×
از نگاه دیگران
شناسه خبر : 159796
تاریخ انتشار :

فارین پالسی: چرا و چگونه انصار الله با تعداد کمی موشک و پهپاد موفق به تهدید مهم‌ترین شاهراه حیاتی جهان شده است؟

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: کارشناسان سه دلیل برای ناکامی هر اقدامی مقابل انصارالله برمی‌شمارند: با سرعتی که انصارالله حملات را پیش گرفته، یک کشتی  تسلیحات مربوط به خود را ظرف مدت چند هفته مورد استفاده قرار می‌دهد. هیچ راهی برای پرکردن ذخایر موشکی کشتی‌ها در دریا وجود ندارد. اگر انصارالله به سرعت حملات خود را به وسیله موشک‌ها‌ و پهپادها ادامه دهد‌، هزینه حفظ عملیات اسکورت دریایی به سرعت به ده‌ها میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

دریای سرخ ممکن است بحث برانگیزترین آب در تاریخ باشد. دست کم ۵۰۰ سال است که آن ناحیه محل رقابت امپراتوری یا قدرت‌های بزرگ بوده است.

۳۰ درصد از ترافیک جهانی کشتی‌های کانتینری از طریق آن کانال انجام می‌شود. نقش این کشتی‌ها برای جهانی شدن بسیار حائز اهمیت است. جریان‌های مهم انرژی در آن منطقه در جریانند: طبق اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده روزانه ۷.۱ میلیون بشکه نفت و ۴.۵ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از باب المندب (ورودی جنوبی دریای سرخ) عبور می‌کند.

بنابراین، حملات نیرو‌های انصارالله به کشتی‌های اسرائیل در روز‌های اخیر، اختلالات زیادی ایجاد کرده است. مهم‌ترین شرکت‌های حمل و نقل کانتینری جهان از جمله مرسک، MSC، کوسکو و هاپاگ لوید به دلیل ترس از تلفات جانی یا آسیب، ارسال کشتی‌ها از طریق این آب‌ها را متوقف کرده اند.

ایالات‌متحده خواستار پیوستن کشورها به گروه ضربت برای مقابله با اقدامات انصارالله شده است. کانادا سه افسر خود را اعزام کرده و هنوز کشتی‌ای ندارد. گزارش‌هایی وجود دارد که دیگر کشورها مخفیانه مشارکت دارند. برای مثال هندوستان،  که چیز‌های زیادی برای از دست دادن دارد. ایالات متحده و فرانسه مدت‌هاست که پایگاه‌هایی در جیبوتی در دریای سرخ دارند که اخیرا ژاپن و چین به آن ملحق شده اند و اتحادیه اروپا هم، فعالیت‌های خود را از پایگاه فرانسه انجام می‌دهد. با این وجود، این رویارویی، یک مبارزه حیرت انگیز نامتقارن است. انصارالله با تعداد انگشت شماری موشک و پهپاد موفق شده است یکی از مهم‌ترین شریان‌های اقتصاد جهانی را در معرض خطر قرار دهد.

عدم تقارن باعث شده بحث‌هایی در مورد هزینه پهپاد‌ها در مقابل هزینه موشک‌هایی که برای دفاع از کشتی‌ها مورد استفاده می‌گیرند متمرکز شود. اگر حمله پهپادی موفقیت آمیز باشد می‌تواند کشتی‌ای به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار که حامل کالا‌های تجاری به احتمال زیاد در محدوده ۵۰۰ میلیون دلار و حتی در برخی موارد تقریبا دو برابر این مقدار است را نابود کند.  مشکل واقعی حجم هم مسئله دیگری است.

