×
فرهنگی
شناسه خبر : 211319
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

«آبستن»؛ مرز واقعیت و کابوس

آبستن یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره چهل و سوم فیلم فجر است که با استفاده از تکنیک پلان-سکانس، داستانی پرتعلیق و نفس‌گیر را روایت می‌کند. این فیلم که در یک فضای بسته می‌گذرد، مخاطب را در مرز میان واقعیت و کابوس قرار می‌دهد و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد را رقم می‌زند. اما آیا این سبک خاص توانسته ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کند؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: آبستن، ساخته‌ی مصطفی و محمد تنابنده، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که در محدوده‌ای تنگ و پرتنش، دست به آزمونی جسورانه می‌زند. روایت فیلم، سرنوشت چند شخصیت را به هم گره می‌زند که هر یک در تلاطم تصمیمی سرنوشت‌ساز گرفتار شده‌اند. مرز آستارا، کلبه‌ای متروک و شخصیت‌هایی که به دنبال راه گریزی از وضعیت خود هستند، همگی در خدمت فضایی پرتعلیق قرار می‌گیرند که لحظه‌به‌لحظه، مخاطب را درگیر اضطراب و بلاتکلیفی می‌کند. فرم روایی فیلم، مخاطب را به همراه شخصیت‌ها در این برزخ ذهنی نگه می‌دارد و او را وادار می‌کند تا در میان دیالوگ‌ها و سکوت‌های سنگین، نشانه‌های حقیقت را جستجو کند.

پلان-سکانس؛ جسارت یا خودتحمیلی؟

فیلمبرداری پلان-سکانس از همان ابتدا، امضای فرمی فیلم را مشخص می‌کند. این تکنیک، که پیش‌تر در آثاری مانند ماهی و گربه و قاعده تصادف اجرا شده بود، نه‌تنها در آبستن دستمایه‌ی تجربه‌ای سینمایی قرار گرفته، بلکه عنصری دراماتیک در روایت نیز محسوب می‌شود. پلان-سکانس این امکان را فراهم می‌کند که ریتم تعلیق بدون وقفه ادامه یابد، اما در عین حال، چالشی برای حفظ تنوع بصری و میزانسن نیز هست. تنابنده‌ها با طراحی حرکات دوربین و هدایت بازیگران، موفق شده‌اند انسجام این تکنیک را حفظ کنند، اما گاهی در لحظاتی، نبود برش‌های سینمایی باعث افت انرژی در برخی سکانس‌ها می‌شود. بااین‌حال، انتخاب این فرم جسورانه نشان از تمایل فیلمسازان به خروج از جریان سینمای متعارف دارد.

تعادل میان کنترل و رهایی

آبستن برای بازیگرانش یک آزمون واقعی است؛ چرا که پلان-سکانس، فضای تمرین‌شده‌ی تئاتر را در بطن سینما قرار می‌دهد. عباس غزالی، توماج دانش بهزادی و سوگل خلیق، همگی در خدمت فضاسازی اثر قرار گرفته‌اند و با کنترل بالا بر دیالوگ و حرکت، تنش را درونی کرده‌اند. غزالی، که همواره در نقش‌های پراضطراب خوش درخشیده، در اینجا نیز حضوری محکم دارد و استیصال درونی شخصیتش را بدون افراط و اغراق نمایش می‌دهد. دانش بهزادی نیز که بیشتر در نقش‌های مکمل دیده شده، فرصت عرض‌اندام بیشتری پیدا کرده و حضوری موثر و ملموس دارد. هماهنگی بین اجراها یکی از نقاط قوت فیلم است که به انسجام روایی اثر کمک کرده است.

محدودیت‌های فرمی و واکنش مخاطب

سوال اساسی اینجاست که آیا فرم انتخابی فیلم، با محتوای آن همخوانی دارد یا نه؟ پلان-سکانس به‌طور ذاتی، انتخابی است که بیننده را به درون موقعیت‌ها پرتاب می‌کند و او را از فاصله‌ی امن تماشاگرانه بیرون می‌کشد. اما در آبستن، گاهی این نزدیکی بیش از حد می‌شود و عدم امکان تنفس در میان نماها، می‌تواند برخی مخاطبان را از فیلم دور کند. با این حال، سینمادوستانی که به تجربه‌های متفاوت بصری علاقه دارند، از این فرم استقبال خواهند کرد، چرا که فیلم نه‌تنها در روایت، بلکه در ساختار نیز به دنبال شکستن قواعد آشنای سینمایی است.

