×
بین الملل
شناسه خبر : 238174
تاریخ انتشار :

هلسینکی تنها پایتخت جهان، بدون کشتۀ تصادف

در هلسینکی، پایتخت فنلاند، یک سال است که هیچ انسانی در حوادث رانندگی و سوانح خیابانی جان خود را از دست نداده است. هلسینکی حدود 690 هزار نفر جمعیت دارد و از بزرگ‌ترین شهرهایی محسوب می‌شود که به این موفقیت دست یافته است.اکنون بیش از نیمی از خیابان‌های پایتخت فنلاند به مناطق با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت محدود شده‌اند.

نورنیوز - گروه بین الملل:  پایتخت فنلاند یک سال را بدون سانحه مرگبار رانندگی سپری کرد.

در هلسینکی، پایتخت فنلاند، یک سال است که هیچ انسانی در حوادث رانندگی و سوانح خیابانی جان خود را از دست نداده است. هلسینکی حدود ۶۹۰ هزار نفر جمعیت دارد و از بزرگ‌ترین شهرهایی محسوب می‌شود که به این موفقیت دست یافته است.

در هلسینکی، پایتخت فنلاند بیش از یک سال است که هیچ کشته‌ای در سوانح ترافیکی گزارش نشده است. این خبر را چند رسانه، از جمله سازمان رسانه عمومی فنلاند با استناد به داده‌های منتشر شده از سوی پلیس و شهرداری هلسینکی گزارش کردند.

بر این اساس، آخرین تصادف مرگبار ترافیکی در این شهر تاکنون، اوایل ژوئیه ۲۰۲۴ در محله کنتولا رخ داده است.

برای شهری با این اندازه، این موضوع غیرمعمول محسوب می‌شود: پایتخت فنلاند حدود ۶۹۰ هزار نفر جمعیت دارد. بنابراین، هلسینکی از بزرگ‌ترین شهرهایی محسوب می‌شود که به این موفقیت دست یافته است.

اینکه کدام شهرها نیز قبلا یک یا چند سال بدون تلفات ترافیکی سپری کرده‌اند، در آمارهای منتشر شده "چشم‌انداز صفر" (Vision Zero) شرکت بازرسی آلمانی "دکرا" نشان داده شده است. اصطلاح "چشم‌انداز صفر" در واقع به هدفی اشاره دارد که در آن، دیگر هیچ انسانی در حوادث ترافیک خیابانی جان خود را از دست ندهد.

بزرگ‌ترین شهری که تاکنون در این گزارش ثبت شده، اسپو در کلان‌شهر هلسینکی با حدود ۳۲۴ هزار نفر جمعیت است. همچنین منطقه واندرث لندن نیز در این نقشه دیده می‌شود.

از بزرگ‌ترین شهرهای آلمان که طبق این مجموعه داده، یک یا چند سال بدون تلفات ترافیکی را پشت سر گذاشته‌اند، می‌توان به آخن، مونشن‌گلادباخ و گلزنکیرشن اشاره کرد.

با این حال، نقشه دکرا شهرهایی را نشان می‌دهد که طی یک سال تقویمی، هیچ تلفات ترافیکی نداشتند. در هلسینکی، سال بدون سانحه مرگبار ترافیکی اما به دوره ۱۲ماهه از ژوئیه ۲۰۲۴ تا ژوئیه ۲۰۲۵ مربوط می‌شود.

ایمنی بیشتر با محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتری 

یک برنامه‌ریز ترافیک در شهرداری هلسینکی می‌گوید: «بسیاری از عوامل، به این موفقیت در هلسینکی کمک کردند، اما محدودیت‌های سرعت از مهم‌ترین عوامل هستند.»

به گفته او، اکنون بیش از نیمی از خیابان‌های پایتخت فنلاند به مناطق با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده‌اند. ۵۰ سال پیش، در بیش از نیمی از خیابان‌ها هنوز می‌شد با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کرد.

علاوه بر این، پلیس، قوانین ترافیکی را به شکل سخت‌گیرانه‌تری اعمال می‌کند. همچنین، حمل‌ونقل عمومی در این شهر عالی است، که این موضوع، "استفاده از خودرو و در نتیجه تعداد تصادفات شدید را کاهش می‌دهد."

افزایش مناطقی که در آن‌ها محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت وجود دارد، نه تنها در هلسینکی، بلکه در سراسر اروپا یک روند است. پاریس، بروکسل یا بولونیا درایتالیا تقریبا در کل محدوده شهری خود سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت را اجرا کرده‌اند. شهرهای دیگر مانند لیون، آمستردام یا ادینبرا در حداقل ۸۰ درصد خیابان‌ها این محدودیت را اعمال کرده‌اند.

