×
فرهنگی
شناسه خبر : 214362
تاریخ انتشار :

نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-۲

پیام داستان اصحاب اخدود در قرآن

«اصحاب اُخدود» تعبیری قرآنی برگرفته از آیه 4 سوره بروج تا آیه 8 است، و اشاره به کافرانى است که گروهى از مؤمنان را به جرم یکتاپرستى در گودالى از آتش سوزاندند.

نورنیوز-گروه فرهنگی: «اصحاب اُخدود» تعبیری قرآنی برگرفته از آیه ۴ سوره بروج تا آیه ۸ است، و اشاره به کافرانى است که گروهى از مؤمنان را به جرم یکتاپرستى در گودالى از آتش سوزاندند.

 در این آیات آمده است: «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ * النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ * إِذْ هُمْ عَلَیها قُعُودٌ * وَ هُمْ عَلى‌ ما یفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنینَ شُهُودٌ * وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاَّ أَنْ یؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزیزِ الْحَمید»؛ مرده باد صاحبان آن خندق [که مؤمنان را در آن سوزاندند] آن آتشى که آتش گیرانه‌اش فراوان و بسیار بود، هنگامى که آنان پیرامونش [به تماشا] نشسته بودند و آنچه را از شکنجه و آسیب درباره مؤمنان انجام مى‌دادند تماشاگر و ناظر بودند. و از مؤمنان چیزى را ناپسند نمى‌داشتند مگر ایمانشان را به خداى تواناى شکست‌ناپذیر و ستوده.

 در این آیات ابتدا به لعن و طرد آن جنایتکاران پرداخته و سپس به توضیح کوتاه اما عمیق آن حادثه می پردازد. قرآن در مورد چگونگی آتش گودال می فرماید: «النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ».(بروج/۸۵، ۵) گودال، سراپا و یکپارچه آتش و شعله‌ور بوده است. از سوى دیگر قرآن با تصریح به «ذاتِ الوَقود» بودن آتش مذکور، فراوانى هیزم و انبوه بودن آتش را به تصویر مى‌کشد.

صحنه اصلى حادثه در دو آیه بعدى تصویر شده است: «إِذْ هُمْ عَلَیهَا قُعُودٌ * وَهُمْ عَلَى مَا یفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ».(بروج/۶‌ـ‌۷) از این دو آیه برمى‌آید که گروهى از کافران به‌ کارهایى چون برافروختن و شعله‌ور نگه‌داشتن آتش، آوردن مؤمنان به کنار گودال، واداشتن آنان به ارتداد و افکندن آنان در آتش پرداخته و گروهى دیگر از جمله سران آن‌ها، با نشستن پیرامون گودال، کار سوزاندن و چگونگى سوختن مؤمنان را نظاره کرده و فریادهاى جانسوز آنان را مى‌شنیده‌اند.

به نظر مى‌رسد در کنار سوزاندن و کشتن مؤمنان، نوعى سرگرمى و تشفى خاطر نیز مدنظر بوده است. همچنین از آیات ۶‌ـ‌۷ سوره بروج/ و نیز عدم گزارش از واکنش اجتماعى بازدارنده‌اى در برابر شکنجه و آزار مؤمنان، بدست مى‌آید که افزون بر اندک بودن گروه مؤمنان، حاکمیت سیاسى ـ اجتماعى و توده‌هاى مردم نیز در اختیار کافران بوده است.

