×
فرهنگی
شناسه خبر : 214774
تاریخ انتشار :

نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-۶

حضرت شعیب و اصحاب مدین؛ قومی که گرفتار عذاب الهی شد

«اصحاب مَدْیَن»، تعبیری قرآنی، ناظر به قوم حضرت شعیب (ع) است که در منطقه شام سکونت داشتند، و به سبب تکذیب پیامبرشان و سایر انحرافات اجتماعی مانند فساد و کم‌فروشى، گرفتار عذاب الهی شدند.

نورنیوز-گروه فرهنگی: نام کنونى مدین را معان و موقعیت جغرافیایى آن را میان مدینه و شام، مقابل سرزمین تبوک در ساحل دریاى سرخ (قُلْزُم) گفته‌اند. برخى امتداد آن را از شرق خلیج عقبه تا جنوب شرقى سینا دانسته‌اند. 

بعضى آیات نشان مى‌دهد که قوم حضرت شعیب (ع) در دوره تاریخى پس از قوم لوط و معاصر حضرت موسى (ع) و بنى‌اسرائیل، پیش از ترک مصر مى‌زیسته‌اند. 
از گزارش‌هاى مربوط به کم‌فروشى و بکارگیرى پیمانه و ترازو، سیراب کردن گوسفندان و قرارداد کارى حضرت موسى و حضرت شعیب (ع) که بنابر ظاهر برخى آیات، براى چوپانى گوسفندان شعیب (ع) بوده است، برمى‌آید که قوم شعیب مردمى تجارت پیشه، کشاورز و دامدار بوده‌اند؛ همچنین مى‌توان نتیجه گرفت که آنان داراى منطقه‌اى حاصلخیز، سرسبز و پرآب و علف و برخوردار از فرآورده‌هاى فراوان کشاورزى و نیز تجارت پررونقى بوده‌اند، چنان که برخى آیات از قدرت، ثروت و جمعیت فراوان آنان حکایت مى‌کند. 
از ظاهر آیات و مجموع گزارش‌هاى عهد عتیق و برخى منابع تاریخى برمى‌آید که قوم مدین یکى از قبایل بزرگ عرب در شام با پیشینه دیرین تاریخى بوده است.
زیستن این قوم در دوره تاریخى پس از حضرت ابراهیم(ع)و پیش از بعثت حضرت موسى(ع) نشان مى‌دهد که مردمان مدین در آغاز بر آیین ابراهیم (ع) بوده و در گذر ایام به کفر و شرک گراییده‌اند. آیه ۸۵ سوره اعراف مى‌تواند مؤیدى بر این ادعا باشد. 
بنابراین، مى‌توان گفت: شعیب(ع) که شریعت مستقلى نداشته، قوم خود را به آیین ابراهیم(ع) مى‌خوانده است.
تاریخ مدین و ساکنان آن را در دوران حیات شعیب (ع) مى‌توان به دو دوره تقسیم کرد:

* *دوره پیش از عذاب که مردم پس از دعوت شعیب(ع) به دو گروه اقلیت مؤمنان و اکثریت کافران تقسیم شدند. از این که قرآن در این دوره از مخالفان شعیب(ع) با عنوان ملأ مستکبر یاد کرده است، مى‌توان به وجود طبقه اشراف و ثروتمند و در نتیجه وجود فاصله طبقاتى در مدینِ آن زمان پى برد. از کافرانى که در این دوره زمانى با عذاب ‌الهى نابود شدند، با «*اصحاب مدین*» یاد مى‌شود.

* *دوره پس از عذاب و نابودى کافران که همراه با شرایط اجتماعى ـ سیاسى و دینى مساعدى بوده است. از ساکنان مدین در این برهه با عنوان «*اهل مدین*» یاد شده و ظاهر آیات نشان مى‌دهد که پناه بردن موسى(ع) به مدین و سکونت چندین ‌ساله وى در آنجا به هنگام پیرى و از کارافتادگى شعیب(ع) در همین دوره بوده است. 

