نورنیوز - گروه اقتصاد: «محمد محمدیبخش» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بخش در نشست خبری درباره پیگیری حذف سوخت یارانه تحویلی به شرکتهای هواپیمایی داخلی توسط وزارت نفت و نظر سازمان هواپیمایی کشوری، اظهار کرد: موضوع حذف سوخت یارانهای هواپیما از سال ۹۴ و همزمان با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مطرح شد.
او ادامه داد: این موضوع طی سالهای اخیر به دلایلی به تعویق افتاد. در زمان حاضر موضوع حذف یارانه سوخت تحویلی به شرکتهای هواپیمایی داخلی در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.
محمدیبخش افزود: در این موضوع باید به یک نکته اشاره کنم که شرکتهای هواپیمایی خارجی سوخت را با قیمت آزاد دریافت میکنند، نرخ سوخت پروازهای باری و هلیکوپتری نیز آزاد است. فقط پروازهای داخلی و خارجی ایرلاینهای داخلی سوخت یارانهای ۶۰۰ تومانی دریافت میکنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه همه سوخت جت تولید شده یارانهای متعلق به بخش مسافری نیست، گفت: از دوستان میخواهیم در این رابطه ضففیت داشته باشند. اینکه کل تولید روزانه سوخت جت را با قیمت ۶۰۰ تومانی محاسبه کنیم، درست نیست. اگر آمار پروازهای مسافری داخلی و خارجی شرکتهای داخلی را از عدد کل تولید سوخت جت کم کنیم به عدد واقعی میرسیم.
محمدیبخش در پاسخ به این سوال که آیا این عدد را محاسبه کردهاید و چه میزانی است، گفت: این کار را انجام دادهایم و آن را اعلام خواهیم کرد.
او بیان کرد: تنها مزیت رقابتی ایرلاینهای داخلی با شرکتهای خارجی همین سوخت یارانه است. موضع سازمان هواپیمایی کشوری مشخص است؛ اگر امروز قیمت تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار رعایت شود مورد تأکید ماست. اگر قیمت برداشته و از قیمتگذاری خارج شود، بر اساس قانون قیمت مصوب کمیسیون اقتصادی دولت ملاک عمل خواهد بود.
محمدیبخش با بیان اینکه محدودیتی برای اجرای این کار نداریم، تأکید کرد: با توجه به حساسیت قیمت بلیت هواپیما، قیمتهای احتمالی سوخت را به تصمیمگیران اعلام کردهایم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از برقراری پروازهای ایران و عربستان در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: پیشنویس ازسرگیری پروازهای دو کشور مبادله و تیم کارشناسی تعیین شدهاند. این پیشنویسها باید به تصویب مقامات ذیصلاح دو کشور برسد. درخواست ایران انجام پروازهای حج عمره توسط شرکتهای هواپیمایی ایرانایر و معراج است.
او همچنین با بیان اینکه به دلایل مختلف نمیخواهیم کارهای انجام شده در رابطه با ورود هواپیما را رسانهای کنیم، گفت: آنچه که اتفاق افتاده در بزرگداشت سازمان هوایی رونمایی کردیم، تمایل داریم مردم سوار هواپیما شده و از این بهرهمند شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورد: اینکه یکی از مجموعههای فرودگاهی آماری را در یک ماه اعلام کند که دو دهم درصد کاهش یافته معیار درستی برای آمار پروازها نیست. تعداد مسافر جابهجا شده معیار درستی است. رکود پروازهای مهرآباد در یک روز به ۴۰ هزار مسافر رسید و به آمار قبل از کرونا رسیده است.
تسنیم