بُعد دیگر حادثه که در گزارش قرآن برجسته شده، زمینه پیدایش آن است: «وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَن یؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ»(سوره بروج/۸۵، ۸). در این آیه ضمن نفى صریح هر گونه انگیزه و زمینه سیاسى، اقتصادى و قومى، منشأ نزاع دو گروه منحصراً تقابل کفر و ایمان معرفى مى‌شود و این که کافران فقط به سبب ایمان به خداى یگانه از مؤمنان انتقام گرفتند. همچنین از آیه ۸ بروج برمى‌آید که حادثه اخدود در زمان و جامعه‌اى رخ داده که اختناق و استبداد کامل بر آن حاکم بوده و کمترین آزادى براى عقاید توحیدى وجود نداشته است. باورها و ارزش‌هاى کفرآلود و شرک‌آمیز، فرهنگ حاکم بوده و چنان در ذهن مردم و تار پود جامعه رسوخ کرده بوده است که باورها و ارزش‌هاى توحیدى به شدت طرد و ناهنجار تلقى مى‌شده، به ‌گونه‌اى که مؤمنان را مستوجب شدیدترین شکنجه‌ها و فجیع‌ترین نوع مرگ دانسته، کمترین ترحمى به آنان روا ‌نمى‌داشتند.

پیام داستان اخدود

 - تعبیر «قُتل» نشان مى‌دهد که اقدام کافران از منظر خدا گناه بسیار بزرگ و زشتى است که چنین خشم خداوندِ حلیم را بر ضد آنان برانگیخته است.

- اعلام برائت و اظهار تنفّر از ستمگر لازم است. «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ»

-در نقل تاریخ،عبرت ها مهم است نه جزئیات.(از مکان اخدود،زمان حادثه، نام و تعداد ستمگران و تعداد شهدا و...سخنی به میان نیامده است،چون اثری در گرفتن عبرت ندارد.)

- تفکّر ظلم ستیزی و ظالم کوبی ارزش است،گرچه ظالم وجود نداشته باشد.

- سوزاندن، سخت ترین نوع عذاب است و در میان انواع کشتن ها، خداوند از در آتش انداختن مؤمنان نام برده است. «النّارِ ذاتِ الْوَقُودِ»

- ارتکاب گناه یک مسئله است،ولی سنگدلی و نظاره گری و رضایت بر آن، مسئله دیگر. «وَ هُمْ عَلی ما یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ»

- ستمگرانی که شاهد بر شکنجه مؤمنانند،بدانند که خدا شاهد بر آنان و کار آنهاست. «شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ - هُمْ عَلی ما یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ»

- استقامت بر ایمان،تاوان دارد. «وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاّ أَنْ یُؤْمِنُوا» (جمله «یُؤْمِنُوا» به جای«آمنوا»رمز آن است که کفّار از پایداری مؤمنان ناراحت بودند و اگر دست بر می داشتند شکنجه ای در کار نبود.)

- منطق کافر،تهدید و انتقام است. «وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ»


