×
بین الملل
شناسه خبر : 187686
تاریخ انتشار :

العربی الجدید بررسی کرد؛

شناص-بندر عباس خط دریایی تقویت کننده تجارت میان ایران و عُمان

بر اساس آمار اعلام شده از سوی تارنمای العربی الجدید با استناد به آمار ارائه شده از سوی وزارت حمل و نقل و ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان، خط دریایی شناص-بندرعباس باعث افزایش 30 درصدی حجم مبادلات تجاری میان عمان و ایران طی اولین سال راه اندازی آن شده است.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: «سالم الحوسنی» تاجر عمانی در گفت وگو با العربی الجدید در هنگام تماشای کشتی باربری حامل کالاهای ایران رهسپار شده از خط کشتیرانی جدید از بندر عباس از آن روز به عنوان یک روز تاریخی نام برد. الحوسنی خاطرنشان کرد: بسیاری از تجار عمانی مدت زمان زیادی منتظر چنین لحظه ای بوده‌اند.

وی افزود: هم اکنون می‌توانم کالاهای ایرانی را با هزینه کمتر و سریع تر وارد کنم و بدین ترتیب قدرت رقابت من در بازارهای محلی افزایش می‌یابد.

بر اساس آمار انتشار یافته از سوی وزارت حمل و نقل و ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان در اوت گذشته انتظار می‌رود که این خط باعث افزایش ۳۰ درصدی حجم مبادلات تجاری میان عمان و ایران طی اولین سال راه اندازی آن گردد. در همین راستا منابع آگاه در گفت وگو با العربی الجدید خاطرنشان کردند: شرکت "کیوإس إس ماریتیم" سازنده بندر شناص با کمک شرکت " ورلد مدرن لایتس " در نظر دارد با هزینه تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار این بندر را بازسازی کرده و توسعه دهد.   

منابع یاد شده افزودند: این پروژه در چارچوب چشم انداز ۲۰۴۰ عمان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و تقویت بخش حمل و نقل دریایی انجام می‌شود.

آن‌ها خاطرنشان کرد: خط دریایی جدید امکان حمل و نقل کالا و مسافر را با سرعت بیشتر و کارآمدتر فراهم می‌کند و این امر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل تا ۲۰ درصد کمک می‌کند.

چشم اندازهای نویدبخش برای اقتصاد عمان

خلفان الطوقی کارشناس اقتصادی عمان در گفت وگو با العربی الجدید ابراز داشت: خط دریایی جدید میان ایران و سلطنت عمان افق‌های نویدبخشی جهت افزایش فعالیت‌های توریستی و تجاری میان دو کشور گشوده است و انتظار می‌رود این خط باعث افزایش مبادلات کالا و صنعت گردشگری شود که گام مهمی‌در جهت تنوع بخشیدن به اقتصاد عمان و تامین نیازهای بازار به شمار می‌رود. 

به گفته طوقی، بندر جدید علاوه بر بنادر فعلی که عمان را به امارات و عربستان متصل می‌کند، گزینه سومی را برای مبادلات تجاری اضافه می‌کند.

 وی خاطرنشان کرد: یک خط دریایی اضافی نیز وجود دارد که عمان را به بندرعباس متصل می‌کند و به حمل میوه، سبزیجات و برخی مواد دیگر اختصاص دارد.

به گفته طوقی، انتظار می‌رود این خط دریایی باعث افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور شود و فرصت‌های کاری جدیدی و فعالیت‌های متنوع تجاری فراهم آورد.

وی خاطرنشان کرد: این خط نیازهای بازار بزرگ ایران را تامین می‌کند و مصرف کننده عمانی گزینه‌های بیشتری برای محصولات و کالاهای ایرانی فراهم خواهد آورد.

همچنین انتظار می‌رود این طرح در بردارنده منافع اقتصادی بیشماری باشد و افق‌های گسترده ای در برابر بازرگانان بگشاید و فرآیند گردشگری میان دو کشور را تقویت نماید.

برهمین اساس طوقی معتقد است این طرح جدید دریایی باعث تنوع بخشیدن به گزینه‌های فراروی مصرف کنندگان به ویژه اقشاری می‌شود که قادر به پرداخت هزینه‌های محصولات آمریکایی یا اروپایی یا چینی را ندارند.

به گفته طوقی، این خط دریایی همچنین مشاغل جدیدی ایجاد کرده و فعالیت‌های متنوع اقتصادی در عمان فراهم می‌آورد و پیش می‌شود این امر باعث افزایش تنوع اقتصادی و گشوده شدن افق‌های جدیدی برای همکاری‌های اقتصادی و گردشگری میان عمان و ایران شود.

فرصت‌های موجود

به گزارش وزارت حمل و نقل عمان، خط جدید فرصت‌های زیادی برای بخش حمل و نقل دریایی در عمان فراهم می‌آورد و همین امر می‌تواند باعث افزایش حرکت کشتی‌های تجاری و گردشگری شود و انتظار می‌رود باعث افزایش جذب سرمایه‌های بیشتر در بنادر عمان شود و این امر توان رقابت در منطقه را افزایش خواهد داد.

به گفته طوقی، توسعه بندر شناص همچنین به آن اجازه می‌دهد تا کشتی‌های بیشتری را در خود جای دهد و این امر توانایی بندر را در زمینه حمل و نقل محموله‌های بزرگ افزایش می‌دهد و این به نوبه خود به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و افزایش کارایی عملیات لجستیکی کمک می‌کند و عمان را به یک مرکز مهم حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج فارس تبدیل می‌کند.