با سرعتی که انصارالله حملات را پیش گرفته، یک کشتی  تسلیحات مربوط به خود را ظرف مدت چند هفته مورد استفاده قرار می‌دهد. هیچ راهی برای پرکردن ذخایر موشکی کشتی‌ها در دریا وجود ندارد. اگر انصارالله به سرعت حملات خود را به وسیله موشک‌ها‌ و پهپادها ادامه دهد‌، هزینه حفظ عملیات اسکورت دریایی به سرعت به ده‌ها میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

 

غرب با سه گزینه مواجه است که همگی دارای جنبه‌های منفی جدی هستند:

نخستین گزینه پیش رو، تغییر دادن مسیر حمل و نقل است. در حال حاضر تا زمانی که اعضای گروه ضربت گردهم آیند، کشتیرانان مسیر‌های خود را بین دریای سرخ و سفر طولانی که در اطراف دماغه امید نیک در جنوب آفریقا،  تغییر می‌دهند. این کار پیش‌تر انجام شده بود، زمانی‌که کانال سوئز در نتیجه جنگ‌های اعراب و اسرائیل در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی مسدود شد. با این وجود، تجارت جهانی در آن زمان کسری از تجارت جهانی فعلی بود.

تغییر مسیر از طریق دماغه امید نیک تقریبا ۶۰ درصد از زمان ترانزیت (و هزینه سوخت) از بنادر آسیایی به بنادر اروپایی را افزایش می‌دهد وهزینه‌ها را برای حمل کنندگان (که این هزینه‌ها را برعهده مصرف کنندگان است) افزایش می‌دهد و مهم‌تر از آن باعث کاهش کار‌ها می‌شود.  در حالی‌که این یک گزینه قابل قبول برای یک یا دو هفته است، اما اختلال در زنجیره تامین جهانی مبتنی بر دریا قابل توجه خواهد بود.

گزینه دوم: حمله به موشک‌ها و پهپاد‌ها در مبداء،  برای از بین بردن تسلیحات یا جلوگیری از حملات خواهد بود. در حال حاضر “جو بایدن” رئیس جمهور ایالات‌متحده هنوز مجوز این کار را صادر نکرده است. گفتن این موضوع راحت است، اما عملیاتی کردن آن دشوار می‌باشد.  برای نیرو‌های انصارالله  پنهان کردن انبار پهپادها و موشک‌های‌شان از هدف گیری ایالات متحده دشوار نخواهد بود. بنابراین، هرگونه حمله از سوی ناو آمریکایی در آب‌های مجاور باید بسیار گسترده باشد و مستلزم صرف هزینه تسلیحاتی بیش‌تر است.

گزینه سوم: گسترش دامنه ائتلاف است. تاکنون آلمان به ائتلاف وارد نشده، اما دلیل موجهی دارد. درخواست‌های فزاینده‌ای برای حضور نیروی دریایی آلمان در آب‌های شمال اروپا وجود دارد، جایی‌که زیردریایی‌های روسیه در آنجا عرض اندام می‌کنند. از استرالیا خواسته شد که به آن ائتلاف بپیوند، اما آن کشور این استدلال متقابل را مطرح کرد که ظرفیت دریایی متوسط آن بهتر است در غرب اقیانوس آرام مستقر شود. ژاپن به دلیل داشتن پایگاهی در جیبوتی می تواند کمک کند چرا که یکی دیگر از مشارکت کنندگان بالقوه چین است که پایگاهی در نزدیکی خود دارد و سابقه طولانی در مشارکت در عملیات ضد دزدان دریایی در اقیانوس هند داشته است.

با این وجود، یک معضل برای غرب وجود دارد: نخست آن‌که آیا قدرت‌های غربی ترجیح می‌دهند بهای حفاظت از تجارت جهانی مبتنی بر دریا را بپردازند که چین بزرگترین منبع و احتمالا ذینفع اصلی آن است؟ و دوم آن‌که این موضوع به تسهیل ظرفیت رو به رشد چین برای اعمال قدرت دریایی در سراسر دریا‌های آزاد کمک خواهد کرد.

کل ماجرا یک نکته را برجسته می‌سازد: تضاد عمیقی بین واقعیت جهانی شدن که به شدت به تجارت مبتنی بر دریا و چین وابسته است و واقعیت رقابت ژئوپولیتیکی که در آن قدرت دریایی به سرعت به عنوان یک بعد مرکزی در حال ظهور می‌باشد وجود دارد. تنش‌ها و انتخاب‌های بد در دریای سرخ به وفور یافت می‌شود، اما آن‌ها باعث انتخاب سخت‌تر در میانه آب‌های متلاطم پیش رو می‌شوند.


