×
اجتماعی
شناسه خبر : 185832
تاریخ انتشار :

*دکتر علی حیدری

هم‏‏‌فرسایی بحران‌ها و اصلاحات 14×14

یکی از انبوه میراث‌های نامیمون به‌جامانده برای دولت چهاردهم، وضعیت نابسامان رفاه و تامین اجتماعی (امداد اجتماعی، حمایت‌‌‌های اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی) از جمله ناترازی و ناشاقولی صندوق‌های بازنشستگی، افزایش ابتلا به فقر و آسیب‌های اجتماعی و محرومیت اقشار و گروه‌های هدف از پوشش‌ها و خدمات امدادی، حمایتی و بیمه‌ای است.

نورنیوز-گروه اجتماعی:  این درحالی است که کشور و دولت چهاردهم دچار عارضه همفرسایی بحران‌ها و ناترازی‌هاست و ناترازی‌های بودجه‌ای، بانکی، انرژی، آب، ذخایر زیست‌محیطی و... به‌طور همزمان و توامان تاثیر و تاثرات وضعی و انتقالی متقابلی بر حوزه رفاه و تامین اجتماعی می‌گذارند و انجام اصلاحات و مداخلات توسعه‌ای در این حوزه را سخت می‌سازند. همفرسایی بحران‌ها، وضعیت اجتماعی جامعه و شرایط اقتصادی کشور باعث شده است تا برای افزایش منابع بیمه‌ای سراغ کارفرما و پیمانکاری رفت که برق و گازش قطع می‌شود و برای تامین مالی و سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه و دریافت مطالبات خود از دولت در شرایط عسر و حرج است و برای اصلاحات بیمه‌ای نمی‌توان به‌راحتی به سراغ بیمه‌شده و بازنشسته‌ای رفت که به‌خاطر شش‌سال متمادی تورم بالا و کاهش ارزش پول ملی در تنگنای معیشتی است.

پس باید سقف فلک را شکافت و طرحی نو در انداخت و در این مسیر سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی ۲۱فروردین ۱۴۰۳ که مکمل، مقوم و احیا‌کننده اصول مترقی قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مصوب ۱۳۸۳ است و بندهای ۵ و ۱۸ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه نقشه راه خوب و موثری است و با توجه به تاکیدات مکرر رئیس‌جمهور منتخب بر اجرای سیاست‌های کلی نظام، لازم است در زمینه تحقق این سیاست‌ها گام‌های جدی و موثری برداشته شود. در این مقال و‌‌‌ مجال به ۱۴گام اصلاحی حوزه تامین اجتماعی در دولت چهاردهم می‌پردازیم که براساس ترتیب و توالی منطقی و علمی و منطبق با تجارب عملی موفق دنیاست.

اول: ایجاد نهاد تنظیم‌گر و قاعده‌گذار مستقل، تخصصی و فرابخشی که می‌تواند در سطح حاکمیتی و مشابه صندوق توسعه ملی (صندوق توسعه اجتماعی)، مرکز ملی فضای مجازی و شورای‌‌‌عالی فضای مجازی (با ارتقای جایگاه و تکمیل شورای‌‌‌عالی رفاه و تامین اجتماعی و دبیرخانه آن) یا به‌صورت فرابخشی مشابه بانک‌مرکزی و در حداقل شرایط به‌صورت تخصصی مشابه سازمان بیمه مرکزی یا سازمان بورس و اوراق بهادار باشد. تنها پس از شکل‌گیری چنین مرجع تخصصی، حرفه‌ای و مستقلی می‌توان به‌درستی وضعیت گذشته و موجود را آسیب‌شناسی و اصلاحات لازم را پیشنهاد و اجرایی کرد.

دوم: شکل‌دهی یک پایگاه اطلاعات ملی ثبتی مبنای فراگیر و مبتنی بر تمام‌شماری با استفاده از روش هدف‌یابی موثر، غربالگری و نیازمندی‌های فعال که حداقل حاوی اطلاعات افراد و خانوارها (کدملی یا کد موقت رفاهی)، اطلاعات ژئوماتیک و مکانی (کد پستی) و اطلاعات شغلی، کسب‌وکار، ممر درآمد و توان مالی (کد شغلی) همه افراد جامعه باشد، بلااستثنا.