عبور موفق از مرز تجربه؟

آبستن در نهایت، فیلمی است که به جسارت خود در اجرا متکی است. این اثر، شاید در لحظاتی از نظر ریتمی دچار نوسان شود، اما در کلیت خود، به‌عنوان یک تجربه‌ی تازه در سینمای ایران قابل‌توجه است. استفاده‌ی هوشمندانه از میزانسن، هدایت دقیق بازیگران و فرم بصری یکدست، آن را به یکی از آثار شاخص جشنواره چهل و سوم تبدیل می‌کند. در نهایت، آبستن بیش از آنکه یک فیلم داستان‌گو باشد، تجربه‌ای سینمایی است که مخاطب را به چالش می‌کشد و او را در مرز تصمیم‌هایش، معلق نگه می‌دارد.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

ترامپ: اظهارات پوتین امیدوار کننده است
کشف جسد مثله شده‌ای مردی در منطقه عباس‌آباد تهران
وزارت خارجه فرانسه: پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نگران کننده است
بقائی: اظهار نظر درباره نامه آمریکا بعد از تکمیل بررسی‌ها انجام خواهد شد
لاریجانی: ملت ایران صلح‌طلب است اما از منافع خود عقب‌نشینی نمی‌کند
پیروزی پرگل خانگی خیبر برابر چادرملو
کشته و زخمی شدن 20 کودک در مصر در تصادف قطار و اتوبوس
توقف مدعی قهرمانی و ادامه قعرنشینی نماینده مازندران
آیا به نامه ترامپ پاسخ داده می شود؟
نورنما | لحظاتی ترسناک از حمله اختاپوس به یک غواص و خفه کردن وی!
هوادار با شکست برابر شمس آذر به لیگ آزادگان نزدیک شد
گمانه‌زنی‌ها در مورد محتوای نامه محرمانه ترامپ به ایران
رکورد بی‌سابقه در بازار کفش،فروش چنددرصد کاهش یافت؟
جنبش حماس: ما به اجرای توافق آتش‌بس پایبندیم
ائتلاف شرقی در برابر یکجانبه‌گرایی ترامپ
پادکست | حضرت ادریس:پیامبر قلم و حکمت
ایران خواستار آتش‌بس دائمی در غزه شد
اسرائیل به پیشنهاد ویتکاف پاسخ مثبت داد
حمایت مشروط پوتین از ایده آتش‌بس 30 روزه
توافق صلح ارمنستان با جمهوری آذربایجان آماده امضا
پزشکیان: عبور از چالش‌ها با اجرای دقیق سیاست‌ها ممکن است
آمریکا به دنبال تمدید آتش بس 50 روزه در غزه
حمله انتحاری در پاکستان؛ 10 مهاجم کشته شدند
نصب دوربین‌های پلاک‌خوان در جایگاه‌های سوخت
تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی کشور نیازمند 100 هزار میلیارد تومان
نتانیاهو: از اراضی لبنان دست نمی‌کشیم
ترامپ به دنبال اخراج دسته جمعی مهاجران با اختیارات زمان جنگ
ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانه‌ای
معرفی بسته‌های ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
واکنش فدراسیون کوه‌نوردی درباره اظهارات برادر الناز رکابی
«جولانی» پیش‌نویس بیانیه قانون اساسی سوریه را امضا کرد
مهلت استفاده از کالابرگ اعلام شد/آغاز واریز کالابرگ دهک های 4 تا 7+ فیلم
احضار سفرای 3 کشور اروپایی به وزارت خارجه
واریز حقوق اسفندماه بازنشستگان کشوری آغاز شد
صدور تاییدیه همتا برای رجیستری گوشی‌های آیفون
مرد گروگانگیر دستگیر شد
فرستاده ویژه ترامپ وارد مسکو شد
«فرمان اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1405»صادر شد
آغاز عرضه میوه شب عید در میادین تهران
رشد اقتصادی 3.7 درصدی در 9 ماه/ 116 میلیارد دلار؛ حجم تجارت غیرنفتی
حمل و نقل عمومی را درست کنیم آلوگی هوا کاهش می یابد
نورنما | طاق بستان کرمانشاه
حوادث چهارشنبه سوری 5 کشته داد
هشدار حماس درباره شیوع مجدد قحطی
ایده جدیدی برای حل مسائل با آژانس مطرح شده/واکنش ایران به سیاست فشار «ترامپ»
آمار تکان دهنده تصادفات فقط در یک روز!
عربستان و کره جنوبی برای تقویت بخش فضایی همکاری می کنند
مطبوعات چی | مروری بر مطبوعات کشور پنجشنبه 23 اسفند
ورود گردشگران به کویر مرنجاب در شب های قدر ممنوع است
بازدید فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران از ناوشکن‌های چین و روسیه