×
فرهنگی
شناسه خبر : 216766
تاریخ انتشار :

نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-۲۷

حضرت ذوالکفل؛ که گروهی از انبیاء بنی اسرائیل را کفالت کرد

«حضرت ذوالکفل(ع)» طبق نظر مشهور، یکی از پیامبران بنى اسرائیل بوده است. نام او در قرآن کریم دو بار ذکر شده و از صابرین و صالحین شمرده شده است.

نورنیوز-گروه فرهنگی: «حضرت ذوالکفل(ع)» طبق نظر مشهور، یکی از پیامبران بنى اسرائیل بوده است. نام او در قرآن کریم دو بار ذکر شده و از صابرین و صالحین شمرده شده است.

علامه طباطبایی می فرماید: خدای سبحان نام این بزرگوار را در کلام مجیدش برده، و او را از انبیا شمرده، و بر او ثنا خوانده، و وی را از اخیار معرفی فرموده است. و ذو الکفل را از صابران شمرده است. در روایات هم نامی از این پیغمبر دیده می شود.

وجه تسمیه ذوالکفل

در این که چرا او "ذوالکفل" نامیده شده، با توجه به این که "کفل" هم به معنى نصیب آمده و هم به معنى کفالت و عهده دارى، احتمالات مختلفى داده اند؛ گاهی گفته اند چون گروهى از انبیاء بنى اسرائیل را کفالت کرد و جان آنها را در برابر پادشاه جبار زمان حفظ نمود، او را به این اسم نامیدند. و گاه گفته اند: چون خداوند نصیب وافرى از ثواب و رحمتش به او مرحمت فرمود "ذاالکفل" یعنى "صاحب بهره وافى" نامیده شد. و گاه گفته اند چون تعهد کرده بود که شبها را به عبادت برخیزد و روزها را روزه دارد و هنگام قضاوت هرگز خشم نگیرد و بر سر این عهد و پیمان باقیماند این لقب به او داده شد.

در روایتی آمده است که: از حضرت رسول(ص) سؤال کردند از حال ذوالکفل، فرمود: «مردى بود از حضرموت و نام او «عویدیا ابن ادریم» (ذوالکفل) بود و پیغمبرى پیش از او بود که او را یسَع مى گفتند، روزى گفت: چه کسی جانشین من مى شود که بعد از من هدایت مردم نماید، به شرط آن که به غضب نیاید، و به شرط آن که روزها روزه باشد و شب ها به عبادت بیدار باشد و از کسى به خشم نیاید؟ پس عویدیا برخاست و گفت: من اینکار را انجام می‌دهم. پس باز یسع این سخن را تکرار کرد، باز آن جوان برخاست و گفت: من اینکار را انجام می‌دهم. پس یسع وفات کرد و خدا عویدیا را به جاى او بعد از او پیغمبر گردانید، او در اولِ روز میان مردم حکم مى کرد و شبها به عبادت بیدار بود.

ذوالکفل در قرآن

نام «ذا الکفل» در قرآن کریم دو بار آمده است:

* «وَ إِسْمَاعِیلَ وَ إِدْرِیسَ وَ ذَاالْکفْلِ کلٌّ مِّنَ الصَّابِرِینَ» و اسماعیل و ادریس و ذوالکفل را یاد کن که همه از شکیبایان بودند. (سوره انبیاء/۸۵)

* «وَاذْکرْ إِسْمَاعِیلَ وَالْیسَعَ وَ ذَاالْکفْلِ وَ کلٌّ مِّنْ الْأَخْیارِ» و اسماعیل و یسع و ذوالکفل را به یاد آور که همه از نیکانند. (سوره ص/۴۸)

در آیه ۸۵ سوره انبیاء، خداى سبحان به رسولش خبر می دهد که این پیامبران و آنچه را که از نعمتها به آنها عطا کردیم و تمام اینها از صابران بودند که بر بلاهاى گوناگون و بر مشقت هاى طاعات و عبادات و اذیت هایى که دشمنان دین به آنها می کردند صبور و مقاوم بودند.سپس در آیه ۸۶ سوره انبیاء، بزرگترین موهبت الهى را در برابر این صبر و استقامت براى آنان چنین بیان مى کند: «وَ أَدْخَلْناهُمْ فِی رَحْمَتِنا إِنَّهُمْ مِنَ الصَّالِحِینَ» و ما آنها را در رحمت خود داخل کردیم، چرا که آنها از صالحان بودند.

هر چند بعضی معتقدند که ذاالکفل یکی از صالحان بوده، اما ظاهر آیات قرآن او را در ردیف پیامبران بزرگ می شمرد و بیشتر به نظر می رسد که او از پیامبران بنی اسرائیل بوده است. صاحب مجمع البیان از کتاب «نبوت» حضرت عبدالعظیم حسنى نقل کرده که به جواد الائمه علیه السلام نوشتم و از ذا الکفل سؤال کردم که اسمش چه بود؟ آیا از مرسلین بود؟ امام در جواب نوشتند: خداوند صد و بیست چهار هزار نفر پیغمبر مبعوث کرده است، از آنها سیصد و سیزده نفر مرسل بودند، ذاالکفل از آنهاست و بعد از سلیمان بن داود زندگى مى کرد، مانند حضرت داود در میان مردم قضاوت مى کرد، خشمگین نشد مگر از براى خدا، نامش «ادویا پسر ادارین» بود.

