×
اقتصادی
شناسه خبر : 215979
تاریخ انتشار :

نورنیوز اثرات واردات خودرو بر بازار را بررسی می کند؛

چرا خودروهای وارداتی به معیار گرانی در بازار تبدیل شدند؟

در حالی که کشور با چالش‌های جدی ارزی مواجه است، میلیاردها یورو صرف واردات خودرو شده، اما نه قیمت‌ها کاهش یافته و نه بازار متعادل شده است. با سقف ارزی دو میلیارد یورویی، افزایش تعرفه‌ها و واردات محدود، این سیاست بیش از آنکه به نفع مصرف‌کننده باشد، به عاملی برای افزایش قیمت‌ها و سودآوری واسطه‌ها تبدیل شده است.

نورنیوز-گروه‌اقتصادی-قرار بود واردات خودرو بازار را تنظیم کند، قیمت‌ها را کاهش دهد و رقابت را به صنعت خودرو بیاورد. اما حالا، با گذشت دو سال از اجرای این سیاست، نه‌تنها قیمت‌ها پایین نیامده، بلکه در بسیاری از موارد، خودروهای وارداتی به عاملی برای افزایش قیمت سایر مدل‌ها تبدیل شده‌اند. با سقف دو میلیارد یورویی واردات در سال ۱۴۰۴، افزایش تعرفه‌ها و محدودیت‌های ارزی، آیا می‌توان امیدی به اصلاح این روند داشت؟

سرنوشت سقف واردات؛ بازی با اعداد

ابتدا قرار بود ۳.۳ میلیارد یورو صرف واردات خودرو شود، اما در نهایت این رقم به دو میلیارد یورو کاهش یافت. با این میزان ارز، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد؛ البته به شرطی که همگی مدل‌هایی با قیمت ۲۰ هزار یورو باشند. اما اگر خودروهای گران‌تری وارد شوند، تعداد کمتری به دست مشتریان خواهد رسید. این در حالی است که در هر مرحله از ثبت‌نام در سامانه یکپارچه، بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی صف می‌کشند. آمارهای گمرک هم نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تنها ۵۰ هزار دستگاه وارد کشور شده است. با این شرایط، نمی‌توان انتظار داشت که واردات خودرو تأثیری بر عرضه و تقاضای بازار داشته باشد.

افزایش تعرفه‌ها؛ ضربه‌ای دیگر به واردات

در سال ۱۴۰۳، تعرفه واردات خودرو ۶۰ درصد بود، اما در سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. هنوز تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی مشخص نشده، اما به نظر می‌رسد سیاست کلی، افزایش هزینه ورود خودروهای خارجی باشد. این افزایش تعرفه، اختلاف قیمت خودروهای وارداتی با بازارهای جهانی و کشورهای همسایه را بیشتر خواهد کرد. در حال حاضر، بسیاری از مدل‌های وارداتی در ایران با قیمتی دو تا سه برابر گران‌تر از بازار امارات و ترکیه به فروش می‌رسند. حالا با تعرفه‌های جدید، این اختلاف بیشتر هم خواهد شد و عملاً واردات خودرو برای مصرف‌کننده داخلی به گزینه‌ای گران و غیرمنطقی تبدیل می‌شود.

واردات خودرو و سراب کنترل قیمت‌ها

یکی از توجیهات اصلی واردات خودرو، کاهش قیمت‌ها و متعادل‌سازی بازار بود، اما آمارها خلاف این را نشان می‌دهند. چانگان CS۳۵ پلاس نمونه خوبی است؛ خودرویی که در ابتدا با قیمت ۸۵۰ تا ۹۴۵ میلیون تومان عرضه شد، اما در بازار آزاد به یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. حالا بعد از دو سال، این مدل در جمع خودروهای دو میلیاردی قرار گرفته است. در واقع، نه‌تنها واردات باعث کاهش قیمت نشد، بلکه به مبنای جدیدی برای افزایش قیمت سایر خودروها، حتی مدل‌های داخلی تبدیل شد. فروشندگان خودروهای داخلی حالا به گرانی خودروهای وارداتی استناد می‌کنند تا نرخ‌های پیشنهادی‌شان را بالا ببرند.

اختصاص ۲ میلیارد یورو به واردات خودرو؛ آیا منابع ارزی هدر می‌رود؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه بوده است. دولت در شرایطی که صنایع و تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه با مشکل ارزی مواجه هستند، حدود ۲ میلیارد یورو را به واردات خودرو اختصاص داده است. اما این هزینه‌کرد نه‌تنها گره‌ای از مشکلات صنعت خودرو باز نکرده، بلکه به افزایش قیمت‌ها در بازار نیز دامن زده است. در واقع، منابع ارزی کشور صرف واردات خودروهایی شده که تأثیری در بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی، کاهش هزینه‌های خانوار یا توسعه صنعت خودرو نداشته‌اند.

