×
اقتصادی
شناسه خبر : 240517
تاریخ انتشار :

هادی حق‌شناس:

بنزین یا خودرو؟

موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند و اصلا

موضوع یارانه‌ها در آذرماه سال 1389 برمبنای همین تفکر بوده که می‌توان با واقعی کردن قیمت بنزین هم به کاهش مصرف بنزین و هم به کاهش قاچاق و هم به بهبود معیشت دهک‌های کم درآمد اقدام کرد. اما عملا آنچه که اتفاق افتاد این بود که مسئله ریشه‌ای حل نشد.

نه تنها مسئله ریشه‌ای حل نشد، بلکه هر چندسال یکبار خود را نشان داده و می‌توان گفت به یکی از مشکلات بین دولت و مردم تبدیل شده است. به طور قطع و یقین اگر مجددا بنزین افزایش قیمت پیدا کند حالا یا قیمت بنزین سوپر یا تغییرات در میزان سهمیه بنزین اتفاق بیفتد، باز

چند سال دیگر مجددا الزام به تغییر قیمت بنزین ایجاد خواهد شد. به نظر می‌رسد وقتی یک مسئله، چندین بار با یک راه حل به نتیجه نرسیده است باید کمی تردید در راه حل کرد. مسئله بنزین را جدای از خودرو دیدن، تبدیل به همین مسئله‌ای می‌شود که در سنوات گذشته کشور با آن

مواجه بوده است. آنچه که مورد دغدغه مردم است این است که مگر مردم حق انتخاب خودرو دارند که قیمت تمام شده بنزین را بپردازند؟ وقتی مردم حق انتخاب خودرو ندارند، یعنی سیاست‌های‌ دولت حق انتخاب خودرو را برای مردم محدود کرده و غالب مردم مجبورند خودرویی را

بخرند که نسبت به خودروهای روز دنیا بنزین بیشتری مصرف می‌کند و حتی برخی خودروها شاید تا سه برابر هم برسد. اگر دولت می‌خواهد یکبار برای همیشه مسئله بنزین را حل کند، مسئله آلودگی هوای کلانشهرها را حل کند، مسئله رضایتمندی بلندمدت برای خانوارهای ایرانی فراهم

کند و همچنین دغدغه‌ای به نام قیمت بنزین نداشته باشد و از طرف دیگر دغدغه‌ای برای تامین ارز مورد نیاز بنزین نداشته باشد که در این چند سال گذشته و سال جاری حداقل پنج میلیارد دلار صرف این کار شده، بهتر است که حق انتخاب خودرو را به مصرف کننده ایرانی واگذار کند و به

ازای این حق انتخاب خودرو که به خانوارهای ایرانی می‌دهد، قیمت بنزین را هم بدون سهمیه یا اصطلاحا آزاد به آنها بفروشد. نمی‌شود که هم من مجبور به استفاده از خودروی پرمصرف ایرانی باشم و هم قیمت افزایشی بنزین بر من تحمیل بشود و هم مهم‌تر از این دو، آلودگی زیست

محیطی کلانشهرهایی مثل تهران را تحمل کنم. بنابراین اگر دولت می‌خواهد بنزین سوپر یا سهمیه‌های مختلف یا قیمت‌های مختلف ارائه کند، بهتر است که به‌جای این، به مصرف‌کننده حق انتخاب خودروی خارجی را بدهد و هرکس هم که خودروی خارجی آورد، به او کارت سهمیه بنزین

دهد و او سهمیه آزاد استفاده کند. مثل اتفاقی که قرار است در استان‌هایی بیفتد که مناطق آزاد دارند و آنها عموما میزان سهمیه آزاد سهم عمده مصرف بنزین‌شان است. این روش کمک می‌کند به اینکه هم مصرف بنزین در کشور کم بشود، هم بنزین به قیمت واقعی به فروش برسد،

هم آلودگی شهرها به‌خصوص کلانشهرها که 80 درصد ناشی از خودرو است کاهش پیدا کند و فراتر از همه اینها، خانوارهای ایرانی یک ماشین مطلوب و دلخواه داشته باشند و درنهایت هم رضایت شهروندان ایرانی فراهم شود.