سوم: طراحی الگوی مفهومی نظام تامین اجتماعی مطلوب کشور براساس احکام، اسناد و قوانین بالادستی مبتنی بر لایه‌بندی خدمات (امدادی، حمایتی و بیمه‌ای) و سطح‌بندی پوشش‌های لایه بیمه‌ای (پایه، مازاد و مکمل) و تعریف بسته خدمات هر یک از لایه‌ها و سطوح و تعیین جامعه هدف آنها و نحوه احراز شرایط و چگونگی تشخیص استطاعت و استحقاق (ارزیابی وسع یا آزمون وسع همه مردم و بررسی‌های میدانی و عملیاتی در خصوص نیازمندان و توان‌خواهان) و جانمایی مردم به‌ویژه اقشار ضعیف جامعه در لایه‌ها و سطوح تعریف‌شده.

چهارم: جایگزینی دیدمان ذی‌نفع‌محور به‌جای دستگاه‌محوری با ایجاد فراسکو (فراپلتفرم) تامین اجتماعی، بازمهندسی فرآیندها و هوشمندسازی فعالیت‌ها و شکل‌دهی سامانه و پنجره واحد خدمات که کل منابع عمومی و دولتی از طریق آن تخصیص می‌یابد و کل منابع حاصل از مشارکت‌های مردمی از طریق آن هدایت و تا رسیدن به ذی‌نفع نهایی رصد شده و در پرونده الکترونیک رفاه و تامین اجتماعی فرد ثبت و ضبط می‌شود.

پنجم: تجمیع و تمرکز منابع مالی یا در حداقل شرایط، نشان‌دار کردن و احصای اطلاعات مالی مربوط به بودجه‌ها و منابع دولتی و عمومی اختصاص‌یافته و مصرفی بابت حوزه‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و کمک‌ها و مساعدت‌‌‌های اعطایی به افراد و خانوارها اعم از یارانه‌های اجتماعی، معافیت‌های اعطای مالیاتی، یارانه سود تسهیلات تکلیفی و حق انشعابات و برق و گاز رایگان مصرفی و یارانه حق بیمه، مقرری و مستمری اعطایی و مابه‌ازای ریالی خدمات امدادی و حمایتی و ثبت در پرونده الکترونیک رفاه و تامین اجتماعی.

ششم: تعیین کم‌پوشانی‌ها و خلأهای پوشش و شناسایی افراد محروم فاقد پوشش، تعیین هم‌پوشانی‌ها و برخورداری‌های مضاعف و من غیر‌حق و تعیین مصادیق بهره‌مندی ناعادلانه از منابع عمومی و ایجاد زمینه دسترسی عادلانه به خدمات و پوشش‌ها.

هفتم: حرکت به سمت فراگیری و تعمیم کامل و صددرصدی پوشش‌های پایه و حداقلی در لایه‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای، به نحوی که در وهله اول، هیچ احدی خارج از دایره شمول پایگاه اطلاعات و پرونده الکترونیک تامین اجتماعی نباشد و در وهله بعدی هیچ فرد یا خانواری فاقد پوشش‌های پایه و حداقلی نباشد.

هشتم: تلاش و تشریک مساعی برای حذف نابرابری‌های پیشینی و رفع اثر از آنها (محرومیت‌های زیرساختی) و رفع نابرابری‌های پیشینی با اجرای طرح‌های تحول و توانمندسازی اجتماع‌محور، کارآفرینی اجتماعی (اشتغال عمومی و حمایتی) و بازاجتماعی‌سازی مبتلایان فقر و آسیب اجتماعی و به‌عبارت دیگر ایجاد زمینه بازگشت مبتلایان فقر و آسیب اجتماعی به محیط خانواده، کار و جامعه و جلوگیری از نسلی شدن فقر.

نهم: تامین منابع لازم برای تحقق نظام همگانی تامین اجتماعی که در واقع عدم‌اختصاص به‌موقع آن، به نوعی بدهی دولت به مردم و به‌ویژه اقشار ضعیف جامعه است، چرا که اگر یک فرد فقیر یا ناتوان یا توان‌خواه که واجد شرایط دریافت یک خدمت امداد اجتماعی یا حمایتی و توانبخشی است و آن را به‌موقع و به میزان مکفی و متناسب با نیاز واقعی دریافت نکند، این امر موجب تشدید فقر و آسیب اجتماعی فرد و خانواده او می‌شود. بنابراین چنانچه گام‌های بالا به‌درستی برداشته شود، سهم واقعی نظام تامین‌اجتماعی مشخص و متعین می‌شود و دولت باید آن را با رویکرد ذی‌نفع‌محوری اختصاص دهد، نه اینکه براساس چانه‌زنی و دستگاه‌محور به‌صورت غیر‌هدفمند بین دستگاه‌های موازی تسهیم شود و به ذی‌نفع نهایی نرسد.