برخلاف دوره نخست که شعیب(ع) و پیروانش با انواع فشارهاى اجتماعى رو‌برو بوده و به اخراج از خانه و کاشانه خویش تهدید مى‌شده‌اند، در این دوره آن حضرت با برخوردارى از جایگاه اجتماعى مطلوب، ضمن پناه ‌دادن به موسى(ع)  وى را اجیر مى‌کند.

اصحاب مدین در قرآن

واژه مَدْین ۱۰ بار در قرآن آمده است؛ اما هیچیک از آیات به امورى چون چگونگى پیدایش، موقعیت تاریخى و جغرافیایى و نیز تاریخ و هویت قومى و نژادى ساکنان آن در دوره‌هاى مختلف تاریخى نپرداخته است. 

حضرت شعیب و اصحاب مدین

الف. برخورد حضرت شعیب با اصحاب مدین

در مجموع مى‌توان تبلیغ و دعوت شعیب را بر اساس راهبرد فرهنگى و تبلیغى امر به معروف و نهى از منکر (دعوت به باورها و ارزش‌هاى توحیدى و نهى از باورها و ارزش‌هاى کفرآلود و شرک‌آمیز) مبتنى دانست. حضرت شعیب(ع) براى عملیاتى کردن راهبرد یاد شده از راهکارهاى گوناگونى استفاده مى‌کرد، از جمله:

۱. ‌نشان دادن معجزه:

قرآن همانند بسیارى دیگر از انبیا نامى از معجزه برای شعیب نبی نبرده است؛ اما چنان که مفسران نیز گفته‌اند، «بینه» در آیه «قَدْ جَاءتْکم بَینَةٌ مِّن رَّبِّکمْ» (اعراف/۷، ۸۵؛ هود/۱۱، ۸۸) اشاره به معجزه آن حضرت دارد که وى به عنوان گواه صدق رسالت خویش و در همان آغاز دعوت بر آن تأکید مى‌ورزید.

۲. روشنگرى:

حضرت شعیب(ع) پس از امر به معروف و نهى از منکر، رعایت آن را از سوى مردم به خیر و صلاح خود آنان مى‌دانست، از جمله به دنبال فراخوان قوم خویش به پرستش الله، رعایت اندازه در پیمانه و ترازو، پرهیز از هر گونه کم فروشى و فسادانگیزى را خیر و صلاح آنان مى‌خواند: «ذَلِکمْ خَیرٌ لَّکمْ إِن کنتُم مُّؤْمِنِینَ». (اعراف/۸۵) زیرا هنگامى که کم فروشى، فریبکارى و غشّ در معامله گسترش یافته و امنیت عمومى جامعه در حوزه‌هاى مختلف از بین برود، زیان آن متوجه همه افراد حتى خودِ کم‌فروشان، فریبکاران و مختل‌کنندگان امنیت اجتماعى نیز مى‌شود.

همچنین، سود عادلانه و مشروع را بهتر و نیکوتر از ثروت حاصل از کم‌فروشى مى‌خواند.(اعراف/۸۵‌).

۳. تذکر به نعمتها:

نعمت دادن با تأثیر عاطفى که در پى دارد، دل انسان را به فرد نیکوکار و مُنعم نرم و مهربان کرده و حس سپاسگزارى در برابر او را که ریشه در سرشت آدمیان دارد، برمى‌انگیزد. از این ‌رو شعیب(ع) در دعوت قوم خود به سوى توحید، نعمت‌هاى الهى ارزانى شده بر آنان را یادآورى مى‌کرد.(اعراف/۸۶)

۴. انذار و تبشیر:

بیم و امید یا بکارگیرى دو راهکار اساسى و دیرین انذار و تبشیر از سوى همه انبیا در دعوت به توحید وجود داشته است. شعیب(ع) گاهى قوم خود را از عذاب فراگیر روز قیامت به عنوان پیامد بت‌پرستى و کم‌فروشى آنان در آخرت مى ترساند (هود/۸۴)؛ و گاه فرجام شوم فاسدان در اقوام پیشین را به آنان گوشزد می کرد(اعراف/۸۶ و نیز هود/۸۹) و سرانجام هنگامى که با اصرار کافران بر بت‌پرستى، کم‌فروشى و تکذیب خود رو‌برو شد و از ایمان ‌آوردن آنان ناامید شد، آن‌ها را به عذاب الهى تهدید کرد.(هود/۹۳؛ اعراف/۸۷)
همچنین شعیب(ع) در ترغیب قوم به پرهیز از بت‌پرستى، کم‌فروشى و فسادانگیزى، از پیامدهاى نیک آن به شرط مؤمن بودن آنان خبر ‌مى‌داد.(اعراف/۸۵) از این که خیر بودن امور یاد شده در ‌گرو ایمان آن‌ها خوانده شده و همچنین از تعبیر «بَقِیةُ اللّهِ خَیرٌ لَّکمْ إِن کنتُم مُّؤْمِنِینَ» (هود/۸۶)، مى‌توان بدست آورد که بیش از هر چیز، مراد، پاداش آخرتى موارد یاد شده است چنان که آن حضرت در پى مخالفت از سوى قوم خود(هود/۸۹)ضمن فراخواندن آن‌ها به طلب آمرزش گناهان و بازگشت به سوى خدا و با هدف ایجاد امید به پذیرش توبه از رحمت و مهربانى خداوند به بندگانش خبر مى‌داد.( هود/۹۰)

ب. برخورد اصحاب مدین با حضرت شعیب

با آغاز و استمرار دعوت حضرت شعیب(ع) گروهى از مردم به وى گرویده و جامعه مدین به دو ‌دسته تقسیم شد: اعراف/۸۷؛ هود/۹۴). کافران با اتخاذ راهبرد تکذیب، (عنکبوت/۳۷) اغلب از شیوه‌ها و راهکارهاى روانى براى عملیاتى کردن آن در برخورد با شعیب(ع) و مؤمنان بهره مى‌گرفتند. 
راهکارهاى یاد شده که از آن‌ها مى‌توان بدست آورد که کافران در اکثریت و مؤمنان در اقلیت بوده‌اند، عبارت است از:

۱. استهزا و تمسخر:

 آیه ۸۷ سوره هود را بیان کننده استهزاى شعیب(ع)  دانسته‌اند: 
«آیا نمازت به تو فرمان مى‌دهد که ما خداى نیاکان خویش را وانهاده، از تصرف دلخواه در اموالمان خوددارى کنیم؟! چنین سخن سفیهانه از انسان حلیم و رشیدى چون تو دور است.»

۲. نامفهوم خواندن آموزه‌هاى وحى:

کافران گفته‌هاى وى را نامفهوم خواندند و وى را فاقد قدرت و موقعیت برترى مى‌دانستند که به سبب آن به سخنان وى بها داده و براى درک آن تلاش کنند(هود/۹۱) نامفهوم خواندن سخنان وى کنایه از بى‌فایده و بیهوده بودن آن است.

۳. تهدید و تحقیر:

 کافران همچنین وى را به سنگسار شدن که از بدترین و فجیع‌ترین انواع مجازات است تهدید کردند.(هود/۹۱)

فرجام اصحاب مدین

هنگامى که حضرت شعیب(ع) با اصرار کافران بر باورها و ارزش‌هاى شرک‌آلود و کفرآمیز و همچنین تکذیب و تهدید به اخراج از شهر رو‌برو شد و از ایمان آوردن آن‌ها ناامید گردید، آنان را نفرین کرد.(اعراف/۸۹ و نیز اعراف/۸۷) و چون از سوى کافران به سنگسارشدن تهدید شد به آن‌ها وعده عذاب داد.(هود/۹۳)