در اسپانیا از سال ۲۰۲۱ سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت، در همه خیابان‌های دوطرفه تمامی شهرها اعمال می‌شود. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۴ که اثرات این سیاست را در همه این شهرها بررسی کرد، سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت به طور متوسط تعداد تصادفات را ۲۳ درصد و تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها را به ترتیب ۳۷ و ۳۸ درصد کاهش داده است.

در آلمان دولت ائتلافی پیشین در سال گذشته، اصلاح قانون ترافیک جاده‌ای را اجرا کرد که به شهرها اجازه می‌داد با سهولت بیشتری بتوانند قوانین محدوده سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت را اعمال کنند. با این حال، محدودیت سراسری ۳۰ کیلومتر بر ساعت در محدوده شهری در این کشور همچنان به طور معمول و پیش‌فرض، پیش‌بینی نشده است.


ایسنا
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

علی پروین: جای درویش بودم می‌رفتم
اینترنت افغانستان وصل شد
واژگونی قایق مسافربری در نیجریه با 26 کشته
همکارِ جدید امیر قلعه‌نویی کیست؟
وزیر دفاع ایران به ترکیه سفر کرد
شلیک راکت از غزه به سرزمین‌های اشغالی
افزایش شمار قربانیان زلزله مرگبار فیلیپین به 69 نفر
توزیع 1.5 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در کشور
میدل‌ایست‌آی: طرح ترامپ برای فلسطین یک فاجعه است
آکسیوس: حمله اسرائیل به قطر زمینه‌ساز طرح ترامپ برای غزه شد
ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز
مدودف، ترامپ را مسخره کرد
معطلی 400 کامیون ایرانی در مرز افغانستان
افزایش شهدای غزه به بیش از 66 هزار نفر
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران(92) « بم»
ورود خودروهای 2500 سی‌سی به چابهار قانونی شد
ضرب‌الاجل ترامپ؛ پوشش صلح، مقدمه جنگ
پزشکیان: نیروهای علمی را نباید به صرف یک اظهار نظر محروم کرد
چهار فیلم ایرانی در مسیر رقابت اسکار
عراقچی: آمریکا در مسیر مذاکرات جدید کارشکنی کرد
مصرف برق کشور، دو برابر متوسط جهانی است
هیچ‌یک از سدهای تهران از مدار خارج نشده اند
قائم پناه: آمادگی کامل برای دفاع از تمامیت ارضی داریم
فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول به 4.5 سال رسید
طالبان قطع عمدی اینترنت در افغانستان را تکذیب کرد
کسر امتیاز از 10 تیم لیگ یک
بورس به استراحت رفت!
قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه 9 مهر + جدول
جدایی مسعود شجاعی از نفت آبادان
قیمت دلار و سایر ارزها امروز چهارشنبه 9 مهر 1404
رد پیشنهاد ایران برای مذاکره با اروپا و ویتکاف در نیویورک
کاخ سفید: ترامپ «بدون هیچ پیش‌شرطی» آماده مذاکره با کیم است
ترامپ و نتانیاهو، جنگ با ایران را از دستور کار خارج نکرده‌اند
اقتصادنگار | رکورد شکنی بی سابقه / تورم داغ در تابستان
آرایش جدید دولت برای تامین معیشت مردم
شوخی با اسلحه شکاری منجر به قتل شد
اتفاق عجیب در دوومیدانی ایران
آمریکا حمایت‌های حقوق بشری را از بین می‌برد
استقلال - المحرق: جبران شکست یا ادامه کابوس؟
«تشدید مجازات جاسوسی» و لایحۀ «ساماندهی پهپاد‌های غیرنظامی» تبدیل به قانون شد
نورنما | حرکت خنده دار ترامپ برای سانسور عکس بایدن
مخالفت مجلس با انحصار صداوسیما در پخش مسابقات ورزشی
قاهره: بین المللی کردن موضوع غزه قابل قبول نیست
عارف: عقب‌ماندگی در زمینه کاربردی‌سازی فناوری‌های نوظهور را جبران کنیم
یک میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد
آغاز تمرینات فوق سنگین هادی چوپان در مسترالمپیا 2025
20 درصد جمعیت دنیا سالمند خواهند شد
پیروزی تیم ملی والیبال زنان ایران برابر قرقیزستان در نخستین گام + دیدار بعدی
واگذاری اراضی دولتی به باشگاه‌ها برای احداث اماکن ورزشی
اعلام جرم دادستانی علیه عوامل انتشار گزارش کذب یک روزنامه