×
اقتصادی
شناسه خبر : 220609
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی می‌کند؛

آیا سایپا به سرنوشت ایران‌خودرو دچار می‌شود؟

با انتشار اطلاعیه رسمی درباره واگذاری بلوک مدیریتی سایپا، دوباره بحث خصوصی‌سازی و چالش‌های آن به صدر اخبار اقتصادی بازگشته است؛ تجربه‌های پیشین و حضور متقاضیانی با سابقه فعالیت در بازارهای شبه‌انحصاری، این واگذاری را در هاله‌ای از تردید قرار داده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: انتشار اطلاعیه رسمی درباره واگذاری بلوک مدیریتی شرکت سایپا، بار دیگر بحث حساس و همیشگی خصوصی‌سازی را به صدر تحولات اقتصادی کشور بازگرداند. اگرچه در نگاه نخست، واگذاری یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشور می‌تواند نوید اصلاح ساختاری در صنعت خودرو باشد، اما تجربه‌های نه‌چندان موفق گذشته، به‌ویژه آنچه در واگذاری ایران‌خودرو رخ داد، باعث شده این فرآیند با دیده تردید نگریسته شود. در فهرست متقاضیان، حضور یک شرکت فعال در صنعت لوازم خانگی ـ که بازار آن به واسطه ممنوعیت واردات، عملاً در وضعیت شبه‌انحصاری قرار دارد ـ نگرانی‌های تازه‌ای را درباره آینده این واگذاری رقم زده است.

ایران‌خودرو؛ واگذاری‌ای که اعتماد عمومی را آزمایش کرد

نمونه پیشین خصوصی‌سازی در صنعت خودرو، یعنی واگذاری ایران‌خودرو، نه‌تنها انتظارات را برآورده نکرد، بلکه چالش‌های جدیدی نیز پدید آورد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به ابهام در سازوکار قیمت‌گذاری، عدم شفافیت در فرآیند انتخاب خریدار، ادامه نفوذ دولت در تصمیم‌گیری‌ها و البته نبود تغییر محسوس در کیفیت محصولات و فرآیندهای تولید و فروش یا افزایش رقابت‌پذیری اشاره کرد.حال با قرار گرفتن سایپا در مسیر مشابه، این پرسش مطرح است: آیا سرنوشت آن نیز مشابه خواهد بود؟

ورود غیربخش‌خصوصی واقعی؛ تهدید برای رقابت‌پذیری

در لیست متقاضیان سایپا، حضور یک شرکت عمدتاً فعال در حوزه لوازم خانگی، زنگ خطری جدی برای آینده رقابت‌پذیری صنعت خودرو است. تجربه گذشته نشان داده شرکت‌هایی که دارای سابقه تخصصی و مدیریتی لازم برای ورود به عرصه های جدید را ندارند با ورود به صنایع دیگر، به دنبال تثبیت موقعیت خود در بازارهای انحصاری تازه هستند و نوآوری و بهره وری در فعالیتهایشان به حاشیه می رود. در چنین ساختاری، مصرف‌کننده بازنده اصلی است؛ نه تنوعی خواهد دید، نه کیفیتی، و نه قیمتی متعادل.

مسئله اهلیت؛ کلید گمشده در خصوصی‌سازی‌ها

چنانچه قرار باشد واگذاری صرفاً به صاحبان سرمایه بدون بررسی دقیق سوابق صنعتی، برنامه‌های توسعه‌ای و توان مدیریتی انجام شود، هیچ تحول واقعی در ساختار شرکت رخ نخواهد داد. تجربه خصوصی‌سازی در صنایع فولاد، پتروشیمی، کشاورزی و حتی خودروسازی این واقعیت را بارها به ما گوشزد کرده است. انتخاب خریدار باید بر اساس توان واقعی در توسعه صنعت، نه صرفاً قدرت مالی یا سیاسی باشد. در غیر این صورت، واگذاری‌ها تنها به تغییر تابلو و لوگو محدود خواهد شد، بدون آنکه تغییری در نتیجه حاصل شود.