سرانجام عذاب الهى فرا رسید و شعیب(ع) و مؤمنان نجات یافتند و کافران نابود شدند.(هود/۹۴).
در آیات ۹۱ سوره اعراف و ۳۷ سوره عنکبوت گفته شده که نابودى اصحاب مدین به وسیله عذاب زلزله بود که آنان را در خانه‌هایشان به ‌صورت اجساد بى‌جانى که به رو بر زمین افتاده بودند، درآورد.
 ولى در آیه ۹۴ سوره هود از نابودى آنان بر اثر صیحه آسمانى یاد شده است. بنابراین مى‌توان گفت که آنان به وسیله هر دو از بین رفته‌اند.
کافران افزون بر نابودى به وسیله عذاب الهى، به پیامدهاى بدِ دیگرِ تکذیب نیز دچار شدند. در آیه ۹۲ سوره اعراف از خسران و زیانکار شدن آنان ‌خبر مى‌ دهد.
آنان که پیروى از شعیب(ع) را زمینه خسران مؤمنان مى‌خواندند، خود با نابودى و از دست دادن همه سرمایه‌هاى مادى و معنوى، مصداق «خَسِرَ الدُّنْیا وَالْآخِرَةَ» (سوره حج/۱۱) شدند.حبط و نابودى اعمال در دنیا و آخرت.

 


نورنیوز
اخبار مرتبط
ادریس؛ پیامبری که لقب ابوالحکما گرفت
دوشنبه 1403/12/20 ساعت 08:30
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-9
ادریس؛ پیامبری که لقب ابوالحکما گرفت
حضرت ادریس(ع) نخستین کسى بوده که با قلم نوشت و نیز خیاطی کرد و چون کتاب‌ها را بسیار درس می‌داد او را ادریس نامیدند. حضرت ادریس را ابوالحکما نامیده‌اند و مبادی و اصول اولیه بسیاری از علوم را به او نسبت می‌دهند.
ماجرای اسرارآمیز حضرت موسی با خضر
پنج‌شنبه 1403/12/16 ساعت 08:00
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-5
ماجرای اسرارآمیز حضرت موسی با خضر
نام حضرت خضر در قرآن کریم نیامده است و این نامی است که روایات به کار برده اند، برای بنده صالحی که در آیات 60 تا 82 سوره کهف ماجرایى اسرارآمیز درباره دیدار حضرت موسى (ع) با او حکایت شده است.
ذوالقرنین کیست؟
سه‌شنبه 1403/12/14 ساعت 08:00
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-3
ذوالقرنین کیست؟
«ذوالقرنین» شخصیتی است که قرآن کریم در آیات 83 تا 97 سوره کهف به او پرداخته است. داستان ذوالقرنین -آنچنانکه از این آیات برمی‌آید- این است که او پادشاهی جهانگشا، قوی، صالح و شجاع بوده است، و با دو لشکرکشی که به شرق و غرب عالم داشته، مناطق وسیعی را به تصرف خویش در آورده و به عدالت بر آن حکمرانی می کرده است.
پیام داستان اصحاب اخدود در قرآن
دوشنبه 1403/12/13 ساعت 08:00
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-2
پیام داستان اصحاب اخدود در قرآن
«اصحاب اُخدود» تعبیری قرآنی برگرفته از آیه 4 سوره بروج تا آیه 8 است، و اشاره به کافرانى است که گروهى از مؤمنان را به جرم یکتاپرستى در گودالى از آتش سوزاندند.
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