نورنیوز
اخبار مرتبط
حضرت یحیی؛ پیامبری که در کودکى به مقام نبوت رسید
چهارشنبه 1403/12/22 ساعت 08:30
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-11
حضرت یحیی؛ پیامبری که در کودکى به مقام نبوت رسید
حضرت یحیی (ع) فرزند حضرت زکریا(ع) و یکی از پیامبران بنی اسرائیل بود که در کودکى به مقام نبوت رسید. او به طور معجزه آسا براى پدر پیر و مادرش که نازا بود، متولد شد. حضرت یحیى معاصر حضرت عیسی(ع) و از مؤمنان به او و مروجان آیین او بود. نام حضرت یحیی پنج بار در قرآن کریم آمده است.
حضرت ایوب؛ پیامبری که با صبر از  امتحان خدا سربلند بیرون آمد
سه‌شنبه 1403/12/21 ساعت 08:30
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-10
حضرت ایوب؛ پیامبری که با صبر از امتحان خدا سربلند بیرون آمد
حضرت ایوب(ع) ، از پیامبران الهی و از نوادگان حضرت ابراهیم(ع) است. نام حضرت ایوب چهار بار در قرآن مجید آمده و بنده‌ای خوب و صابر معرفی شده است؛ از آن رو که خداوند او را به داغ فرزندان و ناراحتی‌های جسمانی مبتلا کرد‌ و او با پیشه کردن صبر از این امتحان سربلند بیرون آمد.
داستان حضرت یونس(ع)؛ پیامبری که خدا او را ستایش کرده
یکشنبه 1403/12/19 ساعت 08:30
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-8
داستان حضرت یونس(ع)؛ پیامبری که خدا او را ستایش کرده
نام یونس چهار مرتبه در قرآن کریم در آیات زیر آمده است: سوره نساء، آیه 163 • سوره انعام، آیه 86 • سوره یونس، آیه 98 • سوره صافات، آیه 139. آن حضرت یکبار در سوره انبیاء آیه 87 با وصف «ذوالنون» (صاحب ماهی یا همدم ماهی) آمده و یک بار هم به نام «صاحب الحوت»(صاحب ماهی) در سوره قلم آیه 48 نامبرده شده است.
قارون؛ مرد ثروتمند و ستمکاری که دچار عذاب الهی شد
شنبه 1403/12/18 ساعت 08:30
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-7
قارون؛ مرد ثروتمند و ستمکاری که دچار عذاب الهی شد
قارون بن یصهر از بنی اسرائیل و از نزدیکان حضرت موسی(ع) بوده است (پسرعمو یا پسرخاله او). چنین به نظر می‌رسد قارون در نزد فرعون مقام عالی داشت؛ به نقلی هامان، وزیر فرعون و قارون خزانه دار وی یا عامل و کارگزار فرعون بر بنی اسرائیل بوده است. نام قارون 4 بار در سه سوره از قرآن آمده است.
حضرت شعیب و اصحاب مدین؛ قومی که گرفتار عذاب الهی شد
جمعه 1403/12/17 ساعت 08:00
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-6
حضرت شعیب و اصحاب مدین؛ قومی که گرفتار عذاب الهی شد
«اصحاب مَدْیَن»، تعبیری قرآنی، ناظر به قوم حضرت شعیب (ع) است که در منطقه شام سکونت داشتند، و به سبب تکذیب پیامبرشان و سایر انحرافات اجتماعی مانند فساد و کم‌فروشى، گرفتار عذاب الهی شدند.
ماجرای اسرارآمیز حضرت موسی با خضر
پنج‌شنبه 1403/12/16 ساعت 08:00
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-5
ماجرای اسرارآمیز حضرت موسی با خضر
نام حضرت خضر در قرآن کریم نیامده است و این نامی است که روایات به کار برده اند، برای بنده صالحی که در آیات 60 تا 82 سوره کهف ماجرایى اسرارآمیز درباره دیدار حضرت موسى (ع) با او حکایت شده است.
ذوالقرنین کیست؟
سه‌شنبه 1403/12/14 ساعت 08:00
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-3
ذوالقرنین کیست؟
«ذوالقرنین» شخصیتی است که قرآن کریم در آیات 83 تا 97 سوره کهف به او پرداخته است. داستان ذوالقرنین -آنچنانکه از این آیات برمی‌آید- این است که او پادشاهی جهانگشا، قوی، صالح و شجاع بوده است، و با دو لشکرکشی که به شرق و غرب عالم داشته، مناطق وسیعی را به تصرف خویش در آورده و به عدالت بر آن حکمرانی می کرده است.
قصه‌های قرآنی منطبق با اصول نوین داستان‌نویسی
یکشنبه 1403/12/12 ساعت 08:00
نورنیوز در ماه مبارک رمضان آموزه‌های قرآنی را تبیین می‌کند-1
قصه‌های قرآنی منطبق با اصول نوین داستان‌نویسی
208 قطعه داستانی در قرآنی مجید آمده است که برخی ادامه برخی دیگر و بعضی هم کامل و مستقل هستند .
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