دهم: جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی دولت به سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی و تادیه معوقات بیمه‌ای سنواتی دولت و پرداخت نقدی و ماهانه حق بیمه‌های متعلقه دولت به نهادهای بیمه‌گر اجتماعی مانند کاری که دولت با سازمان بیمه سلامت می‌کند.

یازدهم: حرکت به سمت جامعیت خدمات، به‌ویژه در لایه بیمه با ایجاد صندوق بیمه بیکاری ملی برای هر نیروی کار اخراجی (اعم از کارگران و کارمندان شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی) و نیز کارجویان بیکار و ایجاد صندوق یا سازوکار بیمه سالمندی (پرداخت مستمری برای افراد دارای سن بالاتر از سن بازنشستگی فاقد پوشش دریافت مستمری و مقرری) و تلاش برای شکل‌دهی صندوق مراقبت‌های بلندمدت.

دوازدهم: تلاش در جهت ارتقای کفایت مزایا و افزایش اثربخشی خدمات و پوشش‌های اعطایی در حفظ قدرت خرید مزد، مقرری و مستمری، به‌ویژه با شکل‌دهی صندوق‌های بیمه‌ای در سطوح مازاد و مکمل در فضای رقابتی کامل و مبتنی بر مشارکت ذی‌نفعان بیمه‌شدگان (کارپذیران) و بیمه‌گذاران (کارسپاران).

سیزدهم: ارتقای نظام حکمرانی مطلوب تامین اجتماعی با واگذاری تصدی‌های غیر‌ضرور به بخش عمومی (شهرداری‌ها) و نیز به ظرفیت‌های مردمی در حوزه‌های امدادی و حمایتی و اعمال چندجانبه‌گرایی و اعمال اصول حاکمیت شرکتی و قانون تجارت در نهادهای بیمه‌گر اجتماعی و ارتقای کارآمدی (کارآیی، اثربخشی و بهره‌وری) اداره امور نهادهای فعال در قلمروهای نظام همگانی تامین اجتماعی.

چهاردهم: اصلاح و بهینه‌سازی نظام اندوخته‌گذاری بیمه‌ای نهادهای بیمه‌گر اجتماعی و رعایت شخصیت مستقل حقوقی و استقلال مالی و اداری آنها به‌منظور حفظ و ارتقای ارزش آنها و خروج از تصدی‌‌‌گری‌های غیر‌ضرور و خروج از بنگاه‌داری و نیز اعمال اصلاحات بیمه‌ای برای بیمه‌شدگان جدید و افرادی که رابطه بیمه‌ای آنها قطع شده است و طراحی مسیر‌ گذار تدریجی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران قبلی به نظام نوین بیمه‌ای و سازگار‌سازی وضعیت آنان با میزان مشارکت بیمه‌ای واقعی و اصلاح کژکاردی‌های گذشته.

بدیهی است اگر دکتر پزشکیان بخواهد وعده‌ها، شعارها و تعهدات خود را محقق سازد و در عین حال به اصول عدالت و انصاف خود پایبند بماند و همان‌طور که بارها تصریح کرده است، همواره نگران سفره مردم خواهد ماند چاره‌ای ندارد جز اینکه ابتدا با برداشتن گام‌های فوق و با رعایت ترتیب و توالی آن که مبتنی بر تجارب موفق علمی و عملی دنیا و منطبق با اقتصاد سیاسی و اقتضائات و ابتلائات روز کشور است، یک تور ایمنی و حمایتی برای مردم و به‌ویژه اقشار ضعیف جامعه در مقابل پریشانی‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند و موجبات آرامش خاطر و امید و اطمینان به آینده مردم را فراهم سازد؛ وگرنه رانت‌خواران و ویژه‌خواران که با زر و زور و تزویر رسانه‌ها را در اختیار داشته و تعاملات و ارتباطات با نظامات تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرایی و نظارتی را به نفع خود تنظیم می‌کنند، با ایجاد سپر انسانی و ریختن اشک تمساح، مانع اجرای سایر طرح‌ها و برنامه‌های دولت او خواهند شد؛ علاوه بر اینکه گام‌های یادشده منطبق با سیاست‌های کلی تامین اجتماعی است که ایشان خود را مقید و‌‌‌ ملتزم به تحقق آنها دانسته است و بهتر است ۱۴گام بالا در اولویت دولت چهاردهم قرار گیرد تا بتواند از چنبره همفرسایی بحران‌ها رها شود. ایدون باد.