پزشکیان: چرا تهمت می‌زنیم تا طرف مقابل را از میدان حذف کنیم و بمانیم
حماس: قطع آب و برق غزه و منع ورود کمک‌ها نقض جدی آتش‌بس است
ائتلاف شرقی در برابر یکجانبه‌گرایی ترامپ
پیام‌های راهبردی نشست سه جانبه پکن
روبیو: در موضوع آتش‌بس اوکراین توپ در زمین روسیه است
زمان واریز حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی اعلام شد
عراقچی: نباید به وضع موجود راضی باشیم
آغاز دیدار رمضانی دانشجویان کشور با مقام معظم رهبری
تقدیر از پاسخ پزشکیان به تهدید رئیس جمهور آمریکا
وزیر کشور: مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی از مولفه‌های قدرت ایران است
مشاور و دستیار رهبری با خانواده شهیدان عبداللهی دیدار کرد
وزیر دفاع: امضای سند همکاری بین ایران و بلاروس تعاملات دفاعی و امنیتی را تقویت می‌کند
میانجی‌ها بین ایران و آمریکا
چرا تندروها پزشکیان و ظریف را دوست ندارند
شخصیت رئیسی نشانه است!
تامین 20 میلیارد دلار ارز برای خودرو و صنایع
نرخ دیه سال 1404 اعلام شد
ائتلاف شرقی در برابر یکجانبه‌گرایی ترامپ
دیدار مشاور و دستیار رهبری با خانواده شهیدان عبداللهی
سکه در کانال 78 میلیون تومان
از برخورد با تجمعات غیرقانونی تا افزایش حقوق 30 درصدی حقوق کارگران
بازی دوگانه الجولانی؛ همگرایی داخلی یا تصفیه‌حساب‌های فرقه‌ای؟
4 در بهشت زهرا از امشب باز است
قضاوت داوران ایرانی در مسابقات مقدماتی جام ملت های ملت های 2027 آسیا
کاهش سهمیه باشگاهی فوتبال ایران در آسیا
قیمت میوه شب عید اعلام شد
آخرین جزییات گروگانگیری در قطار مسافربری پاکستان +تعداد گروگانها
ایران حریفانش را در لیگ قهرمانان والیبال آسیا شناخت
حسین خبیری مدیرعامل باشگاه فولاد شد
نگرانی لاوروف از شروط دولت ترامپ برای توافق هسته ای با ایران
تاکسیرانان پیشرو در برقی‌سازی وام کم بهره می گیرند+جزییات
عراقچی: یک کشور عربی نامه ترامپ را در تهران به ما تحویل می‌دهد
ارسال پرونده ساداتی نژاد و فاطمی امین به اجرای احکام
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس: افزایش دستمزد کارگران به اندازه تورم شدنی نیست
پکن: با روسیه و ایران در مورد مساله هسته‌ای مذاکره می‌کنیم
نورنما | استقرار بیش از 750 هزار ربات در انبارهای آمازون
ترور یک دیپلمات‌ در شمال درعا/هشدار یک قبیله به «الجولانی/الجولانی زیر نظر رژیم صهیونیستی
قالیباف: مکاتبات با هیئت نظارت تنها از طریق شورای نگهبان انجام می‌شود
امروز دانشجویان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
سقف صدور کارت هدیه 50 میلیون ریال شد
جنگ تعرفه ای ترامپ؛ تعرفه کمیسوین اروپا بر 26 میلیارد یورو کالای آمریکا
سناریوی جدید علیه ایران
مصرف زیاد «مُسکن‌ها»؛ کلیه‌ها را نابود می‌کند
بغداد: معافیت تحریمی گاز از ایران برقرار است
اقتصادنگار | بحران در بازار سرمایه ایران
دستگیری متجاوز بعد از 39 سال/ آزار شیطانی دختر 18 ساله قبل از جنایت
نرخ کرایه تاکسی چند؟
مطبوعات چی | مروری بر مطبوعات کشور چهارشنبه 22 اسفند
راز سرقت‌های زنجیره‌ای از پیرزنان مشهد/ دزد خود را خیر معرفی می کرد+ عکس متهم
مذاکرات یا مقاومت؟ آینده درگیری‌ها در منطقه