این کارشناس اقتصادی عمانی خاطرنشان کرد: تقویت رواوبط تجاری میان ایران و عمان بر تجارت منطقه ای تاثیر مثبتی به همراه دارد و باعث می‌شود تا کالاهای عمانی با سرعت بیشتری به بازارهای ایران راه یابند و توان رقابت میان محصولات عمان را افزایش خواهد داد.

علاوه بر آن افزایش حرکت حمل و نقل دریایی باعث تقویت روابط تجاری میان عمان و سایر کشورهای خلیج فارس خواهد شد به گونه‌ای که بندر شناص به نقطه صدور کالا به کشورهای همچون امارات و عربستان تبدیل خواهد شد.

به گفته "سالم الحوسنی" بازرگان عمانی، علیرغم فایده‌های یاد شده این خط دریایی ممکن است با چالش‌هایی همچون بهبود تاسیسات زیربنایی بنادر و تضمین سلامت کشتیرانی مواجه شود و همین امر باعث شد تا دولت عمان تسهیلات گمرکی ارائه دهد تا شرکت‌های بیشتری به استفاده از این خط تشویق شوند.

الحوسنی در گفت وگو با العربی الجدید خاطرنشان کرد: رقابت سایر بنادر خلیج فارس یکی دیگر از چالش‌های فراروی این خط جدید حمل و نقل دریایی به شمار می‌رود و عمان می‌بایست برای جذب شرکت‌ها و محموله‌ها به سوی خود می‌بایست امتیازات عمده ای ارائه دهد.


العربی الجدید
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

دیدار مشاور و دستیار رهبری با خانواده شهیدان عبداللهی
سکه در کانال 78 میلیون تومان
از برخورد با تجمعات غیرقانونی تا افزایش حقوق 30 درصدی حقوق کارگران
بازی دوگانه الجولانی؛ همگرایی داخلی یا تصفیه‌حساب‌های فرقه‌ای؟
4 در بهشت زهرا از امشب باز است
قضاوت داوران ایرانی در مسابقات مقدماتی جام ملت های ملت های 2027 آسیا
کاهش سهمیه باشگاهی فوتبال ایران در آسیا
قیمت میوه شب عید اعلام شد
آخرین جزییات گروگانگیری در قطار مسافربری پاکستان +تعداد گروگانها
ایران حریفانش را در لیگ قهرمانان والیبال آسیا شناخت
حسین خبیری مدیرعامل باشگاه فولاد شد
نگرانی لاوروف از شروط دولت ترامپ برای توافق هسته ای با ایران
تاکسیرانان پیشرو در برقی‌سازی وام کم بهره می گیرند+جزییات
عراقچی: یک کشور عربی نامه ترامپ را در تهران به ما تحویل می‌دهد
ارسال پرونده ساداتی نژاد و فاطمی امین به اجرای احکام
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس: افزایش دستمزد کارگران به اندازه تورم شدنی نیست
پکن: با روسیه و ایران در مورد مساله هسته‌ای مذاکره می‌کنیم
نورنما | استقرار بیش از 750 هزار ربات در انبارهای آمازون
ترور یک دیپلمات‌ در شمال درعا/هشدار یک قبیله به «الجولانی/الجولانی زیر نظر رژیم صهیونیستی
قالیباف: مکاتبات با هیئت نظارت تنها از طریق شورای نگهبان انجام می‌شود
امروز دانشجویان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
سقف صدور کارت هدیه 50 میلیون ریال شد
جنگ تعرفه ای ترامپ؛ تعرفه کمیسوین اروپا بر 26 میلیارد یورو کالای آمریکا
سناریوی جدید علیه ایران
مصرف زیاد «مُسکن‌ها»؛ کلیه‌ها را نابود می‌کند
بغداد: معافیت تحریمی گاز از ایران برقرار است
اقتصادنگار | بحران در بازار سرمایه ایران
دستگیری متجاوز بعد از 39 سال/ آزار شیطانی دختر 18 ساله قبل از جنایت
گرانی کرایه تاکسی، فشار بر مردم یا حمایت از رانندگان؟
مطبوعات چی | مروری بر مطبوعات کشور چهارشنبه 22 اسفند
راز سرقت‌های زنجیره‌ای از پیرزنان مشهد/ دزد خود را خیر معرفی می کرد+ عکس متهم
مذاکرات یا مقاومت؟ آینده درگیری‌ها در منطقه
دلبر به «کلسی‌ویروس» مبتلا شد
برخورد عقاب با هواپیما/ پرواز کنسل شد+ عکس
هوای تهران آلوده شد
صلح در دستان کرملین؛ آیا روسیه شرایط خود را بر غرب تحمیل خواهد کرد؟
مانوس(Manus)؛ مرز باریک بین نوآوری و جادو
تداوم بارندگی‌ها در غرب و شرق کشور
حضرت یحیی؛ پیامبری که در کودکى به مقام نبوت رسید
مدیران بخش‌های مختلف جشنواره فیلم کوتاه بسیج معرفی شدند
آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور 1404
تراکتور از صعود به نیمه‌نهایی بازماند؛ التعاون برنده جدال نفس‌گیر
خشم ناگهانی ترامپ و عقب‌نشینی سریع او از مجازات کانادا
هشدار بزرگ برای سهمیه فوتبال ایران؛ تراکتور برای ایران می جنگد
تکذیب ادغام سویداء در ذیل مدیریت دمشق
هاآرتص: درصورت ازسرگیری جنگ، ارتش اسرائیل در خطر واقعی قرار می‌گیرد
صلیب سرخ: صدها هزار خانواده در غزه زیر خط فقر زندگی می‌کنند
گزارش تصویری| «هولی» جشن رنگ ها در هندوستان
رژیم صهیونیستی 5 اسیر لبنانی را تحویل داد
نورنما | شهرت به چه قیمتی!