پزشکیان: چرا تهمت می‌زنیم تا طرف مقابل را از میدان حذف کنیم و بمانیم
حماس: قطع آب و برق غزه و منع ورود کمک‌ها نقض جدی آتش‌بس است
ائتلاف شرقی در برابر یکجانبه‌گرایی ترامپ
پیام‌های راهبردی نشست سه جانبه پکن
روبیو: در موضوع آتش‌بس اوکراین توپ در زمین روسیه است
زمان واریز حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی اعلام شد
عراقچی: نباید به وضع موجود راضی باشیم
آغاز دیدار رمضانی دانشجویان کشور با مقام معظم رهبری
تقدیر از پاسخ پزشکیان به تهدید رئیس جمهور آمریکا
وزیر کشور: مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی از مولفه‌های قدرت ایران است
مشاور و دستیار رهبری با خانواده شهیدان عبداللهی دیدار کرد
وزیر دفاع: امضای سند همکاری بین ایران و بلاروس تعاملات دفاعی و امنیتی را تقویت می‌کند
میانجی‌ها بین ایران و آمریکا
چرا تندروها پزشکیان و ظریف را دوست ندارند
شخصیت رئیسی نشانه است!
تامین 20 میلیارد دلار ارز برای خودرو و صنایع
نرخ دیه سال 1404 اعلام شد
ائتلاف شرقی در برابر یکجانبه‌گرایی ترامپ
دیدار مشاور و دستیار رهبری با خانواده شهیدان عبداللهی
سکه در کانال 78 میلیون تومان
از برخورد با تجمعات غیرقانونی تا افزایش حقوق 30 درصدی حقوق کارگران
بازی دوگانه الجولانی؛ همگرایی داخلی یا تصفیه‌حساب‌های فرقه‌ای؟
4 در بهشت زهرا از امشب باز است
قضاوت داوران ایرانی در مسابقات مقدماتی جام ملت های ملت های 2027 آسیا
کاهش سهمیه باشگاهی فوتبال ایران در آسیا
قیمت میوه شب عید اعلام شد
آخرین جزییات گروگانگیری در قطار مسافربری پاکستان +تعداد گروگانها
ایران حریفانش را در لیگ قهرمانان والیبال آسیا شناخت
حسین خبیری مدیرعامل باشگاه فولاد شد
نگرانی لاوروف از شروط دولت ترامپ برای توافق هسته ای با ایران
تاکسیرانان پیشرو در برقی‌سازی وام کم بهره می گیرند+جزییات
عراقچی: یک کشور عربی نامه ترامپ را در تهران به ما تحویل می‌دهد
ارسال پرونده ساداتی نژاد و فاطمی امین به اجرای احکام
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس: افزایش دستمزد کارگران به اندازه تورم شدنی نیست
پکن: با روسیه و ایران در مورد مساله هسته‌ای مذاکره می‌کنیم
نورنما | استقرار بیش از 750 هزار ربات در انبارهای آمازون
ترور یک دیپلمات‌ در شمال درعا/هشدار یک قبیله به «الجولانی/الجولانی زیر نظر رژیم صهیونیستی
قالیباف: مکاتبات با هیئت نظارت تنها از طریق شورای نگهبان انجام می‌شود
امروز دانشجویان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
سقف صدور کارت هدیه 50 میلیون ریال شد
جنگ تعرفه ای ترامپ؛ تعرفه کمیسوین اروپا بر 26 میلیارد یورو کالای آمریکا
سناریوی جدید علیه ایران
مصرف زیاد «مُسکن‌ها»؛ کلیه‌ها را نابود می‌کند
بغداد: معافیت تحریمی گاز از ایران برقرار است
اقتصادنگار | بحران در بازار سرمایه ایران
دستگیری متجاوز بعد از 39 سال/ آزار شیطانی دختر 18 ساله قبل از جنایت
نرخ کرایه تاکسی چند؟
مطبوعات چی | مروری بر مطبوعات کشور چهارشنبه 22 اسفند
راز سرقت‌های زنجیره‌ای از پیرزنان مشهد/ دزد خود را خیر معرفی می کرد+ عکس متهم
مذاکرات یا مقاومت؟ آینده درگیری‌ها در منطقه