود؟
بایدن دوباره جراحی شد+علت جراحی
افتتاح پل روسیه–کره شمالی در سال آینده؛ تقویت روابط با مسیرهای هوایی
فاجعه انسانی در غزه؛ دکتر فلسطینی به دلیل سوء تغذیه جان باخت
ارسال پیامک‌های ماهانه واریز حق بیمه و دستمزد/مغایرت اطلاعات را اعلام کنید
خرید و فروش لاستیک کهنه منع قانونی ندارد
ونزوئلا 8 میلیون عضو نیروهای مردمی را برای دفاع بسیج کرد
نشانه‌هایی از بروز بحران در نظام سلامت
با دستور ترامپ؛ وزارت دفاع آمریکا رسماً به «وزارت جنگ» تغییر نام داد
معتادان بهبود یافته در مشاغل پاکبانی استخدام می شوند+جزییات
کیفیت هوای تهران در وضعیت قابل قبول
سقوط تاریخی اسرائیل؛ افکار عمومی جهان علیه تل‌آویو
فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون | جمعه 14 مرداد
فاجعه انسانی در غزه؛ 18 هزار دانش‌آموز قربانی جنگ شدند
وضعیت آب و هوا امروز جمعه 14 شهریور 1404 + کدام استانها بارانی هستند
سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا
یکی دیگر از خدمات پولی ChatGPT رایگان شد
صادرات 12 میلیون دلاری نانوکاتالیست‌های ایرانی
نوراینفو | بهترین منابع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن
رونمایی گوگل از «خانه هوشمند جمینای»
شناسایی بیش از 1000 نوع مواد مخدر نوظهور
ابداع روش نوین بازیافت پلاستیک‌
نتایج و جدول لیگ آزادگان در پایان هفته دوم
نشست جنجالی کنگره آمریکا و وزیر بهداشت دولت ترامپ
خبر «بی‌اطلاعی وزیر از پایان خاموشی‌ها» جعلی است
قیمت برنج ایرانی و وارداتی چگونه کنترل می‌شود؟
قلعه‌نویی: داور جریان مسابقه را عوض کرد!
نماینده ولی‌فقیه در کرمانشاه: وحدت اسلامی، خار چشم دشمنان اسلام است
طارمی: تمرکز نداشتن دلیل اصلی از دست دادن بازی مقابل تاجیکستان بود +فیلم
صدراعظم آلمان: هنوز تصمیمی درباره اعزام نیرو به اوکراین نگرفته‌ایم
اتهام‌ دوباره دولت انگلیس درباره ایران
نتایج دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد 1404 اعلام شد + لینک مشاهده نتایج
افزایش بی‌سابقه واردات گاز از روسیه به مجارستان
کشف و انهدام شبکه بزرگ لوله‌گذاری قاچاق سوخت در میناب