خصوصی‌سازی در خدمت اقتصاد یا در خدمت گروه‌های خاص؟

یکی از آسیب‌های جدی خصوصی‌سازی در ایران، تبدیل آن به ابزاری برای انتقال مالکیت از دولت به گروه‌های محدود و ذی‌نفوذ بوده است. واگذاری سایپا فرصتی است برای بازتعریف این روند. اگر دولت بتواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید و واگذاری را بر مبنای شفافیت، رقابت واقعی و سنجش دقیق اهلیت انجام دهد، می‌توان امیدوار بود که بخشی از صنعت خودروسازی کشور به سوی کارآمدی و ارتقاء کیفیت حرکت کند. در غیر این صورت، تجربه‌ای مشابه ایران‌خودرو در انتظار سایپا خواهد بود؛ تجربه‌ای که جز ناامیدی برای مردم و تعمیق انحصار برای بازار، نتیجه‌ای به همراه ندارد.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

خبر خوش برای بازنشستگان کشوری درباره مرحله پایانی پرداخت معوقات
وداع سپاهان از جام‌حذفی؛ کولاک خیبر در نقش جهان
نورنما | یلداتان مبارک و زندگی‌تان پر از بهانه‌های شاد باد
نگرانی مقامات واشنگتن و تل‌آویو از تجدید قوای حماس و حزب‌الله
گزارش وزیر نفت از کاهش مصرف روزانه بنزین
قیمت‌گذاری شرکت ایران‌مال آغاز شد
احتمال اعلام وصول بودجه 1405 در روز سه‌شنبه/ حضور پزشکیان در مجلس
مدارس 4 شهرستان خراسان رضوی فردا غیرحضوری شد
آمریکا سومین نفتکش ونزوئلا را توقیف کرد
ساعت کاری ادارات سیستان و بلوچستان تا نیمه فروردین اعلام شد
راز مفقودی زن 33 ساله فاش شد
روسیه، مذاکره مستقیم با اوکراین را رد کرد
دو حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
ماکرون به مرتس خیانت کرد
نورنما | حلول ماه رجب و میلاد امام محمد باقر (ع) مبارک
واکنش مهاجرانی به اظهارات قالیباف درباره احتمال استیضاح وزرا
برف و باران در جاده‌های 3 استان/ خسارت های سیلاب در 431 شهر و روستای چهار استان/فوت 8 نفر
مراکز شماره‌گذاری پلیس فردا طبق روال عادی فعالیت می‌کنند
اسلامی: در زمینه رادیودارو، پلاسما و پرتودهی به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم
بدعت آمریکا تهدیدی برای نظم جهانی است؟
فردا فعالیت بانک‌ها از چه ساعتی آغاز می‌شود؟
مدیرعامل توانیر: برای نخستین‌بار رشد تقاضای برق کشور 3 درصد کاهش یافت
دادگستری تهران نسبت به افزایش پیامک‌های جعلی هشدار داد
سرلشکر موسوی: راه مقاومت و قوی­تر شدن را انتخاب کرده‌­ایم
سانفرانسیسکو در تاریکی فرو رفت
مهاجرانی: فردا مدارس و ادارات با 2 ساخت تاخیر آغاز به کار می‌کنند
پادکست؛ اَبَر طوطی یا اَبَر انسان؟
رفیع‌زاده: مصوبه اصلاح ساختار وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد
عارف: راهی جز استفاده از اقتصاد دیجیتال نداریم
مرحله پایانی معوقات متناسب‌سازی1403 حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت شد
تورم سالانه به 41 درصد رسید؛ کالاها پیشتاز گرانی
واکنش‌ تانک روس به احتمال رقابت با حسن یزدانی
نورنما | گربه‌ها با هنر و هنرمند مشکل دارن!
کشف زمین خواری 30 هزار متری به ارزش 3 همت در غرب تهران
آغاز تحویل 460 هزار قطعه انواع سکه پیش فروش از امروز
تقویت مخازن سدهای جنوب کشور در پی سیلاب‌های اخیر
اجرای لایحه اخبار جعلی و سند تسهیم درآمد محتوا بر بازگشایی تلگرام تقدم قانونی دارد
تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی در زمستان
بانک مرکزی معامله تتر با بابک زنجانی را رد کرد
کشف 15 تن چوب قاچاق و پلمب واحد متخلف در آمل
آیا ایران محور اصلی سفر نتانیاهو به آمریکا است؟
موافقت کابینه سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی با طرح جدید شهرک سازی در کرانه باختری
ممنوعیت تردد در محور چالوس تا چهارشنبه
نشنال اینترست: آمریکا پهپاد ایرانی شاهد را «کپی» کرده است
انفجار امروز خرم‌آباد مربوط به امحای مهمات جنگ 12روزه است
یلدا؛ گفتگوی نور و انسان
9 اثر منقول تاریخی همدان ثبت ملی شد
6 کشته و 42 زخمی در سانحه مرگبار اتوبوس در بغلان افغانستان
ادعای بیروت درباره پایان مرحله نخست خلع سلاح مقاومت
افزایش آلودگی هوای تهران تا اواخر هفته