×
فرهنگی
شناسه خبر : 211720
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

تاکسیدرمی؛ وقتی برادر ناتنی شاه، سوژه‌ یک کمدی هجوآمیز می‌شود!

آیا سینمای ایران آماده پذیرش کمدی‌های فانتزی با رگه‌های تاریخی است؟ «تاکسیدرمی» ساخته‌ی محمد پایدار، روایتی هجوآمیز از برادر ناتنی محمدرضا پهلوی و علاقه‌ی او به شکار را در دل تحولات انقلاب 57 روایت می‌کند. اما آیا این فیلم توانسته میان فرم، محتوا و لحن خود تعادل برقرار کند؟

نورنیوز-گروه فرهنگی: «تاکسیدرمی» نخستین ساخته‌ی محمد پایدار، یک کمدی فانتزی است که در دل تاریخ معاصر ایران سرک می‌کشد. فیلم، با محوریت شخصیت برادر ناتنی محمدرضا پهلوی، روایتی از شیفتگی‌اش به شکار و در عین حال، تزلزل موقعیت او در آستانه‌ی انقلاب ۵۷ ارائه می‌دهد. این درون‌مایه‌ی تاریخی، با فضایی هجوآمیز و سوررئال ترکیب شده و اثری خلق کرده که نه کاملاً سیاسی است و نه کاملاً کمدی؛ بلکه در مرزهای میان این دو سرگردان است. پایدار، که پیش از این در فیلم‌های کوتاهش نگاهی خلاقانه به روایت داشت، در «تاکسیدرمی» نیز رویکردی فرمی و محتوایی متفاوت را تجربه کرده است. اما آیا این جسارت فرمی، به انسجام روایی منجر شده یا فیلم در دام پراکندگی افتاده است؟

بازی‌ها و ترکیب ژانری

مجید صالحی و هادی کاظمی، دو بازیگری که بیشتر با نقش‌های کمدی شناخته می‌شوند، در این فیلم در قالب شخصیت‌هایی ظاهر شده‌اند که لایه‌هایی از طنز تلخ را با جدیت درآمیخته‌اند. حسن معجونی، که پیش‌تر در آثار تجربی‌تر حضور داشته، وزنه‌ی تعادل این ترکیب است و در کنار بیژن بنفشه‌خواه و فرزین محدث، گروه بازیگری متنوع و هماهنگی را شکل داده است. بااین‌حال، یکی از نقدهای وارده به فیلم، همین ترکیب ژانری است؛ فیلم گاه در مرز بین فانتزی و واقع‌گرایی در نوسان است و لحن آن، در برخی سکانس‌ها به شکل محسوسی تغییر می‌کند. این تغییرات لحن، در حالی که به جذابیت فیلم می‌افزاید، اما در برخی لحظات به ایجاد ناپیوستگی در روایت منجر شده است.

تصویر، زمان و فضا

از نظر بصری، «تاکسیدرمی» تلاش دارد فضای نوستالژیک و در عین حال، وهم‌آلودی را بازسازی کند. انتخاب لوکیشن‌های جنگلی، با نورپردازی خاص و طراحی صحنه‌ای که تاریخ را با تخیل درمی‌آمیزد، به خلق فضایی منحصر‌به‌فرد کمک کرده است. اما فیلم در روایت، درگیر پرگویی بصری و گاه، افراط در جزئیات نمادین می‌شود؛ گویی کارگردان بیش از حد به نشانه‌ها دل بسته و از ریتم‌پردازی غافل شده است. برخی نمادها، هرچند جذاب و تأمل‌برانگیز به نظر می‌رسند، اما در نهایت، به جای تقویت مضمون فیلم، موجب کند شدن روایت می‌شوند. درواقع، می‌توان گفت که فیلم در بخش‌های مختلف، میان تأکید بر زیبایی‌شناسی تصویری و پیشبرد داستان، دچار چالش شده است.  

باز خوانی تاریخ از زاویه‌ای غیرمعمول

«تاکسیدرمی» اثری است که نمی‌توان آن را صرفاً در دسته‌ی کمدی یا فانتزی طبقه‌بندی کرد. فیلم، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که با زبانی تمثیلی، تاریخ را از زاویه‌ای غیرمعمول بازخوانی می‌کند. بااین‌حال، گاه در تلاش برای تلفیق فرم و محتوا، در دام ناپایداری افتاده و نمی‌تواند به یک زبان سینمایی واحد برسد. فیلم از نظر محتوا، ایده‌ای جذاب دارد اما در اجرا، گاهی از ریتم می‌افتد. البته، نمی‌توان انکار کرد که این فیلم در کنار آثار جشنواره امسال، از جمله فیلم‌های متفاوت و شجاعانه محسوب می‌شود که استانداردهای سینمای جریان اصلی را به چالش می‌کشد. محمد پایدار، به عنوان یک فیلم‌ساز نوظهور، جسارت ورود به این مسیر را داشته، اما برای دستیابی به انسجام بیشتر، نیازمند پالایش روایی و تعادل در بیان سینمایی است. او اگر بتواند در فیلم‌های آینده، از این ناپایداری فاصله بگیرد، می‌تواند به یکی از فیلم‌سازان مؤثر در ژانرهای فانتزی و هجوآمیز تبدیل شود.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