نشر مطالب درستون «از رسانه‌های خارجی» به معنی تأیید محتوای آن نیست بلکه صرفاً با هدف اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد


فارین پالسی
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

المیادین: لبنان درصدد عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیست
دیدار قرقاش با عراقچی برای تحویل نامه ترامپ
پزشکیان: در چشم‌اندازی که رهبری ترسیم کرده‌اند، حرکت کنیم
حماس: قطع آب و برق غزه و منع ورود کمک‌ها نقض جدی آتش‌بس است
ائتلاف شرقی در برابر یکجانبه‌گرایی ترامپ
پیام‌های راهبردی نشست سه جانبه پکن
روبیو: در موضوع آتش‌بس اوکراین توپ در زمین روسیه است
زمان واریز حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی اعلام شد
عراقچی: نباید به وضع موجود راضی باشیم
حضرت امام خامنه‌ای: دعوت به مذاکره از سوی آمریکا فریب است
تقدیر از پاسخ پزشکیان به تهدید رئیس جمهور آمریکا
وزیر کشور: مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی از مولفه‌های قدرت ایران است
مشاور و دستیار رهبری با خانواده شهیدان عبداللهی دیدار کرد
وزیر دفاع: امضای سند همکاری بین ایران و بلاروس تعاملات دفاعی و امنیتی را تقویت می‌کند
میانجی‌ها بین ایران و آمریکا
چرا تندروها پزشکیان و ظریف را دوست ندارند
شخصیت رئیسی نشانه است!
تامین 20 میلیارد دلار ارز برای خودرو و صنایع
نرخ دیه سال 1404 اعلام شد
ائتلاف شرقی در برابر یکجانبه‌گرایی ترامپ
دیدار مشاور و دستیار رهبری با خانواده شهیدان عبداللهی
سکه در کانال 78 میلیون تومان
از برخورد با تجمعات غیرقانونی تا افزایش حقوق 30 درصدی حقوق کارگران
بازی دوگانه الجولانی؛ همگرایی داخلی یا تصفیه‌حساب‌های فرقه‌ای؟
4 در بهشت زهرا از امشب باز است
قضاوت داوران ایرانی در مسابقات مقدماتی جام ملت های ملت های 2027 آسیا
کاهش سهمیه باشگاهی فوتبال ایران در آسیا
قیمت میوه شب عید اعلام شد
آخرین جزییات گروگانگیری در قطار مسافربری پاکستان +تعداد گروگانها
ایران حریفانش را در لیگ قهرمانان والیبال آسیا شناخت
حسین خبیری مدیرعامل باشگاه فولاد شد
نگرانی لاوروف از شروط دولت ترامپ برای توافق هسته ای با ایران
تاکسیرانان پیشرو در برقی‌سازی وام کم بهره می گیرند+جزییات
عراقچی: یک کشور عربی نامه ترامپ را در تهران به ما تحویل می‌دهد
ارسال پرونده ساداتی نژاد و فاطمی امین به اجرای احکام
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس: افزایش دستمزد کارگران به اندازه تورم شدنی نیست
پکن: با روسیه و ایران در مورد مساله هسته‌ای مذاکره می‌کنیم
نورنما | استقرار بیش از 750 هزار ربات در انبارهای آمازون
ترور یک دیپلمات‌ در شمال درعا/هشدار یک قبیله به «الجولانی/الجولانی زیر نظر رژیم صهیونیستی
قالیباف: مکاتبات با هیئت نظارت تنها از طریق شورای نگهبان انجام می‌شود
امروز دانشجویان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
سقف صدور کارت هدیه 50 میلیون ریال شد
جنگ تعرفه ای ترامپ؛ تعرفه کمیسوین اروپا بر 26 میلیارد یورو کالای آمریکا
سناریوی جدید علیه ایران
مصرف زیاد «مُسکن‌ها»؛ کلیه‌ها را نابود می‌کند
بغداد: معافیت تحریمی گاز از ایران برقرار است
اقتصادنگار | بحران در بازار سرمایه ایران
دستگیری متجاوز بعد از 39 سال/ آزار شیطانی دختر 18 ساله قبل از جنایت
نرخ کرایه تاکسی چند؟
مطبوعات چی | مروری بر مطبوعات کشور چهارشنبه 22 اسفند