* کارشناس رفاه و تامین‌اجتماعی


دنیای اقتصاد
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

سفید شویی جنایت اسرائیل در اوین به سبک بی بی سی
پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت همسر آقای آقامحمدی
بازداشت 473 تن از فعالان " الصمود " توسط رژیم صهیونیستی
4 کشته و 20 مجروح در سقوط اتوبوس در جاده دماوند- فیروزکوه
تمدید طرح کرامت بانک رفاه کارگران با سقف تسهیلات 4 میلیارد ریالی برای بازنشستگان+جزییات
برنامه مسابقات امروز 11 مهر | پخش زنده
مستمری‌بگیران تا 15 مهر تعهدنامه فرزندان را تکمیل کنند
نجات اقتصاد در پسابرجام فقط با بخش خصوصی واقعی ممکن است
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
جدول فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون |جمعه 11 مهر
میزان خسارت جانی و مالی زلزله 5.3 زواره استان اصفهان
وضعیت آب و هوا امروز جمعه 11 مهر+ وضعیت استان ها
کاربرد هوش مصنوعی در علوم دریایی و اقیانوس‌شناسی
نوراینفو | پنج تداخل دارویی شایع اما مرگبار
ذرات آلودگی هوا همراه با گلبول‌های قرمز در بدن گردش می‌کنند
بهترین روش‌های علمی برای داشتن خواب با کیفیت
نخبگان؛ سنگ‌بنای استوار پیشرفت و تعالی کشور
یمن: حمله به ناوگان «الصمود» نقض آشکار قوانین بین‌المللی است
تعطیلی دولت آمریکا؛ رسوایی اقتصادی و بن بست ساختاری
5 هواپیمای نظامی آمریکایی نزدیک به خط ساحلی ونزوئلا شدند
بمباران دمشق توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی
وزیر خارجه مصر: دیدگاه مصر درباره نوار غزه واضح و روشن و خواستار توقف جنگ است
انتقاد ناصرکنعانی از بی‌عملی جامعه جهانی در پشتیبانی از کاروان بشردوستانه «صمود»
محکومیت انگلیس توسط دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی به کنیسه‌ای در انگلیس
توضیحات رئیس دانشگاه تهران از حادثه انفجار دانشکده فنی+فیلم
بارش باران شدید در انزلی/ خسارت به 100 واحد مسکونی + فیلم
لازم‌ الاجرا شدن معاهده مشارکت جامع راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه
فرانسه: حماس باید در چارچوب طرح ترامپ برای غزه تسلیم شود
سرمربی فجر سپاسی: از استقلال خوزستان عذرخواهی میکنم که آن‌ها را دست کم گرفتم
فلسطینیان در کرانه باختری به خیابان آمدند
راه پیشنهادی قوه قضاییه برای پایان قیمت‌گذاری غیرمنطقی خودرو
واحد دوم گازی نیروگاه آلومینیوم المهدی افتتاح شد
پیام تسلیت هیات‌رئیسه دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی دانشکدگان فنی
تظاهرات و حمایت گسترده اسپانیایی‌ها از ناوگان الصمود
نورنما | حتی سایه ی دماوند هم عظمت داره
وزیر دفاع: باید مرتب آماده دفاع از کشور باشیم/مردم حواسشان به جنگ روانی دشمن باشد
عراقچی: ایران به همکاری‌های خود با چین ادامه خواهد داد
قالیباف: حزب‌الله لبنان با حمایت مردمی، همچنان زنده و فعال است
پوتین: روسیه در تحریم‌ رکورددار جهان است
دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای رسیدگی فوری به مصدومان حادثه انفجار دانشگاه تهران
روسیه: فرمول 2 کشوری برای فلسطین شکست نخورده است
توسعه هرمزگان و سواحل مکران با تفویض اختیار و اتکاء به ظرفیت‌های انسانی شتاب می‌گیرد
وزیر راه: مدیریت صحیح و اولویت‌بندی پروژه‌ها در شرایط ناترازی بودجه، ضروری است
نوراینفو | خودروهای ما چقدر ایرانی‌اند؟
بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون کاردانی به کارشناسی‌ ناپیوسته
وزیر خارجه فرانسه : باب گفت‌وگو با ایران همچنان باز است
اردن و عمان حمله رژیم صهیونیستی به ناوگان الصمود را محکوم کردند
ساپینتو در استقلال ماندنی شد!
سخنگوی سپاه: 80 درصد موشک‌ها باوجود آمادگی دشمن در «وعده صادق 2» به هدف خورد