تراکتور از صعود به نیمه‌نهایی بازماند؛ التعاون برنده جدال نفس‌گیر
خشم ناگهانی ترامپ و عقب‌نشینی سریع او از مجازات کانادا
هشدار بزرگ برای سهمیه فوتبال ایران؛ امشب تراکتور برای ایران می جنگد
تکذیب ادغام سویداء در ذیل مدیریت دمشق
هاآرتص: درصورت ازسرگیری جنگ، ارتش اسرائیل در خطر واقعی قرار می‌گیرد
صلیب سرخ: صدها هزار خانواده در غزه زیر خط فقر زندگی می‌کنند
گزارش تصویری| «هولی» جشن رنگ ها در هندوستان
رژیم صهیونیستی 5 اسیر لبنانی را تحویل داد
نورنما | شهرت به چه قیمتی!
مسکو: تمام افراد دخیل در حمله پهپادی گسترده در خاک روسیه مجازات می‌شوند
کاخ سفید: گفت‌و‌گو با مقامات اوکراین مثبت بود
کاخ سفید: ترامپ هنوز با نخست وزیر جدید کانادا صحبت نکرده است
منبع یمنی: منتظر صدور دستور برای حمله به اسرائیل هستیم
بهادری جهرمی: جای تحریف به همه توصیفات رهبری درباره شهید رئیسی استناد کنید
برگشت بخش دوم لایحه بودجه به مجلس به‌ دلیل برخی ابهامات و اشکالات
وزیر دفاع وارد بلاروس شد
جلسه تعیین دستمزد به یکشنبه هفته آینده موکول شد
همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت‌وگاز تفاهم‌نامه امضا کردند
پادکست | داستان های قرآنی
ریزش ناگهانی ساختمان در خیابان طالقانی / آواربرداری ادامه دارد +فیلم
فقط 7 درصد از سد کرج آب دارد
آکسیوس از توافق لبنان و رژیم صهیونیستی برای حل اختلافات مرزی خبر داد
ذوالفقاری: ایران با برخوردهای سیاسی و غیرمنصفانه از سوی غرب روبه‌رو است
کالاس: هیچ جایگزینی برای راه‌حل دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد
مصر: قطع برق غزه نقض کنوانسیون ژنو است
نورنما | 22 اسفند ،روز بزرگداشت شهدا گرامی باد
راه‌اندازی مسیر تاکسی هوایی کرج - زنجان
مخبر: جهش تولید و اقتصاد مقاومتی، رسالت امروز فرزندان شهدا است
واکنش مجمع جهانی بیداری اسلامی به کشتارها در سوریه
اوکراین دست داشتن در حمله سایبری به ایکس را رد کرد
تحریم‌های جدید ترامپ علیه کانادا: تنها چاره، پیوستن به آمریکاست!
پزشکیان: دستیابی به فناوری کوانتوم برای آینده کشور بسیار ضروری است
اعلام جزئیات و ضوابط ثبت نام در نوبت دوم کنکور سراسری سال 1404
گزارش تصویری| اجرای تمرین «Photo Ex» در رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2025
پیام کارت زرد میدری
فردا دانشجویان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تحریم و تهدید، ناکام ماند! چرا رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین اهمیت دارد؟
تکذیب افزایش چند برابری قیمت گوشی در سال آینده/ بازار آرام موبایل در آستانه عید
هشدار شاباک به فعالان معترضی که مسیر خودروی نتانیاهو را بستند
وزیر کار: دستمزد 1404 نزدیک به تورم است/پیام حذف یارانه به 100 هزار نفر ارسال شده
روابط عمومی سپاه هم اظهارات رفیق‌دوست را تکذیب کرد
تمجید لاوروف از سفر رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا به مسکو
همراه اول و دانشگاه علم‌وفرهنگ تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند
تبادل نظر یا مذاکره
توپ در زمین آمریکاست
«پاسخ ایرانی» به «ادعای امریکایی»
چند درصد از کارگران زیر خط فقر زندگی می کنند؟
ریسک‌های بورس در سال 1404
کرایه تاکسی‌ها 36.8 درصد گران شد
خواهر ‌منصوره قدیری‌جاوید‌؛ فقــط قصاص می‌خواهیم