اقتصاددان


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

رتبه 26 جهان برای بسکتبال ایران
دربی 106؛ ساپینتو و طلسم شکنی استقلال مقابل پرسپولیس/اعلام ترکیب تیمها
نیویورک تایمز: اورونوف ستاره ازبکستان در جام جهانی
تجهیز نیروی دریایی سپاه به سلاح‌های لازم برای رزم دریایی
خطر روزافزون دستگیری در خارج از مرزها برای سربازان و افسران صهونیست
قانون جدید آمریکا برای محدود کردن فروش تراشه به ایران و چین
عامل جنایت خانوادگی در ایلام دستگیر شد
تایید پیمان امنیتی سه‌جانبه با استرالیا و انگلیس توسط دولت ترامپ
آلودگی هوای تهران وارد مرحله‌ چندلایه و پیچیده شد
یوسف پزشکیان: شایعه تغییر وزرا صحت ندارد
170 میلیون لیتر ذخیره آب سدهای تهران
روسیه خبر از دیدار قریب‌الوقوع ترامپ و پوتین داد
محموله 2800 ساله در فریدونکنار کشف شد
حاشیه‌های تلخ دربی 106؛ سنگ‌پرانی یک هوادار را مجروح کرد
فرستادن پنج جنگنده و 150 پرسنل نظامی از آلمان به لهستان
هوای پایتخت تا ظهر دوشنبه آلوده‌تر می‌شود
خاتمی : باندها و گروه‌های بی‌حجابی باید اعمال قانون شوند
سپاهان آماده صدرنشینی؛ فجرسپاسی به دنبال مسیر پیروزی
قالیباف: ورزش انسجام اجتماعی و غرور ملی را نهادینه می‌کند
هشدار نارنجی آلودگی هوا برای 7 شهر
افتتاح ورزشگاه 6500 نفری شهید رئیسی مشهد
درخواست پزشکیان از رسانه‌ها برای پیگیری پروژه راه‌آهن حومه‌ای تهران
غیرحضوری شدن مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌ها در استان اصفهان
ارس به فهرست پایتخت‌های گردشگری آینده افزوده می‌شود
عارف: جنگ امروز ما در میدان علم و فناوری است
تاکید پوتین و مودی برای برقراری صلح در اوکراین
فرمانده نیروی دریایی: همه تجهیزات رزمایش‌ها ایرانی است
پزشکیان: روابط ایران و تایلند 400 ساله است
وقوع حادثه‌ دریایی در غرب یمن
توضیح شهرداری تهران در مورد اجرای طرح زوج و فرد در روزهای آلوده
تهران در مه‌ غلیظ سوءمدیریت
کاهش 58 درصدی ترافیک با اجرای طرح زوج و فرد
طوفان شن در قلب صحرای استرالیا+ فیلم
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (138) «تالش»
نقش ویتامین C، در آلودگی هوا
ادعای بازداشت «تصویربردار حکیمیه» کذب است
گسترش فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا
امروز جلسه کارگروه آلودگی هوا برگزار می‌شود
سرقت در تهران کاهش یافت
جزییات آتش گرفتن هواپیما ایرباس A320 + فیلم
مصر خط قرمز خود را درباره فلسطینیان در غزه اعلام کرد
آمریکا دوباره قایقی را در اقیانوس آرام هدف قرار داد
بعد از 9 سال؛ جشنواره کتاب کودک و نوجوان برگزار می شود+ فیلم
یکشنبه بارانی در راه است+ فیلم
آشنایی با نماد‌های جام جهانی 2026
هشدار جدید پزشکان درباره موج تازه آنفلوآنزا
نجات فرد مصدوم وگمشده در جنگل دودانگه
کاهش آلاینده های جوی از سه شنبه آینده
اعتراف جالب سامره درباره گلی که هنوز استقلالی‌ها با آن کری می‌خوانند
آلودگی هوای تهران دوباره تنفس را برای گروه های حساس سخت کرد