انتقادها به واردات؛ از مدل‌های خاص تا مونتاژ چینی

واردات خودروهای لوآپشن یکی از مهم‌ترین انتقادهایی است که به سیاست‌های فعلی واردات خودرو وارد شده است. سقف قیمتی ۲۰ هزار یورویی باعث شده تا واردکنندگان سراغ مدل‌های لوآپشن بروند و خودروهایی با امکانات اضافی و قیمت بالاتر وارد کنند. این اتفاق در مورد برندهایی مثل تویوتا، هوندا و حتی بی‌ام‌و رخ داده است. از سوی دیگر، محل مونتاژ خودروهای وارداتی هم محل بحث است. بسیاری از خودروهای وارد شده به ایران، نه از خط تولید اصلی، بلکه از مونتاژکاران چینی به کشور آمده‌اند. این مسئله باعث شده که کیفیت برخی از مدل‌ها زیر سؤال برود و نگرانی‌هایی درباره دوام و خدمات پس از فروش آن‌ها ایجاد شود.

پایان بازی یا آغاز چالشی جدید؟

با افزایش تعرفه‌ها، کاهش سقف ارزی و مشکلات اقتصادی کشور، به نظر می‌رسد که واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ هم سرنوشتی مشابه سال‌های گذشته داشته باشد. نه تعداد خودروهای وارداتی پاسخگوی تقاضای بازار خواهد بود، نه قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در این شرایط، منابع ارزی کشور صرف وارداتی شده که بیشتر به نفع دلالان و واسطه‌ها تمام شده تا مصرف‌کننده واقعی. آیا وقت آن نرسیده که سیاست‌های واردات خودرو مورد بازنگری جدی قرار گیرد؟


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

پزشکیان: چرا تهمت می‌زنیم تا طرف مقابل را از میدان حذف کنیم و بمانیم
حماس: قطع آب و برق غزه و منع ورود کمک‌ها نقض جدی آتش‌بس است
ائتلاف شرقی در برابر یکجانبه‌گرایی ترامپ
پیام‌های راهبردی نشست سه جانبه پکن
روبیو: در موضوع آتش‌بس اوکراین توپ در زمین روسیه است
زمان واریز حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی اعلام شد
عراقچی: نباید به وضع موجود راضی باشیم
آغاز دیدار رمضانی دانشجویان کشور با مقام معظم رهبری
تقدیر از پاسخ پزشکیان به تهدید رئیس جمهور آمریکا
وزیر کشور: مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی از مولفه‌های قدرت ایران است
مشاور و دستیار رهبری با خانواده شهیدان عبداللهی دیدار کرد
وزیر دفاع: امضای سند همکاری بین ایران و بلاروس تعاملات دفاعی و امنیتی را تقویت می‌کند
میانجی‌ها بین ایران و آمریکا
چرا تندروها پزشکیان و ظریف را دوست ندارند
شخصیت رئیسی نشانه است!
تامین 20 میلیارد دلار ارز برای خودرو و صنایع
نرخ دیه سال 1404 اعلام شد
ائتلاف شرقی در برابر یکجانبه‌گرایی ترامپ
دیدار مشاور و دستیار رهبری با خانواده شهیدان عبداللهی
سکه در کانال 78 میلیون تومان
از برخورد با تجمعات غیرقانونی تا افزایش حقوق 30 درصدی حقوق کارگران
بازی دوگانه الجولانی؛ همگرایی داخلی یا تصفیه‌حساب‌های فرقه‌ای؟
4 در بهشت زهرا از امشب باز است
قضاوت داوران ایرانی در مسابقات مقدماتی جام ملت های ملت های 2027 آسیا
کاهش سهمیه باشگاهی فوتبال ایران در آسیا
قیمت میوه شب عید اعلام شد
آخرین جزییات گروگانگیری در قطار مسافربری پاکستان +تعداد گروگانها
ایران حریفانش را در لیگ قهرمانان والیبال آسیا شناخت
حسین خبیری مدیرعامل باشگاه فولاد شد
نگرانی لاوروف از شروط دولت ترامپ برای توافق هسته ای با ایران
تاکسیرانان پیشرو در برقی‌سازی وام کم بهره می گیرند+جزییات
عراقچی: یک کشور عربی نامه ترامپ را در تهران به ما تحویل می‌دهد
ارسال پرونده ساداتی نژاد و فاطمی امین به اجرای احکام
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس: افزایش دستمزد کارگران به اندازه تورم شدنی نیست
پکن: با روسیه و ایران در مورد مساله هسته‌ای مذاکره می‌کنیم
نورنما | استقرار بیش از 750 هزار ربات در انبارهای آمازون
ترور یک دیپلمات‌ در شمال درعا/هشدار یک قبیله به «الجولانی/الجولانی زیر نظر رژیم صهیونیستی
قالیباف: مکاتبات با هیئت نظارت تنها از طریق شورای نگهبان انجام می‌شود
امروز دانشجویان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
سقف صدور کارت هدیه 50 میلیون ریال شد
جنگ تعرفه ای ترامپ؛ تعرفه کمیسوین اروپا بر 26 میلیارد یورو کالای آمریکا
سناریوی جدید علیه ایران
مصرف زیاد «مُسکن‌ها»؛ کلیه‌ها را نابود می‌کند
بغداد: معافیت تحریمی گاز از ایران برقرار است
اقتصادنگار | بحران در بازار سرمایه ایران
دستگیری متجاوز بعد از 39 سال/ آزار شیطانی دختر 18 ساله قبل از جنایت
نرخ کرایه تاکسی چند؟
مطبوعات چی | مروری بر مطبوعات کشور چهارشنبه 22 اسفند
راز سرقت‌های زنجیره‌ای از پیرزنان مشهد/ دزد خود را خیر معرفی می کرد+ عکس متهم
مذاکرات یا مقاومت؟ آینده درگیری‌ها در منطقه