وفات و مقبره ذوالکفل

براساس حکایتی، درباره درگذشت او گفته شده است که او در هفتاد سالگی وفات یافت.

مقبره منسوب به ذوالکفل در عراق، در نزدیکی نجف در روستایی به نام کفل قرار دارد که یهودیان و مسلمانان آن را زیارت می کنند.

میرخواند در حبیب السیر گوید: بنا بر اصح او غیر حزقیل و الیسع بلکه وصی الیسع است و به نبوت بر کنعانیان فائز گردید و امروز ذوالکفل نام محلی است میان حلة و بغداد نزدیک برص و بدانجا قبه ای که گویند قبر ذوالکفل است و مزار است.

طبری، محل درگذشت او را شام ذکر کرده است. ظاهرا مقبره ای در مغارک یا به تعبیری دامون، مکانی درمسیر شهر عکا به رمله، به عنوان مقبره او شهرت داشته که ناصرخسرو آن را زیارت کرده است.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

مفهوم «عید» در قرآن و اسلام
بحران ارزی 1403 و چشم‌انداز سال 1404
شأن نزول آیه هشتم و نهم سوره انسان و عترت رسول خدا
اقتصادنگار | چرا متقاضیان ثبت نام خودرو در حال کاهش است؟
زنگ خطر جمعیتی؛ چرا برخی استان‌ها جوان‌تر و برخی پیرتر شده‌اند+ جدول
چشم‌انداز بازار خودرو در 1404؛ امید به تغییر یا تکرار بحران؟
راهکارهای مقابله با هک حساب در شبکه‌‌های اجتماعی‌
حضرت ذوالکفل؛ که گروهی از انبیاء بنی اسرائیل را کفالت کرد
امید به تحرک و میدان‌داری جریان دانشجویی
هارون برادر و جانشین موسی که سخن‌ور بود
از مرگ تلخ 52 معدنچی طبس تا قتل دانشجوی نخبه در نزدیکی خوابگاه
آموزش و پرورش در حسرت جهش
داستان اصحاب سَبت
هشدار پزشکان؛ بوتاکس فک و گونه نکنید
از موشک بالستیک «جهاد» تا ماهواره «نور 3»
هابیل و قابیل؛ که در قرآن با بنَی آدم یاده شده است
زوال عقل با کمبود ویتامین ب12
سال 1403؛ سال افزایش درگیری‌های مستقیم ایران با رژیم صهیونیستی
حضرت ابراهیم؛ بنده‌ای که هرگز شرک نورزید
عمر طولانی با مصرف روغن‌های گیاهی
دوفوریتی | نسخه گرانی دارو را چه کسی نوشت؟
سخت‌ترین سال برای یک دولت نوپا
حضرت آدم(ع)؛ نخستین پیامبر الهى و پدر بشر
وجود خطا در دستگاه‌های پایش دائمی قند خون
روشنایی‌های یک تراژدی
دعا در قرآن
چگونه ابروها را پرپشت کنیم؟
فاصله‌ای که طبیعت را نجات می‌دهد
شب قدر؛ شبی برتر از هزار ماه
امام علی(ع) در قرآن
مدار دیپلماسی | سنگ پراکنی ترکیه چرا فیدان ایران رو متهم می کنه؟
لقمان حکیم؛ عبد صالح خدا
آداب چهارشنبه‌سوری در شب‌های روشن رمضانی
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-17
آرژانتین بدون مسی به مصاف برزیل می‌رود
نوروز؛ بزرگترین پرونده میراث ناملموس دنیا
کاخ سفید مواضع خصمانه ترامپ علیه ایران و انصارالله یمن را تکرار کرد
پایان بررسی لایحه بودجه 1404 در مجمع تشخیص مصلحت
دعوت 41 بازیکن به اردوی تیم ملی والیبال
پادکست | داستان داوود:پیامبر زبور و تسبیح طبیعت
صدور حکم اعدام برای عامل قتل نیان دختر 7 ساله بوکانی
نورنما | 1403 آنچه گذشت
حمله آمریکا به منطقه‌ای در الحدیده
گزافه گویی وزیر خارجه انگلیس پس از ادعاهای ضدایرانی ترامپ
مصرف بنزین به بیش از 132 میلیون لیتر رسید
پزشکیان: اگر اداره امور مملکت به دانشگاهیان سپرده شود، همه مشکلات را حل خواهند کرد
آخرین یارانه 1403 واریز شد
هشدار پادشاه اردن نسبت به تشدید تنش در کرانه باختری
قوانین اتحادیه اروپا طراحی آیفون 17 ایر را متوقف کرد
ترافیک پرحجم و روان در محورهای کندوان و هراز